01-03-2025, 17:00
Sal, KV15-03-2025, 10:00
Horta, PTVanaf het vliegveld Amilcar Cabral neemt u een taxi naar het plaatsje Palmeira. We raden u aan accommodatie te boeken in het plaatsje Santa Maria, mocht u voorafgaand aan de reis een paar dagen van het eiland Sal willen genieten.
In de baai van Palmeira ligt de ‘Morgenster’ voor anker. De bemanning brengt u aan boord met de bijboot en uw avontuur is begonnen! Deze reis stapt u in het echte zeemansleven. U bent onderdeel van de bemanning en draait mee in het wachtsysteem. Met elkaar doen we alles wat nodig is om veilig en snel op onze bestemming aan te komen.
Voordat we vertrekken geeft de bemanning een uitgebreide uitleg en ook onderweg is er regelmatig instructie. U leert – al doende – steeds meer over het varen met een schoenerbrik, over navigeren, meteorologie en onderhoud. Voor ons ligt de Atlantische Oceaan en tijdens dit traject zullen we geen tussenstops maken. Toch is de reis heel veelzijdig.
Kaapverdië ligt in de passaatgordel. Dat betekent goed weer, maar ook een stevige wind uit noordelijke tot oostelijke richting. We proberen dus zo hoog mogelijk aan de wind te sturen. Na een paar dagen wordt de passaat minder bestendig en de temperatuur iets lager. Plotseling zeilen we nu in een klimatologisch heel ander gebied: de westenwindgordel. De kans bestaat dat we een lagedrukgebied tegenkomen. Dat betekent op deze breedte meestal westelijke winden, motregen en na de frontpassage weer opklaringen. De wind is ook in kracht veranderlijk en dus moeten we regelmatig de zeilen stellen, reven, ontreven of de koers verleggen.
Dichter bij de Azoren is de kans groot om walvissen te zien. Ook zijn er – zo ver uit de kust – nog veel vogels om ons heen. Met wat geluk zien we behalve scholen vliegende vissen, ook dolfijnen, een maanvis of andere zeedieren. We verwachten uiterlijk op 14 maart aan te komen in Horta op het eiland Faial. Tenzij u met ons meezeilt naar Den Helder neemt u de volgende morgen na het ontbijt afscheid van schip en bemanning.
Meezeilen op een groot dwars getuigd zeilschip is een bijzondere ervaring, zowel voor ervaren zeilers als voor mensen die nooit eerder op een zeilschip zijn geweest. De zee tussen de Kaapverdische eilanden is heel geschikt om te zeilen. Er is altijd wind (NO-passaat, kracht 4 tot 6 Bft) en op de lange oceaandeining voelt de ‘Morgenster’ zich uitstekend thuis. Er is weinig ander verkeer op het water behalve zo nu en dan een houten vissersbootje en een enkel vrachtschip. Aan boord van de ‘Morgenster’ bent u geen passagier maar gastbemanning. U wordt ingedeeld in een wacht en krijgt instructie zodat u actief kunt meehelpen het schip te zeilen, te sturen en te navigeren. Ook wordt u uitgelegd hoe u uzelf en uw medegasten kunt helpen bij het leven aan boord en in noodgevallen. Zeilervaring is niet vereist. De bemanning legt u met alle plezier uit waarvoor alle lijnen, vallen en schoten dienen. De meeste opvarenden doen graag actief mee met het werk aan boord, maar vanzelfsprekend wordt rekening gehouden met uw wensen en eventuele beperkingen.
Reizen van niveau 3 zijn alleen geschikt voor de ervaren en fitte zee-reiziger. Tijdens een oversteek of lange reis zijn er weinig mogelijkheden om uit te wijken naar een haven en medische zorg is niet binnen 24 uur beschikbaar.
De rederij wil graag dat de ‘Morgenster’ voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk is, maar u moet zich realiseren dat u een zeereis maakt aan boord van een zeilschip en dat dat meer van uw fysiek vraagt dan een dagelijks wandeling. De ene reis is bovendien uitdagender dan de andere. Met de verschillende niveaus geven we een indicatie hoe zwaar de reizen (kunnen) zijn. Twijfelt u of een reis voor u geschikt is? Neem dan contact op met het rederijkantoor om dit te bespreken.
Schip | Morgenster |
---|---|
Prijs 4-persoonshut p.p. | €2150 |
Prijs 2-persoonshut p.p. | €2390 |
Niveau | 3 |
Aantal dagen | 14 |
Datum inschepen | 01-03-2025 |
Tijd inschepen | 17:00 |
Plaats inschepen | Sal, KV |
Datum ontschepen | 15-03-2025 |
Tijd ontschepen | 10:00 |
Plaats ontschepen | Horta, PT |