Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hoe gaan jullie om met het coronavirus?

De bemanning is volledig gevaccineerd. Het is belangrijk dat u voldoet aan de eisen die gesteld worden door de landen en plekken die we bezoeken met de OOSTERSCHELDE.

Hoe kan in de schepen ondersteunen?

Fans en liefhebbers zijn onmisbaar voor de OOSTERSCHELDE en de HELENA. Dankzij deze Vrienden kunnen we kostbare restauraties aan deze bijzonder schepen verrichten. Daarnaast kunnen we voor speciale doelgroepen vaartochten en andere activiteiten organiseren tegen kostprijs. Lees hier de 3 manieren waarop u ons kunt helpen.

Welke reis is geschikt voor mij?

Een reis met een groot zeilschip is geschikt voor iedereen. We maken reizen met verschillende thema’s. Op de meeste reizen zoeken we een goede balans tussen zeilen op een prachtig schip en het kennismaken met een bijzonder vaargebied. Tijdens wedstrijden, zogenaamde Tall Ships Races, ligt de focus uiteraard vooral op het zeilen en teamwork terwijl mijlenmakers geschikt zijn voor mensen die wat langere tijd het echte zeemansleven willen ervaren. Er is geen leeftijdsgrens, maar u moet wel fit genoeg zijn om deel te kunnen nemen aan een zeereis.

Kan ik meehelpen bij het zeilen van het schip?

Actief deelnemen aan het zeilen van het schip is een belangrijk onderdeel van onze reizen. Iedereen die wil kan meehelpen bij het sturen, zeilen zetten of weghalen, bij manoeuvres of bij de navigatie van het schip. De vaste bemanning zal u onderweg instructie geven. Dat doen we in een typische Nederlandse stijl, dus zonder schreeuwen of fluitjes. Zeilervaring is niet nodig om volop mee te kunnen doen.

Ben ik fit genoeg voor een zeereis?

De omstandigheden aan boord van een schip op zee kunnen ‘uitdagend’ zijn, dus u moet wel fit genoeg zijn om deel te nemen. Op lange oversteken moet u kunnen omgaan met de constante beweging en helling van het schip. Als het schip ten anker ligt zult u via een touwladder in en uit de rubberboot moeten kunnen klimmen en tijdens expedities maken we regelmatig stevige wandelingen aan land. Op het boekingsformulier vragen we naar uw allergieën, medicijngebruik en andere medische gegevens die relevant kunnen zijn. Als er twijfels zijn vragen we u de voorgenomen reis te bespreken met uw huisarts. De rederij kan u adviseren een andere reis te kiezen of, in zeldzame gevallen, besluiten de boeking niet te accepteren.

Het is geen gek idee om voorafgaand aan een reis iets aan uw conditie te doen. Uw reis zal er alleen maar leuker door worden als u fitter bent. Houdt ons ook op de hoogte van veranderingen in uw gezondheid tussen het moment van boeken en het moment van aan boord gaan.

Het wachtsysteem

Eenmaal op zee zeilen we soms meerdere dagen en nachten achter elkaar door. De bemanningsleden wisselen elkaar in een vast ritme af. Voor vertrek krijgt u een uitgebreide veiligheidsinstructie en we vragen ook aan u deel te nemen aan het wachtssysteem. Dit houdt in dat u gedurende een periode van 4 uur samen met de vaste bemanning meehelpt bij het zeilen van het schip, waarna u weer 8 uur naar eigen inzicht kunt besteden. Uw bezigheden tijdens de wacht laten we afhangen van uw persoonlijke interesse en uw conditie.

Eten en drinken aan boord

Onze ervaren scheepskok maakt iedere dag drie goede maaltijden. Tussendoor wordt regelmatig een snack en/of fruit geserveerd. Koffie, thee, melk en water zijn inbegrepen in de prijs. Andere drankjes worden aan het eind van de reis afgerekend tegen normale horecaprijzen.

Wat neem ik mee?

Aan dek zijn schoenen met enigszins stroeve zolen aan te bevelen; zachte zolen voldoen het beste. Andere praktische zaken zijn de papieren van uw ziektekostenverzekering en natuurlijk een geldig paspoort. Denk vooral ook aan persoonlijke zaken als medicijnen, lenzenvloeistof, reservebril, etc.

Verder kunt u denken aan:
– Zonnebril en zonnebrandcrème.
– Warme en water- en winddichte kleding en evt handschoenen.
– Laarzen.
– Fotoapparatuur en/of videocamera.

Wat laat ik thuis?

Elke kooi is voorzien van een dekbed, een kussen en lakens: een slaapzak is dus niet nodig. Voor iedereen is ook een handdoek aanwezig, maar wij raden u aan een extra handdoek mee te nemen. Uw bagage kunt u het beste meenemen in tassen want koffers nemen in de hut te veel ruimte in. We raden u af grote hoeveelheden geld of waardevolle spullen mee te nemen.

Gezondheid en medische zorg

De rederij draagt zorg voor optimale veiligheid van alle opvarenden, maar dit ontslaat u niet u van uw eigen verantwoordelijkheid. Als u afhankelijk bent van medicijnen, kan het vervelende gevolgen hebben om een dag zeeziek te zijn. Er zijn altijd bemanningsleden met een medische training aan boord, een dokter of ziekenhuis kan echter ver weg zijn. Indien uw geestelijke of lichamelijke gezondheid onvoldoende is, loopt u mogelijk extra risico bij deelname aan een zeereis. Als u twijfelt, verzoeken wij u advies in te winnen bij uw huisarts. U bent verplicht op het boekingsformulier melding te maken van medische informatie die van belang kan zijn aan boord. De rederij zal contact met u opnemen indien zij hierover vragen heeft en behoudt zich het recht voor uw boeking te weigeren op medische gronden.

Is de rederij aangesloten bij SGR?

Ja, de rederij is aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Stel de rederij komt in financiële problemen dan staat SGR garant en wordt de reissom terugbetaald. Per 1 februari 2021 betaalt iedere reiziger een eigen bijdrage van 5 euro per persoon per boeking. Wil je meer weten? Klik dan hier voor meer informatie.

Welke verzekeringen heb ik nodig?

De rederij is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheden tijdens uw verblijf aan boord. Deze verzekering dekt echter niet de schade die u eventueel lijdt tijdens uw reis naar of van het schip of tijdens uitstapjes aan de wal. Vanzelfsprekend heeft u een ziektekostenverzekering. Deze vergoedt niet altijd de kosten van eventuele repatriëring bij ziekte of ongevallen in het buitenland. Daarom dient u voor deze reis een reisverzekering af te sluiten. Let daarbij op dat u een verzekering kiest die ook coronadekking heeft. U moet dit op uw boekingsformulier te bevestigen. NB: Als u geen verzekering heeft afgesloten kunnen wij uw boeking niet bevestigen.

In de tijd tussen uw boeking en het aanmonsteren kan van alles gebeuren met u of met uw familie. U kunt ervoor kiezen om de reissom en de eventuele kosten voor de vluchten en hotels te verzekeringen met een annuleringsverzekering. Let er dan op dat het verzekerde bedrag dat op de polis staat voldoende is om naast de reissom ook kosten van de vluchten en eventuele hotels te dekken.

Feedback?

Heeft u het ‘s nachts koud en wilt u een extra deken? Heeft u speciale wensen m.b.t. de maaltijden aan boord of doet uw bedlampje het niet? Geef uw feedback aan de kapitein of stuurman terwijl u nog aan boord bent. In veel gevallen kunnen we aan uw wensen tegemoetkomen of het probleem oplossen.

Voorstel op maat?

Neem contact met ons op en we werken graag een voorstel op maat voor u uit.