Antwerpen

Antwerpen

26 juli 2022

Antwerpen

Nadat we in Vlissingen het Maritiem Festival aldaar hebben opgeleukt (en zelf ook een leuke dag hebben gehad), zijn we doorgevaren naar Terneuzen. Hier waren we uitgenodigd om de in aanbouw zijnde nieuwe sluis te bekijken. De volgende dag gingen we vroeg onderweg, omdat we om 1200 in de sluis bij Antwerpen moesten liggen. Eenmaal in de haven hebben we het weekend ‘open schip’ gehouden om het publiek de schoonheid van de Oosterschelde te laten zien en te vertellen over de geschiedenis van het schip, wat we er tegenwoordig mee doen en waarom. Regelmatig kwamen er erg geinterresserde mensen voorbij met leuke vragen, wat het vertellen ook leuker maakt. In de avonden hadden we recepties op dek en op zaterdag een mooie vuurwerkshow.

Zondag kwamen de nieuwe trainees aan boord voor de race naar Aalborg. Vierentwintig jongeren tussen de 16 en 24 jaar oud uit Nederland, Belgie, Denemarken en Polen, zullen met ‘onze dame’ proberen de race te winnen! Al meteen zat de stemming er goed in en de energie bruist over het schip! Maandag zijn we uitgevaren en de Westerschelde voor het grootste deel afgevaren met de stroom mee. Maar omdat de start van de race is uitgesteld tot donderdag een stuk NW van Texel, hebben we alle tijd om daar te komen. En de zeebenen waren nog ver te zoeken bij menig trainee.. Daarom (en misschien ook een beetje door de weersvoorspellingen) hebben we besloten een nachtje te slapen op de Rede van Vlissingen. Dan kan iedereen op een licht schommelend schip (on-)bewust wennen aan de bewegingen van het schip en zo de zeebenen vinden.

Vanochtend hebben we besteed aan uitgebreidde zeilpraatjes. Nu genieten we nog even van een kop thee of koffie, voor we anker op gaan en de zeilen gaan zetten. De windrichting is verre van optimaal, dus we zullen eerst een stuk richting het westen zeilen en langzaam afbuigen naar het noorden. Naar verwachting zullen we ‘opgeslokt’ worden door een hogedruk gebiedje, wat zorgt voor hele lichte winden. Dan zullen we de motor starten en ons richting de startlijn begeven. Liever op de motor met weinig wind, dan recht tegen alles in..