Onderhoud

Onderhoud

9 oktober 2024

Onderhoud

Na ongeveer een jaar op zee is het tijd voor onderhoud om ons schip in topconditie te houden. We zijn bij Whangarei uit het water getild met een grote lift en vervolgens op blokken geplaatst. Het was voor ons de eerste keer dat dit op deze manier gebeurde, dus we vonden het best spannend. Maar toen ze eenmaal onder de lift hing, verdween de spanning snel. “Ze hangt!”

Inmiddels liggen we al een paar dagen op de kant en zijn we druk aan het werk. De buitenkant van het schip wordt geverfd, waarbij we een hoogwerker gebruiken. Met z’n tweeën in een klein bakje hebben we eerst alle roestplekken aangepakt en deze staan nu in de primer. Binnenkort schilderen we het hele schip. Daarnaast hebben we preventief de voorstag vervangen en is Gerben bezig een nieuwe giek te maken voor het schoenerzeil.

We pakken ook een heleboel klussen aan die op zee lastig of onhandig zijn, en daarom vaak blijven liggen. Zo hebben we bijvoorbeeld alle reserveonderdelen uitgezocht en netjes opgeborgen, zodat we nu precies weten wat we aan boord hebben.

Ook is het tijd om het schip en de veiligheidsmiddelen te laten keuren. Alle reddingsvlotten, opblaasbare zwemvesten, en dergelijke zijn weggebracht. Die krijgen we ergens komende weken weer terug. De communicatiemiddelen zijn gekeurd en het schip is grotendeels gekeurd. Er zijn een aantal zeilen afgeslagen en naar de zeilmaker gebracht om gerepareerd of nagekeken te worden. Kortom, we zijn zoals wijlen Mark Zijlstra zou zeggen: Goed bezig!

De verwachting is dat we deze week weer te water gelaten worden. Daar zullen we het onderhoud voortzetten. De nadruk ligt dan op schilderen, lakken en werkzaamheden aan het tuig, zoals het vervangen van lijnen en leertjes om schavielen te voorkomen, en het aanslaan van de zeilen. Over een paar weken zijn we dus weer helemaal klaar, fris en fruitig, voor de overtocht naar Australië, waarna we aan de terugreis naar huis beginnen.