31 jul Vroeg einde
Vroeg einde
31 juli 2015
Met een lichte wind hebben we het tweede waypoint zonder problemen bereikt. De weerberichten zeiden dat er de volgende dag westenwind zou komen, oprukkend vanuit het westen. Maar de tijd ervoor werd belangrijk. Het ging een nacht worden met heel lichte variabele winden en in de ochtend zou het langzaam meer worden.
De richtingen van de wind zouden sterk variëren en het was dus erg afhankelijk van wat je positie is in het wedstrijdveld. Ons idee was dat als we tegen de ochtend aan de oostkant van het veld uit zouden komen, dit voor ons het beste zou zijn. Tevens zouden we dan in de ‘lichte’ nacht de stroming mee hebben.
Maar dat de nacht zo weinig wind zou brengen dat we bijna onbestuurbaar werden was wel een beetje heel weinig van het goeie. En de concurrentie stroomde dezelfde kant op. Met volle concentratie om elk zuchtje te vangen lukte het plan toch aardig. Tegen de ochtend, toen de wind langzaam opkwam, zaten we bijna waar we zijn wilden. Nu werd het tijd om aan de wind te gaan varen, maar wel gang in het schip te houden. Dus opletten: niet te hoog, maar ook niet te laag! Langzaam begon de wind te krimpen zoals wij al hadden verwacht en zelfs op rekenden. Steeds een stukje loeven, paar graden tegelijk, niet te snel willen, concentratie!
En ja, daar stuurden we om ongeveer kwart voor 12 (UTC) eindelijk recht in de richting van het derde waypoint. Vanaf dit moment konden we de zeilen langzaam gaan vieren en meer en meer vaart gaan lopen.
Komt er over de radio het bericht dat de race eerder ophoudt! Om 12:00 uur UTC zal Class A, die van de grote schepen, finishen…. Dus de tactiek die we gebruikten ging net zijn vruchten afwerpen, alleen konden we er maar een kwartier van genieten!
Het waarom is ons nog onbekend, maar de voorlopige uitslag van Race Control vertelde dat we 2de in de Klasse zijn geëindigd. Dit maakt de waaromvraag natuurlijk aan de ene kant niet zo interessant meer, aan de andere kant lagen we juist in een positie om de concurrentie eens even de oren te wassen en geeft het dus een beetje het gevoel dat de winst ontnomen is.
Maar uiteindelijk is het natuurlijk allemaal niet zo belangrijk. Het hele idee van de Tall Ships’ Races is dat de jongeren die meevaren vrienden maken met andere jongeren uit andere landen, leren sociaal met elkaar om te gaan en ondertussen mooi zeilen. En dat is aan boord aardig gelukt, met 8 verschillende nationaliteiten en samen lekker zeilen.
Maar toch zijn we stiekem wel heel erg benieuwd hoeveelste we zijn geworden! Als de officiële uitslag bekend is, laten we dat natuurlijk weten.