Zeiltraining Hellevoetsluis

29 augustus 2024

Afgelopen zaterdag was wederom een feestelijke dag aan boord van stevenaak ‘Helena’! De tweede editie van onze zeiltraining heeft plaatsgevonden met 26 enthousiaste deelnemers aan boord. Vooraf hebben we kort de tijd genomen om iedereen even voor te stellen aan elkaar. Onze ervaren schipper Boudewijn heeft de training daarna ingeleid door de deelnemers mee te nemen in de historie van het schip. En door uit te leggen hoe een zeilboot nu eigenlijk vooruit komt.

Met flink wat wind zijn we die ochtend omstreeks 11:00 uur uit de haven van Hellevoetsluis vertrokken. De weersverwachtingen waren matig. Maar we laten ons aan boord van de ‘Helena’ niet kennen! Vanwege de harde wind besloten we het grootzeil kleiner te maken met twee zogenaamde reven. Met frisse moed en wind in de zeilen varen we het Haringvliet op. Rond 14:00 uur laten we de zwaarden zakken om even te lunchen. Hierna zetten we koers richting het eiland Tiengemeten.

Op de terugweg naar de haven werden we verrast door een flinke regen bui met windstoten tot wel windkracht 10! Gelukkig konden we met onze vers opgeleide deelnemers op tijd de zeilen laten zakken en konden we veilig de haven van Hellevoetsluis bereiken.

Binnen kon iedereen even lekker opwarmen en een spelletje doen. Onze scheepskok Boy heeft de deelnemers beloond met een heerlijk uitgebreid diner. De gasten hebben hierna genoten van een dessert en een kopje koffie en zijn voldaan weer op huis aan gegaan. Wat een heerlijke dag met wederom een gezellige en enthousiaste groep. We kijken uit naar de volgende zeiltraining!