Reederij Oosterschelde is in 1988 opgericht voor de restauratie en exploitatie van de driemastschoener OOSTERSCHELDE, met als doel dit bijzondere schip te behouden. Het schip is gebouwd is in 1917 voor de internationale handelsvaart en is de laatste originele Nederlandse driemaster.
De restauratie duurde van 1988 tot 1992 en werd een groot succes. De OOSTERSCHELDE werd de eerste Nederlandse windjammer die wereldwijd met gasten mocht varen en voorziet daarmee in eigen onderhoud. Door het maken van vele verre reizen heeft de OOSTERSCHELDE inmiddels fans over de hele wereld. Met haar imposante tuigage, haar lengte van 50 meter en haar stijlvol ingerichte interieur, is de OOSTERSCHELDE een indrukwekkende verschijning. Het schip heeft als thuishaven Rotterdam, maar vaart overal waar voldoende water is.
De tweemast stevenaak HELENA is in 1875 gebouwd voor de vaart op de rivieren en is het oudste ijzeren zeilende binnenvaartschip van Nederland. Het schip is sierlijk gelijnd met een hoog gewelfd achterschip. De uitgebreide restauratie werd in 2003 voltooid en sindsdien vaart het schip dagtochten in de wateren rond Rotterdam. Tijdens uw verblijf aan boord ervaart u het rivierzeilen als in de glorietijd van de zeilende Rijnvaart.
De rederij is een besloten vennootschap. Enig aandeelhouder is de Stichting ‘Het Rotterdamse Zeilschip’. Deze stichting heeft geen winstoogmerk. Alle inkomsten die de OOSTERSCHELDE en HELENA genereren komen ten goede aan de schepen. De BV Reederij Oosterschelde is dus een ideële onderneming. De directie van de rederij wordt gevoerd door directeur Gerben Nab.
Vanuit het rederijkantoor in Rotterdam worden de belangen van zowel de OOSTERSCHELDE als die van de HELENA behartigd. Beide schepen voorzien in eigen onderhoud door het organiseren van meerdaagse zeilreizen, evenementen en dagtochten onder zeil. De HELENA en OOSTERSCHELDE zijn door de Nederlandse overheid erkend als monument met grote culturele en historische waarde.