De eerste wereldoorlog brengt enorme risico’s, maar ook grote kansen met zich mee en een spectaculaire tijd breekt aan in de Nederlandse scheepsbouw en zeescheepvaart. Vele schepen gaan op zee verloren en om het risico te beperken investeren reders in kleinere schepen. De almaar stijgende brandstofkosten leiden tot de – voorlopig- laatste opleving van de vrachtvaart onder zeil. De OOSTERSCHELDE is een van de ruim 500 driemastschoeners die in die tijd onder Nederlandse vlag gebouwd worden.
De OOSTERSCHELDE is het eerste zeeschip dat op de werf Appelo & Zn wordt gebouwd. De Rotterdamse rederij H.A.A.S koopt het op dat moment nog in aanbouw zijnde schip van opdrachtgever Mulder.
De opleving van de economie is van korte duur en rederij H.A.A.S raakt in financiële problemen. De OOSTERSCHELDE wordt opgelegd aan de Boompjes in Rotterdam en verkocht aan de Groninger kapitein Warnder Kramer.
De Deense eigenaren op het eiland Aerø noemen hun nieuwe schip FUGLEN II. Er is volop lading en het schip verdient in de Oostzeevaart aardig haar kostje. Ze begint ondanks haar nieuwe motor op de duur ook voor de Deense kustvaart te verouderen en in 1954 wordt de OOSTERSCHELDE opnieuw verkocht en komt ze onder Zweedse vlag. Het schip wordt in de nieuwe thuishaven Skarhamn omgebouwd tot moderne coaster en vaart tot 1988 vracht onder de naam SYLVAN.
Denemarken is neutraal in de tweede wereldoorlog en de FUGLEN II doet goede zaken voor haar eigenaren.
De FUGLEN II loopt op een magnetische zeemijn en het schip kan maar ternauwernood drijvend worden gehouden. Ze wordt naar de haven gesleept maar bij aankomst staat het water al op het achterdek.
De Zweedse eigenaar Sam Petterson besluit de inmiddels tot SYLVAN omgedoopte OOSTERSCHELDE ingrijpend te moderniseren en om te bouwen tot moderne coaster
De OOSTERSCHELDE gaat na ruim 70 jaar uit de vaart als vrachtschip en keert terug naar Nederland.
Met financiële steun van het Rotterdamse bedrijfsleven en vele fondsen en particulieren wordt de restauratie een enorm succes. Nooit eerder werd in Nederland een dergelijk groot schip gerestaureerd. De OOSTERSCHELDE komt in 1992 weer in de vaart en mag als eerste zeilschip in Nederland wereldwijd met gasten varen. Sindsdien wordt de OOSTERSCHELDE ingezet als varend ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Op haar reizen bezocht ze inmiddels meer dan 50 landen op 5 continenten en zeilde ze meerdere keren rond de wereld. Inmiddels is de OOSTERSCHELDE erkend als monument.
Op 26 augustus stelt H.K.H. Prinses Margriet het schip weer in bedrijf.
De OOSTERSCHELDE bezoekt Japan en Antarctica tijdens haar reis rond de wereld en zeilt als eerste Nederlandse koopvaardijschip sinds 1911 weer rond Kaap Hoorn.
In de Leuvehaven te Rotterdam viert de Oosterschelde haar 100ste verjaardag.