Nieuws archief 2005

Nieuws archief 2005

Nieuws archief 2005

31 maart 2005

VAN DE REDERIJ (22.12.2005)
Bemanning en rederij wensen u prettige kerstdagen en een behouden vaart in het nieuwe jaar.
De rederij is tijdens de feestdagen gesloten van 24 december tot en met 1 januari.

16.12.2005 22:13 GMT
De afgelopen nacht hadden we vreemd bezoek aan boord. Een – zo te zien- drugsverslaafde man was via een niet goed afgesloten vluchtluik de kapiteinskajuit binnengegaan. In eerste instantie was hij blijkbaar van plan met de laptop en wat kleingeld te vertrekken maar, overmand door moeheid of misschien door geluk om zijn mooie buit, was hij in slaap gevallen op het bed van de kapitein (die er zelf overigens niet in lag). Vanmorgen vond Maarten de man daar, nog steeds in slaap. Nadat hij zijn zakken had leeggemaakt en de laptop had ingeleverd mocht hij vertrekken. Het is tenslotte bijna Kerstmis….

14.12.2005 19:28 GMT
LENS!
Dat schijn je te moeten roepen als de borgpen weer door de voet van de steng op het ezelshoofd wordt gestoken. Tenminste, volgens de oude tuigmeester-boekjes.
Gerben zei het niets en toen Maarten hem sms’te met deze tekst vreesde hij al dat het schip was lek geweest maar weer leeg (lens) was gepompt. Pas na een telefoontje werd het ook mij duidelijk: de steng is weer op zijn plek gehesen en staat op zijn hoogste punt.
Dit betekent dat deze klus er weer bijna op zit. Natuurlijk duurt het nog wel even voor alle antennes, weeflijnen en andere aanhangsels weer op hun plek zitten, maar de bezaanmast staat weer goed verstaagd. Waarschijnlijk gaan we deze week nog terug naar de Veerhaven. De laatste twee weken van dit jaar doen we het wat rustiger aan.

VAN DE REDERIJ (13.12.2005)
Op zaterdag 14 januari 2006 houden we een informatie-bijeenkomst over de Spitsbergen-reizen van de komende zomer.
Locatie: aan boord van de ‘Oosterschelde’ in de Veerhaven
Aanvang: 19:30 uur
Het is een avond voor geïnteresseerden. Meld u zich s.v.p. vooraf aan bij de rederij.

9.12.2005 22:31 GMT
We zijn weer aan het opbouwen. De nieuwe verstaging is gemonteerd en de spanschroeven zijn handvast gezet. Wat lager in het schip zijn nieuwe koelwaterleidingen op de keerkoppeling gezet. De boegschroefmotor is gedeeltelijk overhaald en ook de generatoren en de hoofdmotor zijn nagekeken. Erné verhelpt een storing aan de brandmeldinstallatie en installeert enkele nieuwe onderdelen in het 24V-circuit. Het werkt loopt hier en daar wat uit, maar er zijn geen grote tegenslagen en het resultaat is naar wens. Volgende week gaan we terug naar de Veerhaven.

5.12.2005 16:32 GMT
“Als het weer niet al te slecht is” schreven we de vorige keer. Dat viel tegen. Dapper trotseren Maarten, Martin, Jip, Anthony en Sep de regen. Tussen de buien door is de bezaansteng helemaal kaal gehaald en inmiddels alweer twee keer in de lak gezet. De spanschroeven liggen bij de straler en de masttop is waar nodig opgeknapt. Kortom: alles is klaar om de nieuwe staaldraden te monteren. Misschien dat we morgen al een deel omhoog kunnen hijsen.

2.12.2005 0800 GMT
De jongste Oosterschelde-Nieuws ligt in de bus, het schip ligt veilig in de haven en Sinterklaas maakt de daken onveilig: het is duidelijk winter aan het worden.
Toch wordt er op de rederij en aan boord hard gewerkt. Op de rederij moet de administratie van dit jaar nog worden afgewerkt, en ook zijn we al weer volop bezig met het komend jaar. De boekingen voor Spitsbergen stromen binnen en de laatste hand wordt gelegd aan nieuw PR-materiaal. De ‘Oosterschelde’ is kort na haar aankomst in Rotterdam verhuisd naar het Havenmuseum in de Leuvehaven. Daar is inmiddels de bezaansteng naar beneden gehaald en wordt er groot onderhoud aan de bezaanmast gepleegd. Als het weer niet al te slecht wordt, denken we daarmee eind volgende week klaar te zijn. Geïnteresseerden kunnen altijd even langslopen.

22.11.2005 11:51 GMT
51°54.40’N, 004°28.70’O.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Het was een kort nachtje. We kwamen om 02:45 aan, lagen rond 05:00 in bed en zijn sinds 09:00 alweer druk bezig met opruimen en schoonmaken. Een aantal is aan het pakken om naar huis te gaan.

21.11.2005 23:43 GMT
We zijn alweer bijna thuis, het is hard gegaan op die fraaie wind in het Engelse Kanaal. We zitten nu op de Waterweg ter hoogte van de stormvloedkering en we verwachten over een uur of twee aan te komen (02:30 LT).

19.11.2005 06:27 GMT
48°18.91’N, 005°12.86’W. Kompas 351. Knopen 7,4.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We hebben vannacht goede voortgang geboekt waardoor we ten noorden van het slechte weer zaten. Er stond vannacht een constante oostenwind van 6 à 7 Bft. Ondanks dat we alles zo goed mogelijk zeevast hadden gezet, vlogen er toch geregeld dingen rond. Zo is er in de kombuis een fles maggi gesneuveld en viel de perforator in de kajuit waardoor er nu een feestelijke confetti op de vloer ligt. We zien inmiddels Île d’Ouessant liggen en zullen over een uur het Engelse Kanaal binnen varen. De wind is inmiddels afgezakt.

VAN DE REDERIJ (19.11.2005)
De najaarseditie van Oosterschelde-Nieuws is beschikbaar als PDF.

18.11.2005 09:30 GMT
45°49.37’N, 006°35.93’W. Kompas 040. Knopen 7,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We maken goede voortgang. Het weer zit mee, maar we verwachten voor vannacht een krachtige oostelijke wind. Aan boord maken we ons dan ook stormklaar. De stormfok is aangeslagen op de binnenkluiverstag en we zetten reven in de schoener, grootzeil en bezaan. Verder wordt alles nagelopen op waterdichtheid en zullen we voor de nacht life-lijnen aan dek spannen en de railing achter ophogen.

17.11.2005 08:48 GMT
43°23.63’N, 009°16.26’W. Kompas 040. Knopen 6,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn gisteravond na het eten uit Vigo vertrokken. De dagen hiervoor stond er een krachtige noordelijke wind maar het was wel droog en af en toe een lekker zonnetje. Prima weer om alle roestplekjes van het dek weg te bikken en om te schilderen.
Vanmorgen zijn we Kaap Finisterre gepasseerd met een prachtige zonsopkomst en schitterende wolken. Aan boord is het rustig nu we zonder gasten varen en de helft van de bemanning ligt te slapen. Het weer ziet er gunstig uit om de Golf van Biscaje over te steken. Vandaag zal de wind variabel zijn en daarna zuidoostelijk om vervolgens naar het oosten te draaien en in kracht toe te nemen. We hopen dat we, voordat de wind echt toeneemt, al in het noordelijke gedeelte van de Golf zijn.

13.11.2005 15:44 GMT
42°14.45’N, 008°43.79’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gisteren waren we aanwezig bij de start van de Volvo Ocean Race. Het was vreselijk druk in de baai van Vigo. Honderden kleine en een aantal grote schepen probeerde zo dicht mogelijk bij het parcours te komen om zo veel mogelijk van de wedstrijdboten te zien. Wij hadden een mooie plek dicht bij de startlijn. Het was een spectaculair gezicht toen de schepen langs kwamen om de baai uit te varen, richting Kaapstad.
Nu liggen we nog steeds in Vigo, klaar om te vertrekken richting Rotterdam, maar de weersvooruitzichten zijn dusdanig dat we besloten hebben het vertrek nog even uit te stellen.

12.11.2005 10:20 GMT
42°15.26’N, 008°43.64’W. Kompas 255. Knopen 0,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Elf november. Naast de dag dat Prins Carnaval wordt gekozen is het ook… tatatata… St. Maarten. Een gebeurtenis die wij als rechtgeaarde Hollanders natuurlijk niet geruisloos voorbij kunnen laten gaan. Met zakken vol gratis snoep in het vooruitzicht, wordt er koortsachtig en in het grootste geheim geknutseld aan een bonte verzameling lampionnen. Anthony maakt een biggetje van papier-mâché met knipperlampen erin. Onze opstappers Elza en Bregje hebben pompoenen uitgehold en kunstig bewerkt. Kok Sabine en machinist Jules hebben ook prachtige lampjes gemaakt, respectievelijk van een oliekan en een bierblikje. De papier-mâché-paddestoel van Vincent brandt helaas tot de grond toe af voordat die zijn dienst heeft kunnen bewijzen. Afijn, wij dus met zijn allen ’s avonds met lampionnetjes in de rubberboot en al liedjes zingend langs de Nederlandse en Zweedse zeilschepen. “Sint Maarten, Sint Maarten, de koeien hebben staarten…..”, klinkt het uit volle borst wanneer we de schepen praaien. Bemanningen hangen stomverbaasd over de verschansingen en weten niet meteen wat ze met de situatie aan moeten. Geholpen door onze hints begint het dan toch al snel snoep te regenen. Prachtig… het werkt! Uiteindelijk hebben we alle schepen gehad (een eervolle vermelding voor de ‘Stad Amsterdam’ waar we biertjes en ook toastjes met zalm kregen) en varen we het bassin van de wedstrijdboten in. Het ziet er geweldig uit. Wij met onze lampionnetjes tegen de achtergrond van een wereldwijd mediaspektakel. Bij de ‘Sunergy’, een voormalige Whitbread-racer, halen we in ruil voor pepernoten een zak appeltjes binnen. En dan ineens worden er handen vol snoep uit het publiek op de kant naar ons geworpen. Het staat er zwart van de mensen en… wij maken de blits. Gierend van het lachen varen we uiteindelijk terug naar onze ‘Oosterschelde’, waar we de buit verdelen en nog een biertje drinken op de goede afloop. Wederom een geslaagde actie van het Oosterschelde-team.

11.11.2005 12:07 GMT
42°16.12’N, 008°41.82’W. Kompas 239. Knopen 0,8.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
In Vigo is inmiddels alles gereed voor de start van de Volvo Ocean Race; het enige wat nog ontbreekt zijn de wedstrijdboten zelf. We nemen aan dat deze vandaag komen. Gisteren heeft de ‘Oosterschelde’ twee tochten met minder valide kinderen gevaren. Erg dankbaar publiek. ’s Middags was het schip open voor publiek. Het wordt iedere dag drukker in de haven. ’s Avonds lopen er honderden mensen over de kade.
Op dit moment zijn we bezig met een dagtocht. We varen met de breefok, maar de wind laat ons in de steek.

8.11.2005 17:03 GMT
42°14.56’N, 008°43.60’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Het zonnige en aangename weer van de afgelopen dagen heeft vandaag plaatsgemaakt voor harde wind, kou en onophoudelijke regen. Vandaag stond er ‘open schip’ op het programma. In de ochtend en in de middag zouden er kleine groepjes kinderen van diverse lokale scholen aan boord komen. Maar helaas is dit programma-onderdeel letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. De vreselijke regenval van de afgelopen uren maakt de weg in Vigo-stad onbegaanbaar. In diverse straten staat het regenwater tot een halve meter hoog. Kok Sabine heeft samen met Lenny en vrijwillig matroos Jan vanmorgen boodschappen voor het schip gedaan. Naast het eten van de bemanning, zal Sabine het komende weekend ook het ontbijt voor enkele slaapgasten verzorgen. De taxichauffeur die ons terugbracht naar het schip was, op zijn zachtst gezegd, niet blij toen hij de vele boodschappentassen moest helpen inladen terwijl de regen onophoudelijk uit de hemel naar beneden viel. Eenmaal terug aan boord bleek dat er geen schoolkinderen waren langsgeweest. De door Anthony en Martin prachtig gebouwde gangway-constructie bleek vandaag dus overbodig. Aan het einde van de dag was het even droog en brak er een zwak zonnetje door. Helaas voor korte duur: al snel druppelde de regen weer naar beneden. Maar dit keer werden we getrakteerd op een bijzonder mooie regenboog. Het is te hopen dat het weer de komende dagen snel opknapt. De kade hier in de haven van Vigo wordt helemaal vol gebouwd met tenten voor het spektakel van aanstaande zaterdag: de start van de Volvo Ocean Race. Aan de kade zijn gisteren splinternieuwe pontons aangelegd voor de deelnemende boten. De activiteiten concentreren zich echt rondom het komende weekend. Ook de ‘Oosterschelde’ heeft het weekend een druk programma. Sponsorbijeenkomsten, diners en recepties en natuurlijk begeleiden we de boten na de start van de Race naar open zee.

6.11.2005 09:36 GMT
42°14.51’N, 008°43.60’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gisteren was de eerste ‘in port’ race van de Volvo Ocean Race in de baai van Pontevedra. Ons schip ging er met 80 gasten aan boord een kijkje nemen. De wedstrijd zou om 13:00 starten maar werd vanwege gebrek aan wind uitgesteld. Dit gaf ons de gelegenheid om eerst even naar de wedstrijdboten te gaan kijken en een goed plekje voor de start uit te zoeken. De start was spectaculair. Erna zijn we een stuk met de wedstrijdboten meegevaren en vervolgens hebben we een plekje gezocht bij de zogenaamde wingboei (de boei waar ze met ruime wind komen aanvaren om vervolgens te gijpen voor de volgende boei van de wedstrijdbaan). Daarna was het weer tijd om terug te keren naar Vigo. Het is nu heel rustig aan boord en op de kade; samen met een heerlijk zonnetje geeft het echt een goed zondagochtend gevoel.
Lenny, medewerker van onze rederij, voegde zich in Vigo bij de bemanning en ze meldde later op zondag het volgende:
“Gisteren, 5 november, arriveerde ik aan het einde van de middag in Vigo. Aldaar aangekomen, zag ik de ‘Oosterschelde’ in de verte aankomen. Die middag was er, zoals al eerder gemeld, de Inshore Race in Sanxenxo. Deze race was het eerste officiële onderdeel van de Volvo Ocean Race; hier waren de eerste punten te verdienen. De gasten die aan boord van de ‘Oosterschelde’ waren, hadden prima zicht op de wedstrijd. Alle kranten van vandaag koppen over de Ericsson-boot als verrassende winnaar en over het tegenvallende resultaat van beide boten van de ABN•Amro (plaats 5 en 6). Hier maakt men overigens geregeld de Freudiaanse verspreking: ABN Amor. In totaal nemen 7 boten deel aan de Volvo Ocean Race: Ericsson, Brasil I, Pirates of the Carribean, Movistar (met een Nederlandse schipper aan boord), ABNAmro1 en ABNAmro2, en de Premier Challenge. Deze laatste heeft overigens niet deelgenomen aan de Inshore Race. Het is leuk om te zien dat ook de ‘Oosterschelde’ in vrijwel alle Spaanse kranten staat. De ‘Oosterschelde’ heeft de komende dagen een druk programma. We liggen afgemeerd in de haven van Vigo, op een van de mooiste en beste plaatsen. Onze collega-schepen ‘Thalassa’, ‘Swan fan Makkum’ en ‘Stad Amsterdam’. zijn ook aanwezig. Vanmorgen is alles aan boord in gereedheid gebracht voor het open-schip van vanmiddag. De serene rust van zondagochtend heeft inmiddels plaats gemaakt voor de drukte van alledag. Het is een komen en gaan van mensen, ze staan continu in rijen opgesteld op de kade om het schip te kunnen bezichtigen. Vrijwillige matrozen Bregje en Elza zorgen voor het ‘winkeltje’ met allerlei promotionele artikelen van de ‘Oosterschelde’: ansichtkaarten, t-shirts, mokken en boeken. Anthony en Jules klussen de hele dag door; er wordt alles aan gedaan om het schip nog mooier te maken. Matroos Vincent schildert het schip aan de buitenkant en vrijwillig matroos Jan ontvangt alle gasten en leidt hen rond over het schip. Kok Sabine zorgt voor de nodige energie, in de vorm van een prima lunch, zodat iedereen snel weer verder kan met zijn of haar werkzaamheden. Vigo is overigens een prachtige stad. Heel leuk om te zien dat deze stad niet een groot centrum heeft, maar juiste meerdere kleine centra, elk met een eigen identiteit. De overeenkomst tussen alle centra is op dit moment de opknap-woede voor de Volvo Ocean Race. Er wordt hard gewerkt om alles piekfijn in orde te hebben voor de echte start van de wedstrijd, volgend weekend: straten worden opnieuw gelegd en overal worden plantenbakken neergezet. Uithangborden worden schoongemaakt en gevels van bijzondere gebouwen worden gereinigd.”

4.11.2005 14:11 GMT
42°14.51’N, 008°43.59’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn gisteren op het middaguur in Vigo aangekomen. Het was prachtig om de baai binnen te zeilen. In de ingang van de baai ligt een aantal eilanden, wat het naar binnen varen met de hoge deining die er stond lastig maakte. Maar eenmaal binnen was het prachtig en konden we tot vlak voor de haven zeilen. In Vigo hebben we afscheid genomen van onze gasten en we kunnen terugkijken op een erg geslaagde cultuurreis. Nu zijn we ons aan het voorbereiden op de start van de Volvo Ocean Race. Vanavond hebben we open schip. Morgen gaan we met gasten kijken naar een ‘voor’race die gehouden wordt in Ria de Pontevedra, een baai net ten noorden van Vigo. Hier zullen we de deelnemende jachten aan de Volvo Ocean Race voor het eerst zien. We zijn natuurlijk erg benieuwd hoe de twee Nederlandse schepen het zullen doen.

2.11.2005 23:06 GMT
41°28.62’N, 008°53.34’W. Kompas 338. Knopen 5,1.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We waren in Leixões net op tijd de haven binnen, gisteren om 06:00, want toen begon de wind stevig aan te wakkeren. Leixões ligt net ten noorden van de monding van de Douro, de rivier waaraan Porto ligt. Vanuit de haven is het een half uur met de bus naar Porto. Onder leiding van Jan gingen onze gasten al vroeg die kant op, waar ze de kathedraal bezochten, port proefden, een rondleiding door het prachtige beursgebouw kregen en natuurlijk de prachtige brug over de Douro bewonderden. Het was de bedoeling dat we vanochtend vroeg Leixões zouden verlaten om richting Vigo te varen maar er stond zoveel wind dat we besloten ons vertrek uit te stellen tot de wind wat zou gaan liggen. Dit gebeurde aan het einde van de middag; rond 18:00 vertrokken we. Nu zeilen we met een matig briesje in de richting van de baai van Vigo, waar we morgenochtend hopen aan te komen.

31.10.2005 19:08 GMT
40°32.00’N, 009°32.57’W. Kompas 026. Knopen 6,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een fantastisch weekend Lissabon met een bezoek aan het indrukwekkende Maritiem Museum en een traditionele fado-avond, gooiden we los en gingen we weer naar zee. Nadat de loods van boord was gegaan, zetten we fok en grootzeil en zeilden we de west in. Er stond een flinke deining en de meeste gasten gingen vroeg onder de wol. Vanochtend rond 05:00 werd de wind gunstiger en trokken we de schoener erbij en maakten we de bezaan, de vierkante zeilen en de binnenkluiver klaar om te zetten.
De wind is nu SW 4 à 5 Bft en wij sturen noord. Perfecte zeilcondities met af en toe een heftige bui, gevolgd door felle opklaringen. De hele ochtendwacht wordt er boven de 8 knopen gevaren wat betekent dat we dinsdagmorgen bij het eerste ochtendlicht Porto zullen aanlopen. Een enorme maanvis drijft voorbij en iedereen is blij. Op naar de port-proeverij.

VAN DE REDERIJ (28.10.2005)
Onze stichting Het Rotterdamse Zeilschip heeft nu een eigen website.

26.10.2005 21.06 GMT
36°31.90’N, 006°17.27’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Afgelopen nacht, van dinsdag op woensdag, zijn we spectaculair door de Straat van Gibraltar gezeild met grootzeil, topzeil, bram en breefok. Zoals meestal in de Straat nam de wind toe. Er werd besloten om de breefok te verwisselen voor de fok en de bram weg te halen. Helaas brak bij het wegnemen van de bram de bakboordsgording zodat er in de mast geklommen moest worden om het zeil te bergen. In de baai van Cadiz werden we vergezeld door veel hoog uit het water opspringende dolfijnen en enige grienden. We kregen na onze aankomst in Cadiz om 13:30 een mooi plekje toegewezen, niet ver van de binnenstad. Deze middag maakte onze gasten een stadswandeling onder leiding van een gids. Nu liggen we op vertrek. Er staat een krachtige oostelijke wind en het belooft dus een mooie zeilreis richting Lissabon te worden.
Een van onze gasten, Guy van Hoek, maakt een verslag op het net.

25.10.2005 14:34 GMT
36°38.26’N, 004°27.33’W. Kompas 218. Knopen 6,6.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gistermiddag kakte de wind in en besloten we het laatste gedeelte van de reis naar Malaga op de motor te doen. Veel van onze gasten gingen uitgeput van de vele enthousiaste uitleg van Anthony aan dek in het zonnetje een dutje doen. ’s Avonds rond etenstijd kwamen we aan in Malaga. Omdat het havengeld hoog was en de haven ver buiten de stad ligt, besloten we voor het strand ten anker te gaan. Vanmorgen hebben we onze gasten via het strand aan wal gezet; hier bezochten ze onder leiding van een gids de schitterende kathedraal en het Picasso-museum. Aan een rustiek plein vonden ze het geboortehuis van deze beroemde schilder. Daarna verkenden ze op eigen gelegenheid de fraaie oude stad. Nu zijn we onderweg in de richting van de Straat van Gibraltar. Onze volgende haven is Cadiz.

24.10.2005 10:17 GMT
36°39.55’N, 003°37.58’W. Kompas 278. Knopen 3,2.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zeilen nu prachtig voor de wind richting Malaga en verwachten vanavond laat aan te komen. Het weer is hier fantastisch.

23.10.2005 15:38 GMT
37°09.16’N, 001°33.27’W. Kompas 309. Knopen 5,9.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Het kostte enige moeite om alle gasten en hun bagage aan boord te krijgen. Omdat van een van onze gasten de koffer niet was aangekomen besloten we het vertrek uit te stellen tot vanmorgen (zondag) 04:30 zodat we vannacht nog een keer naar het vliegveld konden gaan. Deze moeite was vergeefs want ook vannacht bleek de koffer er nog niet te zijn. We zijn toch vertrokken en hopen de koffer in Malaga te kunnen oppikken. Aanvankelijk was er niet veel wind maar gedurende de ochtend nam deze toe. We zeilen nu onder vol tuig en kruisen richting Cabo Gata. Zojuist hebben we een kleine tonijn gevangen, nog niet genoeg om iedereen te voeden en we hopen dat we er meer vangen.

22.10.2005 07:38 GMT
37°35.83’N, 000°59.06’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Van Ibiza naar Cartagena was er weinig wind en uit de verkeerde hoek. We hebben de oversteek dus snel op de motor gemaakt zodat we donderdagochtend nog maar 20 mijl van Cartagena waren. Toen hebben we de hele dag heerlijk gezeild. We zijn een paar keer overstag gegaan en hebben met onze gasten een rondje om het schip gevaren met de dinghy.
Tegen de avond kwamen we aan in de haven van Cartagena. In eerste instantie reageerde niemand op ons oproepen via de marifoon. Toen we bijna voor de kant lagen werden we weggestuurd en werden we wel door 5 verschillende mensen opgeroepen. Na enig overleg mochten we dan toch naar dezelfde plek waar we geen kwartier eerder weggestuurd waren. ’s Avonds zijn de meeste gasten gaan stappen tot laat in de nacht. Vrijdagochtend hebben we afscheid genomen van onze gasten. Nu is het schip weer helemaal schoon en zijn we er klaar voor om de gasten voor de volgende reis te ontvangen. Waarschijnlijk varen we vanavond al uit, richting Malaga, de eerste stop in onze cultuurreis, die ons ook zal brengen naar Lissabon en Vigo.

19.10.2005 11:23 GMT
38°52.59’N, 001°28.48’O. Kompas 207. Knopen 6,8.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Zonder tijdsdruk zijn we van Mallorca naar Ibiza gevaren. Met weinig tot geen wind zeilen we rustig naar alweer het volgende eiland. De avonden zijn aangenaam van temperatuur en iedereen heeft genoten van de stille avonden en de volle maan. ’s Ochtends vroeg hebben we geankerd in de baai van Grosa. Voor veel mensen was hier aan wal gaan een mooie gelegenheid om een ochtendwandeling te maken. Rond 11:00 is iedereen weer aan boord gegaan om via de zuidkant van Ibiza koers te zetten richting Cartagena. Op dit moment varen we tussen Ibiza en Formentera door.

18.10.2005 14:38 GMT
39°46.81’N, 002°38.95’O. Kompas 230. Knopen 7,4.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een reis met heerlijk zeilen en af en toe flink motoren zijn we gisteren in Ciudadela op Menorca aangekomen. We zijn de smalle haven in gevaren maar eenmaal in de haven bleek er geen plaats voor ons te zijn zodat we er achteruit weer uitgevaren zijn en een ankerplekje hebben gezocht. Onze gasten zijn een paar uur de wal op geweest en ’s avonds na het eten zijn we anker op gegaan en met een langzaam gangetje richting Mallorca gezeild. Vanmorgen om 10:00 hebben we geankerd in de baai van Soller aan de noordzijde van het eiland. Inmiddels zijn we weer onderweg en varen op de motor vlak onder de kust richting Ibiza. De noordkust van Mallorca is prachtig, met hoge rotspartijen.

16.10.2005 03:41 GMT
42°25.00’N, 006°28.46’O. Kompas 211. Knopen 5,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Zaterdag om 14:00 zijn we met prachtig weer vertrokken vanuit de ankerplek in de baai van Villefranche-sur-Mer, nadat we de laatste gast van het vliegveld hadden opgehaald. Het schip ziet er stralend uit, het is goed te zien dat er veel onderhoud gepleegd is. Aan boord hebben we een aantal jongeren (weer een sociaal project in samenwerking met de jeugdhulpvereningsorganisatie Flexus, getiteld ‘Op eigen zeebenen’) en wat oudere gasten. We zeilen richting het eiland Menorca.
Een eerste indruk van Michal, een van onze jongeren: “Ik kwam dan eindelijk bij de boot aan na een superlange treinreis, vermoeid maar toch enthousiast om aan boord te gaan. We zijn met het speedbootje naar de ‘Oosterschelde’ gebracht. De volgende ochtend zijn we nog even aan wal geweest en rond twee uur ’s middags begonnen we met de zeilreis. We zijn met een paar jongeren van te voren nog de mast in geklommen om het een en ander los te maken; echt gaaf was dat… maar hoog! Er stond lekker veel wind, met z’n allen hebben we de zeilen gehesen en zijn we weggevaren. Genietend van de zee, van het lekkere eten en de gezelligheid onderling loop ik nu wacht op de ‘Oosterschelde’!”

12.10.2005 11:48 GMT
43°41.75’N, 007°19.24’O. Kompas 128. Knopen 0,1.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gistermiddag zijn we uit de haven van Nice vertrokken en we liggen wederom in de Rade de Villefranche voor anker. Het is heerlijk rustig in deze baai en het is ook mooi rustig weer. Het mooie weer maakt natuurlijk dat wij de rust verstoren door de hele dag druk te schuren en te lakken. Morgen staat de grote schoonmaak voor de deur opdat we vrijdagmiddag weer blinkend Nice kunnen binnenlopen om daar de eersten van de gastbemanning te kunnen ontvangen.

9.10.2005 06:26 GMT
43°41.64’N, 007°17.12’O. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Het is een rustige zondagmorgen. Het is nog muisstil aan boord. We houden een echte zondag vandaag. Donderdag rond de middag zijn we de haven van Nice binnengelopen. In eerst instantie wilde men ons achterin de haven een plekje geven, tussen de megajachten, stern to. Dat zag ik niet helemaal zitten. We hadden er ons dan letterlijk tussen moeten wringen en met weinig draairuimte en een windje dwars, liever niet. Nu kregen we een mooi plekje langs de kade voorin en we hebben een keer moeten verhalen naar een andere kade. Verder is het hier goed toeven. Elke dag zijn we druk bezig met onderhoud. De ankerlier is weer helemaal geschilderd, de grootgiek kaal en gelakt, paarden opnieuw bekleed, de kozijnen van de luiken geschuurd en gelakt etc. ’s Avonds kan iedereen lekker zijn gang gaan in Nice. Het is echte een heel mooie stad zo aan zee en aan de bergen. De ligplaats die we nu hebben is tot morgenmiddag beschikbaar. Daarna gaan we nog een paar dagen voor anker. Waarschijnlijk weer hier om het hoekje in de baai van Villefranche-sur-Mer.

5.10.2005 06:58 GMT
43°41.88’N, 007°18.74’O. Kompas 298. Knopen 0,1.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Maandagochtend zijn we vroeg vertrokken uit Olbia. Het begon met prachtig zeilweer. Aan het einde van de middag draaide de wind plots en moest de motor aan. Van toen af aan werd het afwisselend zeilen en motoren tussen enorme onweersbuien door. De weersvoorspelling beloofde een zuidelijke wind langs Corsica en een noordoostelijke wind in het zeegebied Ligure. Dat zou erg gunstig voor ons zijn. Uiteindelijk hebben we de wind van alle kanten gehad, van 0 tot 7 Bft. Toch was het een voorspoedige reis en hebben we de 240 mijl in 39 uur afgelegd. Gisterenavond lagen we voor de haven van Nice maar we kunnen er nog niet in en dus zijn we in de prachtige baai van Villefranche-sur-Mer voor anker gegaan. We verwachten vandaag de haven van Nice binnen te kunnen lopen.

2.10.2005 07:22 GMT
40°55.35’N, 009°30.34’O. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Een gedeelte van de bemanning is gewisseld. Wij zijn van plan morgenochtend te vertrekken richting Nice. De laatste klusjes die we voor vertrek wilden afmaken, zijn in volle gang en vanmiddag genieten we nog even van Olbia.

28.09.2005 17:13 GMT
40°55.35’N, 009°30.34’O. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken: om 06:00 lichtten we het anker. Eerst was er nog weinig wind, maar in de loop van de ochtend stak een westenwind op die geleidelijk in kracht toenam. Na de lunch stond er windkracht 5 Bft. Voor onze noordelijke koers was dat prima, maar toen we in de namiddag de baai van Olbia in wilden varen was het weer pal tegen. We probeerden er nog tegenin te kruisen, maar dat viel tegen. Vooral ook omdat de wind rond de kapen erg draaide. Uiteindelijk hebben we gestreken en zijn we het laatste stukje op de motor verder gegaan. Om 18:00 meerden we af in Olbia, het eindpunt van deze reis. De ‘Oosterschelde’ blijft hier een paar dagen liggen om wat onderhoud te doen.

28.09.2005 16:13 GMT
40°13.50’N, 009°45.69’O. Kompas 000. Knopen 5,9.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Hier is het heerlijk weer, al komen er nu wat grijze wolken opzetten. Er is weinig wind, maar dat vinden we nu helemaal niet erg. Lekker rommelen, ankeren etc. en sommigen worden nu tenminste niet zeeziek. Kapiteinszoontje Mattias kijkt zijn ogen uit en heeft de tijd van zijn leven; we genieten er ontzettend van.
We zijn zojuist van Santa Maria Navarrese vertrokken. De sloep hangt in de davits maar helaas hebben we nog geen tijd gehad ermee te varen. Plichtsbesef. We zeilen/motoren nu naar een leuk ankerplekje iets noordelijker aan de kust. Daar willen we zo dadelijk de barbecue aansteken. Waarschijnlijk varen we dan vannacht weer verder.

28.09.2005 08:18 GMT
35°59.30’N, 009°41.70’O. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Villasimius bleek een klein, aardig dorpje te zijn. Helemaal ingericht op de komst van toeristen, waarvan wij toch de enige waren. De espresso op het terrasje in de stad was heerlijk en het zicht op de zee prachtig. Om 15:30 vertrokken we richting Arbatax. Vanwege een NAVO-oefening mocht er langs dit deel van de kust alleen ’s nachts gevaren worden. De wind werd steeds minder en na zonsondergang voeren we in doodse stilte op een spiegelgladde zee. Toen de snelheid beneden de knoop kwam, hebben we de motor gestart en zijn we zacht pruttelend verder noordwaarts gevaren. Bij aankomst vanmorgen bleek de haven van Arbatax vol te zijn en we liggen nu op een prachtig plekje ten anker bij het plaatsje Santa Maria Navarrese. Als er wat wind komt, gaan we vanmiddag een stukje verder naar het noorden. In ieder geval maken we de sloep klaar om te roeien.

26.09.2005 15:42 GMT
39°07.83’N, 009°16.79’O. Kompas 214. Knopen 5,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Cagliari is een mooie stad. Levendig en druk. We hadden niet heel veel tijd, maar ieder bemanningslid heeft wel even boven op de berg op een pleintje een kop koffie of een drankje gedronken met uitzicht over de stad en de baai. En natuurlijk was er Italiaans ijs. De organisatie van het festival was wat rommelig en de vele mensen, de warmte en de stroperigheid en bureaucratie van de autoriteiten maakten ons verblijf in de haven van Cagliari ook tot een erg vermoeiend verblijf. De bemanning van het Indonesische tall ship ‘Dewaruci’ zorgden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat voor vrolijke muziek en dans. Vanmorgen vereerde de kapitein van het schip, commander Soetarmono, ons nog met een bezoek. Ook de overige bezoekers van het schip waren erg vriendelijk. Alleen gisteren al waren dat er 4600.
Na wat moeite zijn we er bovendien in geslaagd al onze wensen te vervullen: We hebben boodschappen gedaan, de boegschroef is gerepareerd en we hebben drinkwater en dieselolie gebunkerd; we zijn dik tevreden. Vanmiddag voeren we mee in de Parade of Sail in de baai van Cagliari. Met een klein groepje gasten en bemanning (en voor het eerst de jonge Mattias, zoon van kapitein Gerben Nab) zeilen we nu op een prachtig blauwe zee de avond in. De nacht willen we doorbrengen in de baai bij Villasimius, de uiterste zuidoostpunt van Sardinië.
De komende dagen varen we langs de kust richting Olbia, in het noorden.

23.09.2005 10:33 GMT
39°12.39’N, 009°06.84’O. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De eerste dagen van ons verblijf in Cagliari verlopen wat rommelig. Enkele van onze gasten vertrekken meteen, anderen hebben een latere vlucht en blijven nog een nachtje. De organisatie van het evenement heeft duidelijk niet alle zaken even goed geregeld en voor ons is het dus afwachten wat er van ons verwacht wordt. Door onder meer het taalprobleem is zelfs het regelen van gasolie nog een hele klus. Gelukkig ontmoeten we een kapitein van een sleepboot die ons wat verder kan helpen. Met zijn hulp vinden we een werfje dat misschien de lekke uitlaat van de boegschroefmotor kan vervangen. De bemanning heeft zodoende nog niet veel van Cagliari gezien, maar we hopen dat dit weekeinde in te halen, want het lijkt een prachtige stad.

21.09.2005 22:00 GMT
39°12.39’N, 009°06.84’O. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn om 18:00 aangekomen in de hoofdstad van Sardinië, Cagliari.

20.09.2005 19:11 GMT
38°55.69’N, 008°43.45’O. Kompas 277. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Omdat de wind aanwakkerde tot 7 Bft ging het laatste stuk sneller dan verwacht. Een prachtige zeildag met hoge, blauwe golven met door de zon helwitte koppen. Het schip maakte soms flinke halen en we liepen heel hard. Om 19:00 gingen we ten anker in Porto di Teulada, een baai aan de zuidkant van Sardinië. Na een wandeling zullen we morgenochtend vertrekken voor de laatste 30 mijl.

20.09.2005 10:18 GMT
38°41.03’N, 007°28.46’O. Kompas 007. Knopen 9,2.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De verwachtte NW-wind is er ook gekomen. Vannacht om 02:00 zetten we al het tuig weer bij. Eerst klapperde het nog wat op de golven, maar al gauw was er genoeg wind om de zeilen vol te houden. Inmiddels staat er een beetje vlagerige windkracht 5 Bft. We lopen bijna 9 knopen en we verwachten Sardinië, dat op zo’n 55 mijl afstand ligt, vanavond in zicht te krijgen.

19.09.2005 11:41 GMT
38°06.36’N, 004°03.87’O. Kompas 076. Knopen 7,7.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De harde tegenwind en uiteindelijk ook de golven namen na een dag weer af. Er staat nog wel een deining uit het noorden, want in de Golf van Lyon en bij de Balearen staat nog een stormachtige wind van 8 Bft. Deze mistral staat er nu al een dag of vijf. Wij zitten net zuidelijk en westelijk genoeg om er geen directe last van te hebben. Bij Sardinië staat nog wel een krachtige noordwestenwind, eigenlijk een uitloper van diezelfde mistral, maar wij varen op dit moment op de motor met een veranderlijk windje.
Er is goed nieuws van het visfront. Vanmorgen vingen we twee grote tonijnen. Als er al twijfel was over de vistechniek (tot nu toe vingen we niet veel), dan zal die nu wel verstommen. Het schoonmaken en fileren van de eerste, 15 kilo zware tonijn ging minder gemakkelijk. Toenmalig scheepskok Stephane heeft het hem jaren geleden wel uitgelegd, maar met zo weinig oefening kostte het kapitein Gerben toch heel wat moeite en een snee in zijn vingers. De tweede ging een heel stuk beter en het resultaat, acht heel grote tonijnfilets, mag er zijn. We kunnen er dagen van eten.
De verwachting is dat de wind vanavond naar het noorden draait en misschien zelfs naar het noordwesten. Langzaam zal hij dan toenemen en we verwachten morgen met een halve wind kracht 4 Bft het laatste volle etmaal op zee door te brengen.

17.09.2005 19:24 GMT
36°51.87’N, 000°54.97’W. Kompas 136. Knopen 7,9.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na vertrek van Gibraltar hebben we een geweldig etmaal gehad. De wind nam toe tot 6 à 7 Bft uit het westen en al gauw liepen we 8 à 9 knopen. De afgelopen 12 uur hebben we ruim 100 mijl afgelegd. Tot een half uur geleden. Toen viel opeens de wind weg om vervolgens uit het noordoosten terug te komen. Vrij krachtig zelf. Een vreemde gewaarwording, met de hoge golven nog van achteren en de wind recht van voren. Voor de verandering lopen we nu ook eens hard aan de wind, ruim 8 knopen. Helaas niet meer de goede kant op. Dat niet.

16.09.2005 17:02 GMT
36°12.32’N, 004°53.60’W. Kompas 072. Knopen 6,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De afgelopen nacht nam de wind gelukkig af tot 4 Bft en draaide naar het zuiden. Ook de korte, steile golven vlakten wat af. Omdat we in het noorden van de baai van Cadiz waren verzeild, was dat niet al te gunstig, maar uiteindelijk konden de koers verleggen naar een punt net bezuiden Cadiz. Dicht bij de wal draaide de wind terug naar oost en konden we een zuidelijke koers aanhouden. Toen het vanmorgen rond 07:30 begon te dagen, zagen we Tarifa-eiland voor ons liggen. Met weinig wind maar des te meer stroom voeren we de Straat van Gibraltar binnen. De Atlantische Oceaan ligt achter ons. Afrika was nog gedeeltelijk in de nevels gehuld maar de bergtoppen van Marokko waren duidelijk te zien. Hoewel we een wat krap schema hebben en dus weinig tijd voor uitstapjes, leek een kleine onderbreking welkom en besloten we een stop te maken in Gibraltar.
Om 11:00 lieten we het anker vallen in Gibraltar Bay. Douane- en immigratie-procedures verliepen snel; we konden snel aan land. Een merkwaardige plek, waar je advocaten op weg naar de lunch met hun pruik onder de arm in een on-engelse brandende zon op straat ziet lopen. Om 14:30 gingen we ankerop voor de laatste étappe, op de Middellandse Zee. Er staat een matige bries uit het westen en met alles van top en een lekkere gang zeilen we de avond in. Dolfijnen, ook hier weer, voor de boeg.

15.09.2005 18:30 GMT
36°41.08’N, 006°54.33’W. Kompas 130. Knopen 5,9.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na de onweersbui gisteravond draaide de wind. Pal tegen. Vannacht nam hij toe tot 7 Bft en er stond een erg hoge zee. Ook vandaag de hele dag tegen het zeetje ingehakt en weinig voortgang gemaakt. Nu draait de wind eindelijk naar het zuiden en neemt de zee snel af. Ongeluk bij dit geluk is dat wij vrij ver in het noorden van de baai van Cadiz zitten en net over de andere boeg een beetje richting Gibraltar wilden. Die slag gaat dus geheel verloren. De voorspelling is echter dat de wind nog verder draait naar het zuidwesten. Daar hopen we dan maar op. Toch is het niet alleen maar jammer die tegenwind; het heeft ook wel wat om die hoge steile golven te zien met toppen waar je, als de zon goed staat, doorheen kunt kijken. Twee andere lichtpuntjes (bijna letterlijk, met dat zilver en blauw) zijn de mooie bonito’s die net in ons aas beten. Met wat geluk zijn we morgenochtend in de Straat van Gibraltar.

14.09.2005 20.32 GMT
36°52.97’N, 008°23.42’W. Kompas 109. Knopen 7,4.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Vandaag hebben we Cabo São Vicente gerond. Het was, zoals nu al dagen, mooi weer met een rustige noordenwind. Vlak bij de kaap draaide de wind echter plotseling tegen. Ook de golven kwamen ineens van verschillende kanten. Blijkbaar een heel lokaal fenomeen want een paar mijl verderop draaide de wind weer terug en werd ook de zee rustiger. Naast de kaap is het meteen diep en we konden dus dicht langs de hoge rotskust varen. Vlak naast São Vicente is nog een tweede beroemde een kaap: Ponta de Sagres. Hier vestigde Hendrik de Zeevaarder zijn zeevaartschool in de tijd dat Portugal misschien wel het machtigste land ter wereld was.
We besloten een korte tussenstop te maken en lieten om 14:45 het anker vallen bij het dorpje Baleeira, net om de hoek. Er was uiteraard niet heel veel te beleven, maar het was heerlijk weer even aan land te zijn. Bij een plaatselijke visser kochten we een maaltje vis. Om 17:30 gingen we weer ankerop. Terwijl op het voordek de houtskoolgrill brandde voor de verse vis, pakten donkere wolken zich samen boven het schip. Een zware onweersbui trok over ons heen. Op wat flitsen, gerommel en enkele dikke regendruppels na viel het echter mee. Wind van betekenis kwam er niet uit. Na deze bui is de wind helemaal weggevallen zodat we nu helaas weer op de motor varen. Er is nu ook deining uit het oosten, dus misschien is de Levanter, (stormachtige oostenwind) die al twee dagen bij Gibraltar staat, nog steeds niet uitgewoed.

13.09.2005 22:39 GMT
38°22.77’N, 009°35.81’W. Kompas 165. Knopen 5,7.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Vandaag weer een heerlijke dag gehad. De hemel was strakblauw en het was een graad of 30. Een zacht briesje zorgde voor wat verkoeling. In de middag zagen we een grote school bonito’s. Natuurlijk stuurden we meteen op de plek af, maar hoewel we ze links en rechts van ons uit het water zagen springen, wilde er geen in onze haken bijten. Tja. In de middag valt de wind nu steeds weg omdat de zeewind die ontstaat door opwarming van het land, de heersende wind een beetje teniet doet. Zodra de zon lager staat keert de wind een beetje terug. Met wat moeite halen we zo ons noodzakelijke daggemiddelde toch nog. Rond 21:00 passeerden we de monding van de Taag, bij Lissabon. Morgen hopen we Kaap São Vicente te ronden.

13.09.2005 08:06 GMT
39°40.18’N, 009°54.20’W. Kompas 177. Knopen 7,1.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zeilen nu echt fantastisch. De wind ruimt en krimpt regelmatig maar blijft tussen NW en E kracht 3-4 Bft. Het houdt ons allemaal lekker bezig want we moeten de hele tijd de zeilen bijstellen: voor de wind, halve wind, breefok erop en dan er weer af, gijpen etc. Zelfs het bezaangaffeltopzeil, dat wel een beetje stoffig was geworden, staat er op.
Omdat we een dagje langer dan gepland in La Coruña hebben gelegen, moeten we nog steeds een goed daggemiddelde halen om op tijd in Sardinië te zijn. Met de huidige snelheid van 6 à 7 knopen lukt dat echter gemakkelijk. Alleen die vis, die wil niet bijten.

12.09.2005 07:04 GMT
41°54’N, 009°12.01’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Eindelijk is het dan zoals we het ons al die tijd hebben gewenst. De bewolking is weg en we zeilen onder vol tuig over een diepblauwe oceaan. De wind is nu NE, kracht 3, soms 4 Bft, maar we halen toch nog een knoop of 6 à 7. De dolfijnen hebben hun ochtendvoorstelling weer gegeven en dus geniet iedereen volop.

11.09.2005 12:38 GMT
43°27.89’N, 008°38.69’W. Kompas 251. Knopen 5,4.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We besloten La Coruña aan te lopen mede vanwege de slechte weersvoorspellingen (SW 8 Bft). Die wind en de daarbij horende regenbuien kwam een halve dag later dan gedacht. We zijn dus ook afgelopen nacht in La Coruña blijven liggen, terwijl de storm over ons heen trok. De vele bodega’s zagen er aantrekkelijk uit, maar in de avond ontdekten we toevallig een gaatje in de uitlaat van de boegschroef. Tot ’s avonds laat zijn we bezig geweest om een noodreparatie te maken, waardoor een bezoek aan de stad er voor sommigen bij in schoot. Vanmorgen om 09:00 vertrokken we, in de stromende regen. De wind draait nu langzaam naar NW en zal verder draaien naar het noorden, terwijl wij langzaam Kaap Finisterre ronden en naar het zuiden gaan. Het lijkt er op dat de weergoden ons de komende dagen goedgezind zijn.
De sfeer aan boord is heel goed. Geregeld komen dolfijnen een voorstelling geven en iedereen geniet van de oceaandeining. Het wachten is nu op de eerste tonijn aan de vislijn.

9.09.2005 18:15 GMT
43°12.71’N, 008°23.82’W. Kompas 064.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een snelle reis zijn we vanavond aangekomen in La Coruña. We hebben de laatste dagen veel moeten motoren want de wind was licht en ook nog tegen. Met de dreiging van twee diepe depressies wilden we toch ook niet in de Golf van Biskaje blijven hangen. Vandaag hebben we gelukkig wel lekker kunnen zeilen, en terwijl vannacht nog de regen nog met bakken naar beneden kwam, is het nu eindelijk lekker zonnig. Morgen blijven we hier de hele dag. Als het weer niet al te slecht is, vertrekken we dan in de avond. Komt de voorspelde W 8-9 Bft er toch, dan blijven we misschien nog wel een nacht liggen. Geen straf trouwens want velen hebben zin de stad te gaan verkennen.

7.09.2005 12:44 GMT
48°19.21’N, 005°38.61’W. Kompas 213. Knopen 8.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Ook de tweede étappe van de reis zit erop: rond het middaguur passeerden we Île d’Ouessant, het Engelse Kanaal uit en de Atlantische Oceaan op. Eigenlijk wilden we een bezoek brengen aan Camaret-sur-Mer maar vanwege de dichte mist mochten we niet door het Chenal du Four en moesten we via het officiële verkeersstelsel, ver buitenom Île d’Ouessant. We hadden geen zin om vervolgens weer 40 mijl terug te varen en besloten door te gaan richting Spanje. De oversteek van de Golf van Biskaje is dus begonnen.

6.09.2005 08:10 GMT
50°09.94’N, 001°45.67’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De barometer daalt wegens een naderende storing, maar er is weinig wind en in tegenstelling tot gisteren is het vandaag zonnig. We schieten lekker op. Inmiddels zijn we voorbij Wight en de koers is SW.

5.09.2005 16:46 GMT
51°02.28’N, 001°23.42’O. Kompas 226. Knopen 7.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Een voorspoedig begin van de reis. Met een lichte SE-wind voeren we de Nieuwe Maas af. De hele nacht hebben we onder een heldere sterrenlucht gezeild. Vandaag rond het middaguur draaide de wind naar SW en nam af, zodat we de motor moesten starten. We varen nu langs de kliffen van Dover. De eerste en kortste étappe van de reis, de Noordzee, zit erop. De volgende is het Engelse Kanaal.

4.09.2005 15:24 GMT
51°54.5’N, 004°28.9’O.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De Wereldhavendagen (aan boord worden ze vanwege de vele laagvliegende helicopters oneerbiedig Wereldherriedagen genoemd) zijn zojuist officieel afgesloten. De afzwaaiende bemanning heeft het schip tot in de puntjes verzorgd afgeleverd. Echt alle kleine klusjes èn veel grote klussen zijn afgemaakt en het schip is er helemaal klaar voor. Met de nieuwe kapitein Gerben Nab komen nog meer bemanningsleden terug van verlof. Het mooie weer lijkt nog even aan te houden en iedereen heeft veel zin om naar zee te gaan. Straks eten we even wat met elkaar en zodra vanavond alle gasten aan boord zijn gekomen gaan de trossen los. Naar verwachting zal dat tegen 21:30 zijn. Als de wind blijft zoals hij nu is, kunnen we al op de Nieuwe Maas de zeilen bijzetten. Wanneer hier in Rotterdam straks de herfst begint, hopen wij lekker op de Middellandse Zee te zitten.

2.09.2005 20:49 GMT
51°54.5’N, 004°28.9’O.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De ‘Oosterschelde’ ligt afgemeerd aan de Willemskade, zo dicht mogelijk bij de Marokkaanse tentjes bij het Wereldmuseum. Terwijl op de kade bij het Wereldmuseum de Wereldhavendagen al vòòr het officiële begin in volle gang zijn, werkt Ton Vreeken hard aan de reparatie van een ingewaterde scheur in de bezaanmast. Helaas word het schip door een groot aantal erg knullig geplaatste urinoirs gedeeltelijk aan het zicht van het publiek onttrokken. Aan boord werken we vrolijk verder en het ziet er naar uit dat we morgen een nieuw stuk hout in de uitgehakte plek kunnen lijmen, zodat we helemaal klaar zijn voor het vertrek op zondag, naar Sardinië, rond 21:00.
Morgen en op zondag zijn we open voor het publiek.

2.09.2005 10:29 GMT
51°54.5’N, 004°28.9’O.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Woensdagochtend vroeg vertrokken we uit Den Helder en ’s avonds arriveerden we in Rotterdam. We maken ons nu op voor de Wereldhavendagen in het komende weekend. Zondagavond vertrekken we naar Sardinië.

30.08.2005 11:40 GMT
52°57.0’N, 004°46’O. Kompas 237.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Vanwege de aanhoudende wind kon de ‘Prins Willim’ pas later in Den Helder zijn dan gepland zodat wij wat langer in het attractiepark Cape Holland zijn blijven liggen. Inmiddels is de ‘Prins Willim’ weer op haar plek en zullen wij morgen het park verlaten. We hebben hier de tijd om onderhoud te plegen. We zijn druk met het lakken van de rondhouten. Verder zijn we bezig om het schip klaar te maken voor de reis naar Sardinië.

24.08.2005 11:40 GMT
52°57’N, 004°46’O. Kompas 237.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Nog in de sluis van IJmuiden hebben we zeil gezet en met de motor erbij zijn we in een licht WNW-windje richting Den Helder gevaren met een aantal mensen die ons tijdens Sail Amsterdam geholpen hebben. Het was erg mooi weer en iedereen genoot van de rust van het op zee zijn. Rond 20:00 bereikten we de haven van Den Helder. Hier moesten we nog een aantal bruggen en een sluis door. Rond 22:00 lagen we vast aan de steiger van attractiepark Cape Holland. De volgende dag hebben we het schip verhaald zodat we goed zichtbaar zijn voor de gasten van het attractiepark en zodat we een gangway konden leggen. We zijn nu open voor het publiek, dat grotendeels uit enthousiaste kinderen bestaat.

22.08.2005 11:50 GMT
52°28.9’N, 004°36.6’O. Kompas 277.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We liggen nu in de sluis te IJmuiden, klaar om naar buiten te schutten. Samen met de ‘Amerigo Vespucci’, de ‘Stad Amsterdam’, de ‘Pogoria’, de ‘Kruzensthern’ en de ‘Sedov’. Het ziet hier zwart van de mensen.
We gaan nu naar Den Helder om bij Cape Holland gedurende deze week de VOC-replica ‘Prins Willim’ als attractie te vervangen, die nog in Amsterdam ligt. Een lichte WNW; we zullen de motor er wel bij moeten zetten.

21.08.2005 13:11 GMT
52°22.0’N, 004°55.7’O. Kompas 285.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Iedere dag is de ‘Oosterschelde’ geopend voor publiek, althans bovendeks. Duizenden mensen bekijken het schip. Een groot deel van het publiek heeft overigens geen idee op welk schip ze staan en waarom, maar gelukkig zijn er ook echt geïnteresseerden. Op diverse televisieschermen aan dek is onder andere een videoverslag van het cultuurschip in Marokko te zien. De film is gemaakt door Hayder Cakal, die enkele weken meevoer op de ‘Oosterschelde’. Benedendeks is geprobeerd met kussens, vazen, aardewerk en muntthee een Marokkaanse sfeer te creëren en kunnen artiesten, genodigden en andere betrokkenen bij het Cultuurschip-project zich terugtrekken in de Backstage Lounge.
Aan het eind van de middag is er een open debat, met publiek, dat wordt geleid door mevrouw Naima Zefzafi en de heer Tarek Youssif. In het gesprek komen onderwerpen aan de orde als de positie van de Marokkanen in Nederland, met name de twee en derde generatie, de toestand in de oorspronggebieden zoals het Rifgebergte, en ander politieke en culturele onderwerpen. Om ongeveer 19:30 zal de avond worden afgesloten.
Hoewel het een feest is om met zoveel schepen en bemanningen samen te zijn, is het nog maar de vraag wat vermoeiender is: wachtlopen op zee of een paar dagen Sail Amsterdam. Wat onze nachtrust betreft is het goed dat er vanavond een einde komt aan een zeer geslaagd Sail Amsterdam.
Morgen zeilen we naar Den Helder.

18.08.2005 09:53 GMT
52°22.0’N, 004°55.7’O. Kompas 285.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Het was gisteren een lange en drukke dag voor de ‘Oosterschelde’ en haar bemanning. De intocht duurde veel langer dan was voorzien maar was met de vele bootjes en schepen op het kanaal een belevenis. Na de sluis in IJmuiden zetten we meteen het grootzeil; we moesten wel lang wachten wegens de drukte voordat we eindelijk wat gang konden maken. Om 17:00 meerden we af in de Suezhaven (Amsterdam-West) omdat we in de avond nog een tocht gingen varen. ’s Avonds voeren we dus richting IJhaven, maar het was zo druk dat we die maar nauwelijks konden bereiken. Voor de gasten aan boord een heel bijzonder schouwspel om zo vast te zitten tussen alle schepen. Na het vuurwerk brachten we ze terug naar de Suezhaven en nadat ook het cateringpersoneel van boord was gegaan, zijn we weer richting IJhaven gevaren. Dit keer konden we er zonder problemen in en rond 02:30 meerden we veilig af langszij de ‘Europa’, langs de Veemkade. De rest van de week blijft de ‘Oosterschelde’ hier liggen. Iedere middag zijn we geopend voor het publiek. Aan boord zal te zien zijn hoe ons Marokko-project tot nu toe is verlopen.

17.08.2005 10:50 GMT
Zojuist zijn we de sluis van IJmuiden uitgekomen en we nemen nu onze positie in de parade in, achter de Poolse ‘Dar Mlodziezy’ en voor de Italiaanse ‘Amerigo Vespucci’.

16.08.2005 19:22 GMT
52°27.6’N, 004°35.4’O. Kompas 302.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een tocht met weinig wind liggen we sinds 19:30 in IJmuiden, buiten de sluis in de Visserijhaven. Er liggen al veel schepen, ook die van de STI Race van Stavanger naar Den Helder. Het is hier vreselijk druk; zelfs nu nog, lokale tijd 21:22, is de kade verstopt met mensen.

16.08.2005 15:42 GMT
We varen nu IJmuiden binnen, waar het al aardig druk is voor de parade van morgen. We vertrokken rond koffietijd uit Rotterdam en hebben een rustige zeiltocht gemaakt.

13.08.2005 15:16 GMT
51°54.4’N, 004°28.7’O.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De laatste dagen van de reis vanaf Tanger gingen erg voorspoedig, zo voorspoedig dat we besloten om een tussenstop in Rotterdam te maken alvorens naar IJmuiden te varen. De wind kwam uit westelijke richting en met behulp van motor en stroom liepen we vaak meer dan 10 knopen. Toen we Nederland in zicht kregen begon het direkt te regenen. Bij aankomst in de Veerhaven om 13:00 op vrijdag stonden er enkele familieleden van onze gasten al te wachten. Goed en wel vast kregen we een zware regenbui. Hier hadden we op gehoopt want nu is eindelijk al het zand van Marokko uit het tuig gespoeld. Na de lunch hebben we afscheid genomen van onze gasten. We zijn nu bezig het schip klaar te maken voor Sail Amsterdam. Vandaag zijn de stores aan boord gekomen en maandag komen de bunkers en de drank zodat we dinsdag in de loop van de dag vol richting IJmuiden kunnen varen. Woensdag is vandaar de parade naar Amsterdam.

10.08.2005 23:16 GMT
50°28.29’N, 001°13.39’W. Kompas 083. Knopen 11,2.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
In de golf van Biscaje wilde de wind maar niet naar het oosten draaien en bleef NE zodat we westelijker dan de Scilly-eilanden uitkwamen. Er stonden flinke golven en het schip maakte af en toe flinke halen. Zo ook toen kok Taco de laatste hand legde aan zijn zelfgemaakte bitterballen; ruim voordat ze het frituurvet in konden, lagen ze allemaal op de grond. Helaas voor ons nu moeten we wachten tot we in Nederland zijn voordat we weer echt Hollandse snacks krijgen. De wind ging op tijd liggen zodat we toch makkelijk het Engelse Kanaal in konden varen. Nu hebben we heel weinig wind en motoren we richting Dover.

7.08.2005 15:02 GMT
45°22.04’N, 010°26.32’W. Kompas 014. Knopen 6,3.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Opstapper Joost de Boer meldt: “Geen regen zoals zoals we dachten. Droog en zonnig blijft het, alleen de golven zorgen voor de redelijke sproeiers op dek. Na de rustige dagen in de wateren van Marokko, dagen met de mogelijkheid om klussen aan dek te doen, rollen we nu te veel om te klussen. De meesten van ons houden zich nu vast aan een boek, een bed of de befaamde video-hoek. We zijn nu voorbij Cabo de Finisterre en op de Golf van Biskaje. Langzaam sturen we steeds een paar graden bij om mooi uit te komen bij het Kanaal. We hopen op nog een beetje draaien van de wind en dan gestaag de goede kant op.”

5.08.2005 07:21 GMT
39°48.61’N, 009°46.01’W. Kompas 356. Knopen 6,5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Opstapper Jantien Ekkes meldt: “Nadat we dinsdag de verstekeling hadden uitgeleverd, verlieten we Tanger. Het begon met een vrij (naar mijn maatstaven, maar ik ben een leek) wilde zee, waardoor we zo nu en dan door een golf op het dek verrast werden. Dit terwijl, hoe toepasselijk, een deel van de opstappers naar de film ‘The Perfect Storm’ aan het kijken was. De volgende dagen was het wat rustiger en stond het leven aan boord in het teken van klusjes (van schuren en verven tot aan schoonmaken en blikjes hameren) en slapen, erg veel slapen. Het lijkt wel alsof we allemaal van het afgelopen jaar moeten bijtanken, maar het kan ook heel goed zijn dat het continue gedein van het schip ons onverbiddelijk, zonder dat we daar contrôle over hebben, in slaap wiegt. Verder hebben we een enorme groep dolfijnen gezien, het moeten er zeker een stuk of 50 geweest zijn en het was geweldig. En ook weer een prachtige zonsop- en -ondergang meegemaakt. Het weer is voorlopig nog goed, maar er schijnt regen aan te komen. Hierover wellicht meer in het volgende verslagje.”

3.08.2005 11:36 GMT
36°27.16’N, 007°27.65’W. Kompas 299. Knopen 6,7.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gisteren rond 14:00, nadat we de Straat van Gibraltar achter ons gelaten hadden, ontdekten we een verstekeling aan boord. Deze was in Al Hoceima in de ochtend voor vertrek aan boord geklommen en had zich verstopt in de voorpiek, in de ankerbak. Naar zijn zeggen was hij die ochtend zwemmend aan boord gekomen rond 07:00. Toen bleek dat hij Marokkaans was, zijn we omgedraaid en richting Tanger gevaren. Nadat we contact hadden gemaakt met de havenautoriteiten aldaar, mochten we de haven in. We lagen rond 21:00 voor de kant en toen is de verstekeling door de immigratiedienst van boord gehaald. Dit alles verliep heel rustig. Wel moesten we in- en uitklaren en bovendien moesten we een ‘statement of facts’ opmaken. Havengeld hoefden we gelukkig niet te betalen. De mensen van de immigratiedienst wilden wel drank en sigaretten, wat
we uiteindelijk op een slof sigaretten en twee flessen whisky hebben kunnen afmaken. Een paar uur later verlieten we de haven van Tanger om onze reis te vervolgen. Er stond inmiddels een krachtige NE en met een dubbelgereefd grootzeil en een fok zeilden we weer richting Cabo de São Vicente. Inmiddels is de wind wat gaan liggen en zeilen we met vol tuig.

1.08.2005 22:43 GMT
35°50.18’N, 004°56.50’W. Kompas 303. Knopen 6,2.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een paar prachtige dagen in Al Hoceima zijn we vanmiddag begonnen aan de terugreis. Vanmorgen hebben we afscheid genomen van ongeveer de helft van de groep, die toch al weer drie weken aan boord was. Daarbij werden natuurlijk emailadressen uitgewisseld, een paar traantjes weggepinkt, nog een laatste groepsknuffel en toen werd het echt tijd om te gaan. De meesten hebben nog snel even geshopt op de markt om de laatste dirhams uit te geven aan souvenirs, kleding en lekkernijen.
Net als in Casablanca en Agadir hebben we een aantal dagtochtjes gevaren en in de baai voor anker gelegen, wat een prachtig plaatje opleverde vanuit de stad en vanaf het strand. Tussen alle bedrijven door veel gezwommen, het water was prachtig helder en schoon.
Zaterdagavond waren we uitgenodigd op het theaterschip ‘Azart’ voor een afscheidsfeest. Speciaal voor ons hadden ze het hele ruim en dek opgepoetst en versierd. Natuurlijk met bijbehorende muziek en beelden die zij van deze reis gemaakt hebben. De ‘Azart’ blijft nog twee weken om voorstellingen te geven op de kade.

VAN DE REDERIJ (1.08.2005)
Op maandag 5 september vertrekt de ‘Oosterschelde’ naar Sardinië voor deelname aan het Maritiem festival te Cagliari. Aansluitend aan het festival maakt de ‘Oosterschelde’ een 4-daagse tocht langs de oostkust van Sardinië. Zie de pagina Programma voor de bijzonderheden.

29.07.2005 13:40 GMT
35°14.74’N, 003°55.32’W. Kompas 090. Knopen 0,0.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn gisteren om 09:00 aangekomen in Al Hoceima. Eergisteravond, 27 juli, maakten wij nog een korte stop in de Spaanse enclave Ceuta. Ceuta ligt precies op de route en we hebben daar 10.000 liter gasolie gebunkerd. Het ziet er naar uit dat dat het enige is wat ze daar doen; de haven lijkt één groot bunkerstation.
Gistermorgen vroeg liepen we dus Al Hoceima aan en dat was een prachtig gezicht. De kust grenst aan het Rif-gebergte en deze bergen lijken zo uit zee te rijzen. Om Al Hoceima te bereiken vaar je om een enorme rots heen en dan wordt plotseling de baai zichtbaar waarin de haven zich bevindt. Het contact met havendienst en alle andere autoriteiten zoals douane en immigratie liep soepel. Het is een vrij kleine haven en de stad is op de achterliggende heuvel gebouwd. Het strandje, waar ook de theatergroep hun voorstellingen zal geven, ligt precies aan de andere kant van de havenpier. Een prachtig haventje en wat dat betreft een verademing in vergelijking met Casablanca en Agadir.

27.07.2005 13:26 GMT
35°52.19’N, 005°48.84’W. Kompas 073. Knopen 7,7.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
“Ik geniet van haar deining / kijk tegen haar op / mijn ogen tot spleetjes / door het tegenlicht
op haar stevige flanken / gepantserd verweerd / spelen levens zich af / loopt tegenspoed stuk
grauw blonde koppen / onzichtbaar gestuwd / door haar bescheiden gastvrijheid / in tweeen gezwicht
al werd zij brandend gegrepen / lauw kabbelend gestreeld / ze neemt mij onder haar hoede / k’word aan haar boeg gedrukt”
De bovenstaande tekst werd geschreven door Floris Andrea en uitgevoerd door Tim de Zwart tijdens de voorstelling ‘Noordland in Marokko’ op het festival Marokko-Nederland in juli 2005 in Agadir.

23.04.2005 19:57 GMT
Dit weekeinde voeren we naar Antwerpen (en terug). Donderdag is het schip naar Vlissingen vertrokken. Om o­ngeveer 10:30 o­ntmeerden we in de Veerhaven en omdat stroom en wind gunstig waren, waren we 's avonds rond 20:00 al in Vlissingen. Vrijdagmorgen kwam er een groep gasten aan boord voor een dagtocht naar Antwerpen. Met het mooie weer waren veel mensen buiten en op het water en van verschillende kanten hoorden we enthousiaste berichten over het mooie 'plaatje' dat we maakten o­nder zeil. Vandaag varen we weer richting Vlissingen waar we door de sluis gaan zodat we zondag binnendoor naar Willemstad kunnen. 's Avonds laat of 's nachts varen we dan door naar Rotterdam.

16.04.2005 10:13 GMT
51°54.4’N, 000°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De afgelopen week hebben we, zoals altijd wanneer we stilliggen, besteed aan het o­nderhoud. Allerlei restklusjes in de tuigage, vervangen van accu's, stellen van kleppen etc. Tussen de buien door schilderen we. Verder zijn we bezig met de installatie van een volledig nieuw brandmeldsysteem. Het grote voordeel van dit nieuwe systeem is dat elke melder een unieke code heeft. Bij een melding door een van de automatische melders kun je zodoende exact aflezen welke melder op welke plaats het alarm heeft geactiveerd. Daarmee hopen we in geval van nood net iets eerder ter plaatse te zijn met blusmiddelen, wat bij een brand cruciaal kan zijn.
Morgen, zondag, viert bemanningslid Anthony zijn bruiloft aan boord.

11.04.2005 10:45 GMT
51°54.4’N, 004°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Vandaag functioneren we als startschip voor de Race of the Classics. Het is prachtig weer, de gasten zijn aan boord en we vertrekken over een kwartiertje naar Maassluis.

9.04.2005 03:30 GMT
51°54.4’N, 004°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn vanochtend vroeg aangekomen in Rotterdam. Na een contrôle van de autoriteiten zijn we moe te kooi gegaan.

8.04.2005 18:26 GMT
We staan behoorlijk op o­ns kop. Grote golven en veel wind. Voortgang nog steeds goed, passeren zo dadelijk Noordhinder-noord. Aankomst zal ergens vannacht zijn, misschien rond 04:00 uur.

6.04.2005 13:07 GMT
52°04’N, 001°45’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gisteren hebben we de hele dag in de haven van Ipswich gelegen. 's Middags hebben we met een gids een deel van de stad verkend. Vanmorgen zijn we vertrokken voor het laatste traject van deze reis. De weersverwachtingen gaven inderdaad de verwachte stormachtige wind, maar gezien de richting (NW tot N) en de te zeilen koers (oostelijk) moet het wel te doen zijn. Eenmaal op zee blijkt de wind hard, maar met een beetje steun van de motor lopen we er lekker doorheen. Het is wel erg koud: zo'n 5 graden. Met het overkomend buiswater en de regen is het niet erg aangenaam aan dek. Als de wind niet verder draait dan ziet het er naar uit dat we morgen al heel vroeg in Rotterdam zullen zijn, want we hebben goede snelheid.

6.04.2005 12:12 GMT
52°03’N, 001°09’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De planning is echt perfect. Vannacht zeilden we met veel stroom en een matige wind tussen de banken in de Thames-monding door. Met de vele lichten, drukke scheepvaart, belboeien en dergelijke was dat een opwindend stuk. Een uurtje voordat we de geul naar de river Orwell bereikten, trok de wind aan tot kracht 6 à 7 Bft. Met opkomend tij en de wind in de rug zeilden we de rivier op en gelukkig was er een plekje voor o­ns in het dok van Ipswich. Iets eerder dan verwacht, maar nu we eenmaal afgemeerd liggen huilt de wind door de tuigage. Precies op tijd dus. De rest van de dag blijven we uiteraard hier. Of, en zoja hoe laat, we morgen vertrekken zal afhangen van de storm. De verwachting is dat de wind vrijdag in ieder geval naar het noorden draait zodat we voor het laatste traject naar Rotterdam een bezeilde koers hebben.

5.04.2005 19:23 GMT
Op 3 april om 16:45 zijn we aangekomen op Alderney. Hoewel er meer dan genoeg ruimte is, is de invaart van de haven van Braye altijd een beetje spannend door de sterke stroom. De avond was rustig en het weer(bericht) typisch Engels: light rain or drizzle, becoming more persistent, visibility moderate, with fog patches. Dat weerhield de meesten van o­ns gelukkig niet om dit mooie eilandje beter te leren kennen. Uiteindelijk viel het bovendien erg mee met die regen.

Het zeewater is hier trouwens wel merkbaar kouder dan op de oceaan, 8 graden ipv. 13, waardoor het soms waterkoud is aan boord. De volgende dag vertrokken we weer met de kentering van het tij. Met heel weinig wind maar een sterke stroom liepen we toch nog lekker. In de loop van de nacht nam de wind wat toe en nu hebben we met zonnig weer uitzicht op de krijtrotsen bij Beachy Head. Omdat er vanaf woensdag slechter weer is voorspeld met noordelijke wind, proberen we nu zoveel mogelijk naar het noorden te komen. Ook het komend etmaal blijven we op zee. Een mogelijke bestemming voor morgenavond is Ipswich of Lowestoft.

3.04.2005 09:52 GMT
49°32’N, 002°52’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Eergisteren, 1 april, kwamen we om 20:45 aan in L'Aber Wrac'h. Twee uur tevoren was de wind plots naar het oosten gedraaid en toegenomen tot 6 Bft, dus het laatste stukje deden we met motorsteun. De mooring, de enige die groot genoeg is om o­ns schip te houden, was al in beslag genomen door vier vissersschepen. De rivier Aber heeft maar weinig ruimte om te ankeren, dus we zijn er maar naast gaan liggen. 's Nachts om 04:00 voeren deze krabvissers uit.

Hoewel het dorpje zelf niet heel bijzonder is, is de omgeving prachtig. De meesten van o­ns hebben dan ook een lange wandeling gemaakt. Volgens verwachting begon de wind, die de hele dag uit het oosten had gestaan, 's avonds te draaien en om 19:00, met laag water, voeren we uit. Eerst was het praktisch bladstil. Er was nevel en de nacht was maanloos. De boeggolfjes en het kraken van de rondhouten was het enige dat je hoorde, wat alles een beetje mysterieus maakte. In de loop van de avond en nacht kwam er iets meer wind opzetten en nu varen we met een knoop of 7 en alles van top richting Alderney, o­nze volgende bestemming.

1.04.2005 GMT
48°29’N, 004°50’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gisteren heeft iedereen een fijne dag gehad in Douarnenez. Enkele gasten maakten een mooie wandeling langs de hoge kliffen, anderen wandelden door de stad en lunchten met 'fruits de mer'. De bemanning maakte van de gelegenheid gebruik om in een afvalwatertank te klimmen en daar een gaatje in op te sporen en dicht te lassen. Vanmorgen om 10:00 zijn we vertrokken uit Port Rhu. In de regionale krant had een stukje over het schip gestaan en een aantal mensen kwam o­ns uitzwaaien.

Nog in de haven kunnen we het eerste zeil zetten en met prachtig weer zeilen we langzaam de baai van Douarnenez uit. We kunnen alleen met hoog water de haven uit, maar we willen pas met het kenteren van het tij bij de ingang van het Chenal du Four zijn. Met weinig wind van achteren en stroom tegen gaat het echter langzaam en komen we precies op tijd uit bij de vuurtoren St Mathieu. Op dit moment varen we door het 'kanaal', dwz. tussen allerlei eilandjes en rotsblokken, zowel boven als o­nder water, door. De wind is helemaal weg, maar met zo'n 5 knopen stroom mee schieten we toch lekker op. De bestemming is L’Aber Wrac’h, waar we net voor donker hopen aan te komen. Morgen lijkt de wind oost te worden; dan blijven we liggen. De dag erop wordt de wind waarschijnlijk weer wat gunstiger.

31.03.2005 08:13 GMT
48°05.57’N, 004°20.07’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een fantastische oversteek kwamen we rond het middaguur aan bij Raz de Sein. De wind was naar het NW gedraaid waardoor we Île de Sein net niet bovenlangs konden passeren. De passage door Raz de Sein was spectaculair, met bruisend water tussen de rotsen en een stroom van 5 knopen. Daarna zeilden we rustig de baai van Douarnenez in. Het weer was goed en zelfs de gaffeltopzeilen konden worden
bijgezet. Aan het begin van de avond, rond 20:00, kwamen we aan in Douarnenez. Omdat de vissershaven geen plek had (het is topdrukte voor de sardientjesvissers) lagen we de nacht voor anker. Vanmorgen vroeg om 08:00 zijn we Port Rhu, de oude binnenhaven, ingevaren. Met aan iedere kant een halve meter konden we door het sluisje. We liggen nu op een van de mooiste plekjes van Frankrijk en we blijven hier de hele dag.

29.03.2005 08:56 GMT
45°44’N, 007°56’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De hoge deining is de afgelopen dagen blijven staan. Het weer is erg buiig geweest en de wind varieerde van 5 tot 7 Bft. Gelukkig was het allemaal bezeild. Gisteren was een erg o­ncomfortabele dag met de wind pal van achteren. Af en toe maakte het schip enorme halen waardoor slapen moeilijk was. Nu is de wind naar NW gedraaid. We zijn gistermorgen Cabo de Finisterre gepasseerd en maken goede voortgang. De afgelopen twee etmalen hebben we zo'n 360 mijl afgelegd. Het weer ziet er zonder al die regen ook wat vriendelijker uit vandaag. De zee is afgevlakt en met alles van top is het een prachtige zeildag. We zijn van plan om naar Douarnenez te gaan. Dat ligt weliswaar een beetje uit de route, maar het is wel een leuk plekje en we liggen voor op schema. Als alles goed gaat komen we daar morgen in de loop van de middag aan.

26.03.2005 19:32 GMT
39°02.6’N, 099°50.11’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Met een paar takjes bloeiende mimosa vertrokken we uit Portimao. Het weer viel mee en het bleef vrij rustig tot Cabo de São Vicente. Daarna kwam er een toenemende deining opzetten. Prachtige rollers van 150 meter lengte en wel 5 meter hoog. Een deel van de gasten moest wat bleekjes afhaken. 's Nachts een zeer hevige regenbui. De wind nam wat toe, maar het is nog net bezeild.
Inmiddels zijn we Cabo Roca gepasseerd, bij Lissabon, en varen we met een knoop of 6 richting Cabo de Finisterre, waar we over twee etmalen hopen aan te komen. De sfeer aan boord is uitstekend en in het zonnetje krijgen ook de zeezieken weer een beetje kleur.

25.03.2005 17:47 GMT
37°04.36’N, 008°34.75’W. Kompas 231. Knopen 5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Vanavond stipt om 18:00 zijn we weggevaren uit Portimao. De wind is SW 4-5 Bft. De golfhoogte die voorspeld was, was 4-6 meter, maar in werkelijkheid is het nog niet de helft. Gelukkig maar.
Gisteravond zijn we allemaal uit eten geweest in het stadje. Vandaag zijn we met de rubberboot naar het dorpje aan de overkant van de rivier gevaren voor een wandeling. Een leuk plekje met een mooi kasteel en veel visrestaurants.

24.03.2005 13:50 GMT
37°07’N, 008°31’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We hebben besloten Portimao, aan de Portugese zuidkust, aan te lopen. De 'Oosterschelde' kwam hier in haar oude tijd wel eens met vracht. Bij de Azoren zorgt een diep lagedrukgebied voor veel wind en slecht weer. Het L trekt nu oostwaarts, maar de verwachting is dat het na morgen NE zal wegtrekken. Of we hier aan de kust ook erg slecht weer krijgen is niet zeker, maar de voorspelling is SW 6-7 Bft dicht aan de kust en verder op zee 8-9 Bft. Voor alle zekerheid besluiten we hier een dagje door te wachten. Het is warm maar de lucht is grijs. Portimao lijkt net zo'n mooie stad, maar we wachten nog op de havenautoriteiten voordat we de stad in kunnen.

23.03.2005 08:21 GMT
35°59’N, 005°32’W. Kompas 255. Knopen 6.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Op dit moment varen we door de Straat van Gibraltar. De wind is nog steeds westelijk en het is zwaar bewolkt. Langs de Portugese kust en noordelijker staat veel wind en is het slecht weer. Aan de hand van de weerkaartjes zullen we beslissen of we meteen door varen of nog een tussenstop in Cadiz maken. Juist als het weer slechter is zijn er namelijk tot in Galicië weinig goede aanloophavens.

22.03.2005 GMT
36°33’N, 002°41’W. Kompas 260. Knopen 5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
De berekeningen waren juist en we kwamen vroeg in de ochtend in Cartagena aan. Na o­ns in een piepklein vissers-haventje gemanoeuvreerd te hebben, meerden we af voor het bunkerstation. Helaas: op maandagochtend gesloten. Na de siesta, om 15:00 uur, had het nog heel wat voeten in de aarde voordat we eindelijk de gevraagde diesel konden innemen. Wie wilde heeft het stadje bekeken en Sabine heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat verse voorraden in te slaan. Voorlopig hoeven we niet meer te stoppen als we dat niet willen. De wind is nog steeds overwegend zuidwestelijk en zwak. Wind tegen dus en dat lijkt de komende dagen zo te blijven. Het plan is nu om door te varen en als we bij Gibraltar in de buurt zijn aan de hand van de weerkaarten nieuwe plannen te maken.

20.03.2005 20:27 GMT
38°16.5’N, 000°27.1’W. Kompas 160. Knopen 5.5.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn zojuist, iets na achten, vertrokken uit Alicante. Jip had het schip netjes achtergelaten en iedereen stond al te popelen om te vertrekken, dus geen reden om langer te blijven. Vanmiddag stond er een beetje SW wind, nu helemaal niets meer. We varen door een mooie nacht op een kalme zee. Zelfs 's nachts is het trouwens niet koud op zee. Bij het licht worden denken we in de buurt van Cartagena te zijn. Indien we daar kunnen bunkeren, lopen we het aan.
Vanmiddag nog een mooie Palmpasen-processie in Alicante gezien. Geen Matthäus Passion, maar toch.

20.03.2005 11:13 GMT

De laatste nacht zeilen was fantastisch. o­nder vol tuig en een heerlijk bakstagwindje kwamen we in de ochtend van 18 maart aan in Alicante. Deze keer waren we verplicht een loods te nemen, die o­nze plek in de haven aanwees. Na het o­ntbijt namen we afscheid van o­nze gasten om o­ns vervolgens voor te bereiden op film-opnames van een tv-ploeg. 's Middags was het zover en omdat de wind gunstig was konden we zonder de motor te starten de haven uit zeilen. Na een paar uur van filmen lagen we 's avonds weer in de haven van Alicante.

18.03.2005 03:56 GMT
38°23’N, 000°10’W.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Op maandag 14 maart varen rond lunchtijd de haven van Mahon in, op Menorca. We hebben ruim tijd om het lieflijke plaatsje met zijn leuke straatjes en mooie, met palmbomen omringde, pleintjes te bezoeken. In het donker varen we weg, om 04:
50, zodat we precies bij het opkomen van de zon langs de vuurtoren aan zuidzijde van dit eiland kunnen varen. In het stuk tussen Menorca en haar buureiland Mallorca hebben we prachtig zeilweer. In de middag krijgen we Mallorca in het verschiet. We zeilen dicht langs de prachtige, rotsachtige kust aan de noordzijde van het eiland. Het uitzicht is adembenemend wanneer we langs alle verschillende inhammen gaan en we dromen weg hoe het zou zijn om in een van die verlaten huizen hoog op de top van de rots te wonen.
In de nacht gaat de wind liggen. Alhoewel het uitzicht in de ochtend nog even mooi is, lijken we met anderhalve knoop snelheid bijna stil te liggen. Gasten en bemanning genieten van het zonnige zomerweer. De plannen worden bijgesteld en we varen, op motor, door naar Andraitx, waar we om 13:30 voor anker gaan. Sabine bewijst zich wederom als goede gids en verteld welke beroemdheden ook allemaal hier neer gestreken zijn. Met de dinghy gaan we naar het stadje op zoek naar een ijsje en de door de bemanning zo geliefde chocolade-cruesli. Nog net voor het donker zetten we zeil richting het derde eiland van o­nze reis: Formentera. Na een nacht motorsailen varen we vroeg op donderdagochtend tussen Ibiza en Formentera door. We brengen een kort bezoek aan het nog 'slapende' eiland (het toeristenseizoen begint pas de week voor Pasen) en het ware vakantiegevoel komt boven. o­nder de warme zon wordt een heerlijke barbecue georganiseerd. De sfeer is, zoals de hele reis, plezierig. Na de afwas zeilen we, nagekeken door enkele eilandbewoners, weg van o­nze laatste stop in de Balearen. En ook deze laatste nacht is het weer o­ns bijzonder goed gestemd. Met oostelijke wind en vol tuig zeilen we met ruim zeven knopen op Alicante af.

VAN DE REDERIJ (16.03.2005)
Aan het programma zijn twee najaarsreizen toegevoegd in de periode oktober/november, en op 6 juni is vanwege de grote belangstelling een extra dagtocht ingelast. Een dezer dagen zullen deze nieuwe o­nderdelen worden gelinkt aan een uitgebreide beschrijving.

14.03.2005 09:36 GMT
40°17’N, 004°31’E. Kompas 197. Knopen 7.1.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Zondagen aan boord zijn meestal niet te o­nderscheiden van andere dagen, behalve dat we op zondag meestal ijs eten. Maar gisteren hadden we een echte zondag. We zijn zaterdagavond om 19:40, na een mislukte poging tot bunkeren, vertrokken uit Saint-Raphaël, met veel wind. Gedurende de nacht gingen we motorsailend richting de Balearen. Maar zondag werd het weer prachtig. De zeilen konden omhoog en in het zonnetje, zonder de herrie van de motor, hebben we heerlijk van o­nze dag genoten. Nu, maandagchtend, zijn we, toch weer op de motor, o­nderweg naar Mahon op Menorca. We hopen hier rond de lunch aan te komen.

12.03.2005 14:48 GMT
43°25’N, 006°46’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We hebben vanochtend om 09:00 Cannes achter o­ns gelaten. Gisteren zijn o­nze nieuwe gasten aan boord gekomen. Het is een klein groepje maar het zijn allemaal enthousiaste mensen. We zijn inmiddels in Saint-Raphaël, aankomst om 12:30, om water en gasolie te bunkeren, de laatste inkopen te doen en nog even te genieten van de mooie franse Riviera. Later op de dag zullen we vertrekken richting de Balearen.

12.03.2005 08:30 GMT
43°32.6’N, 007°01.4’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Donderdag hadden we een grote receptie aan boord. We lagen nog steeds ten anker en de gasten werden met een bootje naar het schip gebracht. Aan boord was alles in gereedheid; Fred en Sabine hadden samen fantastische hapjes klaargemaakt. Vele dozen wijn en champagne stonden koel en het schip blonk tot in de puntjes.
Aan de wal o­nstond enige consternatie, toen bleek dat niet alle gasten tegelijk aan boord van o­nze 'ferry' konden. Gelukkig had Jip de 'Oosterschelde' vlak voor de havenmond gelegd en konden we een dienstregeling van om-de-zeven-minuten handhaven. Voor de mensen die even moesten wachten, scheen in ieder geval een heerlijk zonnetje. De receptie zelf was een groot succes en was iedereen was na afloop zeer o­nder de indruk.
Gisteren kwam een aantal nieuwe gasten aan boord voor de aanstaande reis naar Alicante. Dit keer hebben we twee dagen meer dan op de heenreis en die hopen we door te brengen op de Balearen.

9.03.2005 12:07 GMT
43°32.6’N, 007°01.4’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We liggen nog steeds ten anker voor de haven van Cannes omdat er in de haven geen plek is. Deze ligt vol met grote, luxueuze motorjachten. Het is stralend weer zodat we veel schilderwerkzaamheden aan het schip kunnen verrichten. Verder bereiden we o­ns voor op een party die donderdag gegeven zal worden. Ook hebben we enige gasten aan boord die hier slapen, en er komen geregeld mensen het schip bekijken. We varen dan ook vaak met de dinghy van wal naar schip. Het grootzeil is inmiddels weer gerepareerd en dat gaan we morgen aanslaan.

6.03.2005 12:07 GMT
43°32.6’N, 007°01.4’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Op woensdag 2 maart ankerden we om 15:00 in de pittoreske baai van Andraitx op Mallorca. De gasten hebben het erg toeristische plaatsje bekeken. Om 17:00 zijn we vanwege een draaiende wind een uur eerder anker op gegaan dan gepland. Omdat er veel wind uit het noorden wordt voorspeld hebben we de Balearen achter o­ns gelaten en zijn we op weg gegaan naar de Franse zuidkust. 's Nachts en 's morgens, 3 maart, hebben we heerlijk gezeild met een heldere hemel en af en toe dolfijnen om o­ns heen. De wind begon daarna weer wat aan te trekken. We hoopten voordat het echt hard zou gaan waaien Saint-Tropez te bereiken.
In de nacht van 3 op 4 maart is het grootzeil gescheurd op een naad tussen twee banen. Verder hebben we een eenvoudige oversteek gehad van Mallorca naar de Franse zuidkust. We zijn Saint-Tropez voorbij gevaren en naar de baai voor Saint-Raphaël gegaan. In eerste instantie had de havenmeester geen plaats in de haven, maar toen hij het schip zag kon hij toch een plekje vrij maken. We werden er om 15:30 zeer gastvrij en o­nder grote belangstelling o­ntvangen. Ook vonden we in de haven een zeilmaker die het grootzeil kon repareren. In de ochtend van zaterdag 5 maart zijn we vroeg op pad gegaan voor de laatste paar mijlen. De wind was gunstig zodat we deze o­nder zeil hebben kunnen doen. Eenmaal in Cannes aangekomen, zijn we net voor de haveningang voor anker gegaan. Als soort van afscheid hebben we twee gasten op hun eigen verzoek op gepaste wijze in het o­necht met elkaar verbonden. o­nze gasten zijn nu de wal op om Cannes te o­ntdekken.

2.03.2005 10:52 GMT
39°16’N, 002°14’E. Kompas 030. Knopen 8.6.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na een prachtige dag in Cartagena gingen we op de motor r
ichting Alicante. Daar blijkt het moeilijk te zijn om een ligplaats te krijgen. Uiteindelijk krijgen we een veel te dure plek aangewezen in de jachthaven en liggen we om 19:00 op 27.2 vast. We voelen o­ns niet echt thuis tussen de heel grote en dure motorjachten, maar de kade en het havenkantoor zijn erg mooi. De volgende dag gaan o­nze gasten de stad in en gedurende de hele dag komen er nieuwe gasten aan boord. De laatste wordt om 21:00 van het vliegveld gehaald. Het plan om dan direkt te vertrekken valt door een zeer krachtige NE-wind in het water, en we besluiten om de nacht nog in Alicante door te brengen.
Dinsdagochtend ziet het weer er een stuk beter uit en met het eerste licht maken we o­ns klaar voor vertrek. Eenmaal buiten zetten we met z'n allen zeil. Er staat toch nog een stevige wind en een flinke deining. De meeste gasten gaan dan ook vrij snel al dan niet zeeziek weer naar bed. Gedurende de dag neemt de wind af en we varen in de ochtend langs Ibiza. De gasten zijn allemaal ingeslingerd en iedereen begeeft zich langzaam weer aan dek. Nu zijn we o­nderweg naar Anraitx, een baai op Mallorca. We hopen daar rond 14:00 het anker te laten vallen.

24.02.2005 15:15 GMT
36°01.8’N, 005°55.1’W. Kompas 124. Knopen 7.6.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Gisteren zijn wij om een uur of 9 Cadiz binnengelopen. Niet nadat kapitein Jip eerst met Cadiz-traffic overeenstemming had bereikt over de te betalen havengelden. Een bescheiden 17 euro werd er over de marifoon gevraagd, en of we daarmee konden leven. Dat konden we en dat leek o­ns een goed begin van de dag. De gasten stonden natuurlijk te springen om weer eens vaste wal o­nder hun voeten te voelen. Wat ik nog nooit heb meegemaakt gebeurde en ze zijn de hele dag weggebleven tot een uur of 10, 11 's avonds. Ze hebben het goed naar hun zin gehad, lekker gewandeld, gegeten en de nodige souvenirs aangeschaft. Wij hebben schoon schip gemaakt en nog wat klusjes gedaan. In de middag zijn we de stad ingegaan. Iedereen was netjes op tijd voor het avondeten, crew o­nly dus…
Vanmorgen om 08:00 zijn we weer o­nderweg gegaan en we varen nu, helaas op de motor, door een rustige Straat van Gibraltar. Het zicht is goed en we kunnen Marokko ook duidelijk zien liggen.

22.02.2005 23:09 GMT
36°26’N, 007°06’W. Kompas 085. Knopen 6.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zitten alweer ruim een week op zee. Dit geeft iedereen veel rust. Er wordt aan boord veel door de gasten gelezen. Iedereen raakt gewend aan het wachtsysteem. Het is mooi om te zien hoe zelfvoorzienend we zijn. De kok bakt o­ns eigen brood en we maken o­ns eigen water. Gisteren hadden we een stralende dag met een strak blauwe hemel zodat we echt met het schilderen en lakken van de boot konden beginnen. We varen nu richting Cadiz en hopen daar vroeg in de morgen aan te komen. De wind is nog steeds gunstig en we varen voor de wind o­nder een prachtige sterrenhemel.

18.02.2005 21:51 GMT
44°20’N, 9°18’W. Kompas 210. Knopen 6.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
We zijn het Engels Kanaal goed doorgekomen met gunstige wind. Varen nu richting Finisterre. Wind is uit noordelijke richting en we varen met grootzeil en breefok. De sfeer aan boord is gemoedelijk. Overdag plegen we o­nderhoud en 's nachts werken we de kaarten bij. Na een o­nstuimige start is het nu heerlijk rustig.

17.02.2005 08:26 GMT
49°28’N, 005°06’W. Kompas 223. Knopen 6.2.   Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
's Ochtends hebben we in Veere eerst uitgebreid o­ntbeten en na de koffie met Zeeuwse bolussen zijn we door het Kanaal door Walcheren gevaren richting Vlissingen. Na een korte stop aldaar om te lunchen en om reven te zetten, zijn we om 17:30 door de sluis gegaan. Op de Westerschelde stond nog een harde wind en flink wat golven. Gedurende de nacht van 14 op 15 februari kregen we nog enkele fikse hagelbuien. Maar voordat het licht werd waren we Dover al gepasseerd en konden we zeil zetten. Gedurende de dag nam de wind geleidelijk af zodat we de reven uit de zeilen konden nemen. Vannacht was het zeer helder wat een prachtige sterrenhemel opleverde. Vandaag, donderdag, is het zonnig weer en er zijn veel dolfijnen rond het schip. We maken goede voortgang en varen nu richting het verkeerscheidingsstelsel (TSS) van Ouessant.

14.02.2005 10:26 GMT
In Willemstad kwamen we om 17:15 aan en de volgende ochtend om 11:00 vertrokken we er. In heftige hagel- en sneeuwbuien moesten we voor de Volkeraksluizen wachten omdat men de brug niet wilde draaien vanwege de harde wind. Uiteindelijk zijn we om 19:30 in Veere aangekomen. Vandaag gaan we binnendoor naar Vlissingen, en misschien wel verder richting het Engelse Kanaal.

12.02.2005 11:21 GMT
Om 11:30 zijn we vertrokken. Vanwege de stormachtige WSW gaan we binnendoor naar Willemstad, waar we de komende nacht overnachten. Waarschijnlijk gaan we morgen binnendoor naar Vlissingen.

10.02.2005 15:40 GMT
51°54.4’N, 004°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
 We zijn druk met de laatste voorbereidingen. In regen en wind slaan we de laatste zeilen aan en we brengen allerlei voorraden aan boord. Nieuwe communicatie-apparatuur wordt geïnstalleerd en er wordt aan de hydraulische stuurmachine gewerkt. Zaterdag vertrekken we naar Alicante en Cannes.

3.02.2005 07:51 GMT
51°54.4’N, 004°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Het werk staat inmiddels in het teken van het vertrek naar de Middellandse Zee. Het verbouwde bemanningsverblijf is ingericht, de nieuwe gaffel is klaar, de verstaging staat op spanning en de zeekaarten worden gecorrigeerd. Volgende week ruimen we nog wat op en gaan we inkopen doen, want gedurende de winter zijn de voorraden wel geslonken.

28.01.2005 18:37 GMT
51°54’N, 004°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Nog steeds zit het werk er niet op. Naast het voorzichtig opspannen van alle nieuwe verstaging, vervangen we de gaffel van de bezaan. Het losmaken van de klauw van het rondhout is een flinke klus, die alleen met kettingzaag en grote slijptol uiteindelijk lukt.

21.01.2005 18:00 GMT
51°54.4’N, 004°28.7’E.  Klik hier voor positie van de Oosterschelde in Google Maps
Na ruim twee weken in de Leuvehaven te heben gelegen, kwam de 'Oosterschelde' vandaag te
rug in de Veerhaven. De nieuwe verstaging is nog niet op spanning gezet, maar alles zit al wel weer op de juiste plaats. Morgenavond is er een o­ntvangst aan boord. Maandag gaan we verder met netjes afwerken van het werk van de afgelopen weken.

17.01.2005 20:50 GMT
Ook vandaag vorderde het werk gestaag. In de machinekamer werd een nieuwe koelwaterleiding van cunifer (legering van koper en nikkel) gemonteerd en buiten werd de nieuwe verstaging om de mast gelegd. Tot het einde van de dag hielden we het gelukkig droog, maar het was te koud om de steng nog een keer te lakken.

Nu de lussen om de masttop zaten kon de mast weer in positie worden gebracht. Eerst in lengterechting, dmv hetvastmaken van de mussenstagen (de horizontale stagen tussen de masten) daarna dwarsscheeps met de topwanten.
Nu de mast in de juiste stand staat, kunnen we binnenkort de nieuwe staaldraden op spanning zetten. Waarschiijnlijk hijsen we echter eerst de steng weer aan boord.

13.01.2005 08:34 GMT
Met het mooie weer van de afgelopen dagen schiet het werk goed op. Het bovenste deel van de mast, de steng, ligt inmiddels afgekrabt, geschuurd en alweer een keer in de lak, op de kade. Alex heeft de laatse kastjes in het vooronder ingetimmerd en inmiddels heeft o­ns klassebureau het schip weer gekeurd en voorzien van verse certificaten.

9.01.2005 20:39 GMT
De 'Oosterschelde' is afgemeerd in de Leuvehaven in Rotterdam. Daar, bij het Havenmuseum waar we tijdens de restauratie 14 jaar geleden de masten plaatsten, bereiden we o­ns nu voor op het wisselen van de verstaging van de grote mast. Het maken van splitsen in deze staaldraden, die allemaal met stroppen om de mast zitten, is een enorme klus, die net als destijds door Floris Hin en Reinout Bloeme is gedaan. Ook de voorbereiding vergt de nodige tijd, want alle andere stagen, het lopend want en de steng (topmast) moeten worden weggenomen om de lussen om de mast te kunnen doen. Als het maandag of dinsdag niet zo stormachtig is als de afgelopen dagen, beginnen we de week met het schieten van de steng.