Het lengte-is-breedte-spel

Het lengte-is-breedte-spel

Het lengte-is-breedte-spel

15 maart 2014

Update door Maarten:
“We kennen allemaal de lengte- en breedtegraden waarmee plaatsbepaling op land en ter zee geschiedt. De breedtegraden gaan van 90 noorderbreedte op de Noordpool via 0 op de evenaar naar 90 zuiderbreedte op de Zuidpool. De lengtegraden gaan van 0 bij Greenwich naar zowel 180 graden west als naar 180 graden oost, waar ze elkaar ontmoeten op de internationale datumgrens.
Het lengte-is-breedte-spel kan gespeeld worden in ‘ons’ gedeelte van de wereld omdat slechts tot 90 graden west en 90 graden oost er in theorie een breedtegraad kan zijn die hetzelfde is.
We kunnen dus diagonalen op de kaart tekenen waar lengte gelijk is aan breedte, beginnend op een plekje in de Golf van Guinee waar de plaats 0,0 is (ik vraag me af, staat daar een bordje met dit heuglijke feit), daarbij alleen kijkend naar het getal van de lengte en breedte. Vanuit 0,0 gaan we dus vier kanten op naar 10 noord, 10 west en 10 noord, 10 oost en 10 zuid, 10 west en tot slot 10 zuid, 10 oost en als maar verder op elke kromme naar uiteindelijk 90 noord, 90 west en 90 noord, 90 oost en 90 zuid, 90 west en 90 zuid, 90 oost. Van de laatste vier posities zijn de eerste twee en de laatste twee aan elkaar gelijk: west en oost komen samen bij de Noordpool en de Zuidpool. Gebruik makend van de lengte-is-breedte-lijnen kan onze helft van de wereld worden ingedeeld in vier sectoren: noord, west, zuid en oost, en als je van de ene sector naar de andere gaat moet je door een positie heen waar lengte gelijk is aan breedte.
Men kan zich afvragen (de lezer begrijpt nu dat die lange zeereizen toch ergens goed voor zijn) hoeveel keer de ‘Oosterschelde’ op haar reis rond de wereld door een lengte-is-breedte-positie heen is gegaan en wat de minimale hoeveelheid keren is dat door zo’n positie moet worden gegaan.
De ‘Oosterschelde’ vertrok in het najaar 2012 vanuit Rotterdam in sector noord (positie 52N, 3O). We zien af van varianten door het Suez- en Panama-kanaal. Op weg naar het zuiden in de Atlantische Oceaan is het schip ergens ten noorden van de Kaapverdische eilanden overgestoken naar sector west (ik kan niet bij de oude logboeken), maar ik was er bij toen we in de zuidelijke Atlantische Oceaan van Santos naar Kaapstad, ergens ten westen van Tristan da Cunha, worstelend met het weer, de sprong waagden naar sector zuid, en vervolgens ook naar sector oost dicht onder de oostkust van Zuid-Afrika naar Durban zeilend (we hebben toen nog gewed wat het getal zou zijn en Maarten de Jong won, mijns inziens oneerlijk omdat hij wacht had, helaas geen foto). Vervolgens is de ‘Oosterschelde’ op 90 graden oost sector oost uitgevaren en ergens in de Stille Zuidzee zonder grensoverschrijding op 90 graden west wederom sector west ingevaren en daar had het lang kunnen blijven, ware het niet dat de excursies naar Antarctica een sprong naar sector zuid noodzakelijk maakten en weer terug naar west, twee maal. 
Goed, we zaten dus in west in Ushuaia en daar hadden we theoretisch kunnen blijven op weg naar Ascension. Dankzij schipper Arian, gedreven door wind en op zoek naar een bezeilde passaat, zijn we de laatste weken van west gesprongen naar zuid en weer naar west en weer naar zuid en nu een laatste keer naar west, waarvan akte, zie foto.
De lezer zal begrijpen dat we minstens nog een sprong moeten maken om in Rotterdam thuis te komen en hierbij vragen we om inzendingen van onze lezers naar de rederij met het volgende magische getal waar lengte-is-breedte voor de ‘Oosterschelde’. De inzender van het goede antwoord, of van het antwoord dat er het dichtste bij is, wordt beloond met een prijs.”