18 mrt Strategie
Strategie
18 maart 2020
Om vanaf de Azoren naar Gibraltar te varen, is het logisch om eerst richting de Portugese kust te varen en dan naar het zuiden. Als je van de Azoren naar Nederland wil, moet je dat juist niet doen. Jammer genoeg heb je niet alles in de hand en zaten we bijna bij die Portugese kust, toen we het nieuws ontvingen dat de Middellandse zee voorlopig geen optie is.
Eigenlijk is er dan maar één mogelijkheid: je keert om en duikt alsnog de west in, om een lagedrukgebied te zoeken en je naar het noorden te knokken. Maar er lag ook een mooie rug van hoge druk, precies vanaf onze positie richting Brest. Alleen zou die rug weggeduwd worden door de volgende depressie. Met een heleboel mazzel zouden we Brest nét kunnen halen, dus besloten we dat we wel wat geluk verdiend hadden en waagden de gok.
Met veel toeren op de motor die hoge rug volgend in een rechte lijn in de richting van Bretagne gaan sturen. Maar de weerberichten veranderen voortdurend en onze window bleek (na twee dagen onderweg) toch te klein te zijn. Tijd voor een nieuw plan! Misschien dan alsnog naar het westen?
Het leek erop, en dat lijkt het nog steeds, dat de zuidkant van de Biskaje relatief rustig blijft en dat de depressie die ‘onze’ rug wegdrukt zich gaat settelen rond Finisterre (NO-hoek van Spanje). Dus als wij zo ver mogelijk de hoek van de Biskaje in duiken, krijgen we oostelijke winden én een hogerwal.. Dat zou lekker zijn!
Dus varen we nu naar het oosten, om zo dicht mogelijk bij de Franse zuidwestkust te komen, zodat we straks langs die kust omhoog kunnen zeilen naar het noorden. Dan zullen we ergens rond Brest een baai opzoeken en wachten op een window om het Engels Kanaal door te komen richting Rotterdam. Daarvoor zijn de vooruitzichten verre van optimaal, maar, zoals ik al zei, de weerberichten veranderen voortdurend..