31 dec Nieuws archief 2004
Nieuws archief 2004
31 december 2004
22.12.2004 17:46 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
Terwijl de regen maar blijft vallen, zijn we hard aan het werk geweest vandaag. De zeilen zijn opgehaald bij de zeilmaker en worden aangeslagen, want morgen varen we uit voor een dagtocht. Het waait te hard om de nieuwe bezaan nu al in de haven te hijsen, maar misschien lukt het morgen wel en krijgen we hem voor het eerst te zien. Na overleg met de zeilmaker zijn de hoekversterkingen veranderd ten opzichte van het vorige zeil, dus we zijn erg benieuwd.
Volgende week proberen we een beetje rust te houden en het rederijkantoor is dan niet bemand. Daarna gaan we hard aan het werk aan de nieuwe verstaging.
De bemanning en de mensen van de rederij wensen u fijne feestdagen en een voorspoedig Nieuwjaar.
15.12.2004 21:00 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
De afgelopen twee weken is de ‘Oosterschelde’ niet uitgevaren. We hebben de tijd gebruikt om alle kleine restklusjes die na de werfperiode overbleven, af te maken. Onze duitse timmerman Alex heeft met zijn collega B-lex (Tobias) het bemanningsverblijf gedeeltelijk opnieuw ingetimmerd. De oude betimmering moest wijken wegens het vervangen van een aantal leidingen. We hebben van de gelegenheid gebruikt gemaakt om alles nèt iets slimmer in te richten, waardoor de bedden daar iets ruimer zijn geworden.
Ook zijn de houten opdekdeuren bij de ingang vervangen door nieuwe en is er een aantal nieuwe keukenkastjes gemaakt. Verder veel klein onderhoud: losse fittingen in lampjes, ventilatoren die moeten worden schoongemaakt, etc, etc. Komende week worden de zeilen weer aangeslagen voor een korte vaartocht.
Van de rederij (2.12.2004)
Op de pagina Programma is een aantal reizen van 2005 voorzien van een reisbeschrijving, in de vorm van een PDF.
30.11.2004 18:00 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
Het is ons goed bevallen in Stellendam. Vanochtend om 06:00 ging het dok langzaam vol en daarna ging het terug naar huis. Om 15:00 meerden we af in Rotterdam.
24.11.2004 20:27 GMT
51°80′ N, 004°03′ E.
Iets later dan verwacht is de ‘Oosterschelde’ vanmorgen drooggezet in het dok van de firma Padmos in Stellendam. Hoewel fris, was het weer prachtig en alles verliep prima tot dusver. Voor ons is het de eerste keer dat we hier uit het water gaan. We zijn gelukkig heel vriendelijk ontvangen door de mensen hier en het bedrijf ziet er heel goed uit. De jaarlijkse inspectie van het onderwaterschip bracht geen gekke dingen aan het licht. Wel was de speling van de schroefas in het achter-glan (schroefaslager) weer wat groter geworden, zodat besloten werd dit lager te vervangen. Dat klinkt wat eenvoudiger dan het is, want om dat te doen moet wel eerst de schroef eraf, het roer weggenomen en de schroefas getrokken worden. Als we echter niets geks tegenkomen, hopen we desondanks begin volgende week terug in Rotterdam te zijn.
19.11.2004 08:04 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E. Kompas 199. 0 knopen.
De hoofdmotor draait weer. Dat moet ook, want na dit weekeinde gaat de ‘Oosterschelde’ in dok in Stellendam. Als het weer een beetje meezit duurt dat maar een paar dagen, want behalve het schoonspuiten en opnieuw schilderen van het onderwaterschip staan er geen grote reparaties op het programma. De beschadigde zeilen zijn gerepareerd, op de bezaan na; deze zal worden vervangen.
De nieuwe editie van Oosterschelde-Nieuws viel deze week in de bus; we bieden hier een PDF (743 Kb).
10.11.2004 07:41 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E. Kompas 199. 0 knopen.
Hoewel het schip rustig in de haven ligt, zijn wijzelf druk bezig. De door de storm beschadigde zeilen zijn naar de zeilmaker gebracht, en alle koelers en pompen zijn van de hoofdmotor afgehaald om te worden schoongemaakt en opgeknapt. Tevens proberen we allerlei kleine lekkages aan de motor te verhelpen. Voor het vervangen van een Simmer-ring (oliekering) tussen de keerkoppeling en de motor zelf moest zelfs het hele motorblok even van zijn plaats.
Ook op het rederij-kantoor werd hard gewerkt: we hebben, in het zelfde pand, een nieuwe kantoorruimte betrokken. Deze moest natuurlijk nog wel ‘even’ worden verbouwd. Ook werkten we aan de nieuwe editie van Oosterschelde-Nieuws. Begin volgende week hopen we die bij alle ondersteuners te kunnen laten bezorgen.
3.11.2004 15:31 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E. Kompas 199. 0 knopen.
We zijn weer thuis. Gisteren om 18:00 zijn we afgemeerd in de Veerhaven. Het log van ons nog maar 1 jaar oude, vorig jaar in Bilbao gemonteerde, GPS-kompas blijkt niet meer aan te kunnen geven dan 9999,99 mijl want daar is het blijven steken deze reis. Stampend tegen een koude NE-wind hebben we het laatste eind van de Bilbao-reis afgelegd. Een tijdje voeren we onze 12 jaar oude fok en even oude reserve-schoener als steunzeilen. Die doen het nog goed, al staat de schoener wat raar aan de bezaangiek. Op de Nieuwe Waterweg slaan we de gaffelzeilen af en maken ons op voor de komende onderhoudsperiode. Er staan onder andere de werfbeurt en een revisie van de hoofdmotor op het programma.
1.11.2004 19:16 GMT
50°52.57′ N, 000°56.92′ E. Kompas 041. 4 knopen.
De eerste dag zeilen we prima, schuin tegen de harde wind en hoge golven in naar het ruimere en diepere water van de Golf van Biskaje. In de dagwacht, donderdagochtend vroeg, blijkt het tijd voor een maansverduistering. De bemanning blijkt behoorlijk zeevast. Zoals verwacht gaat het geleidelijk harder waaien. Lifelines en de netten om de reeling te verhogen zijn opgetuigd, luikhoofden zijn met de dekkleden afgesloten. Ook wordt op de stag van de binnenkluiver de stormfok aangeslagen. Bij werk aan dek aan de lage kant is het moeilijk droog blijven. We maken een flinke zwieper en de kok meldt dat er water uit de kachel komt; we zijn vergeten de kachelpijp aan dek dicht te draaien. Het waait nu 9 Bft of meer. Bij de bezaanschoothoek ontstaat een scheurtje onder het reefoog. Voor we het zeil kunnen strijken, scheurt het achterlijk kapot. Tijdens het bergen van de bezaan ontstaat er ook een scheurtje in het grootzeil. Met moeite krijgen we ook die naar beneden. De motor wordt gestart en we motorsailen verder met dubbel gereefd schoenerzeil en met stormfok. Pas vrijdag, bij het begin van het Engelse Kanaal, wordt het rustiger. Nu, onder de hogerwal va
n Engeland, is ieder weer wat opgedroogd en bijgekomen. Een reserve-schoenerzeil is als bezaan aangeslagen, maar zeilen is er niet bij: het waait niet meer hard maar wel recht tegen onze neuzen.
27.10.2004 22:09 GMT
44°13.02′ N, 004°08.91′ W. Kompas 325. 5 knopen.
Met 9 bemanning en 4 opstappers zijn we vanochtend, op zwaar weer voorbereid, vertrokken uit Bilbao, onderweg naar huis.
Vrijwillig matroos Sparks meldt: “Maandag 25 oktober: Op de ochtend ontvangen we weer een paar klassen met schoolkinderen aan boord. Ze zijn wat luidruchtig maar zeer gedisciplineerd. ’s Middags doen we de voorbereiding voor een party ’s avonds. Een hele heisa, we moeten er nogal wat meubilair voor verhuizen. Er komen tenten, podia, theaterlicht en -geluid, hostesses, cameraploegen en meters rode loper aan te pas. Gastheer is een voetbalmakelaardij, dus hebben we ’s avonds een paar bekende voetballers aan boord. Om 03:00 is alles achter de rug. Dinsdag 26 oktober: De dag voor vertrek naar Rotterdam. Veel bezoekers ontvangen. Ze vinden het allemaal prachtig. Veel gestelde vragen gaan over de masthoogte, die kennelijk veel indruk maakt. In de middag komen de laatste van de circa 1000 kinderen aan boord, we zullen ze missen. ’s Avonds gaan we naar een etentje op uitnodiging van een dankbare Spanjaard die de heenreis meemaakte. Woensdag 27 oktober: de dag van vertrek. Toch wat weemoedig na alle genoten gastvrijheid in de prachtige stad Bilbao. Basken munten uit in hulpvaardigheid en gezelligheid. Goed volk. Om 11:00 gaan de trossen los en we worden uitgezwaaid door de allerlaatste schoolklas en door nieuwgemaakte vrienden. Het waait hard en de weerrapporten beloven niet veel goeds voor de Golf van Biskaje. Uit voorzorg worden al in de haven reven gezet. Om 15:00 zijn we buiten de pieren en is de thuisreis echt begonnen. Om 19:00 komen een paar walvissen in zicht. Om 20:00 draait de wind 180 graden en valt vervolgens weg. We wachten af wat er op ons af komt.”
Van de rederij (26.10.2004)
Op de pagina Programma is het voorlopige reizenschema-2005 voor individuele passagiers beschikbaar.
24.10.2004 20:39 GMT
43°16.01′ N, 002°56.90′ W. Kompas 173. 0 knopen.
Dit weekend zijn we niet alleen open voor museumpubliek, we varen ook dagtochten op de rivier. Het schip is helemaal vol en bijna de helft van de passagiers zijn kinderen. Op de oevers wordt gezwaaid, fietsers bellen, auto’s en treinen toeteren. Kinderen aan boord salueren terug met de ankerbel en de piano, de bemanning met scheepshoorn en kanon. We hijsen er grootzeil, fok en topzeil bij. Zaterdag hebben we de rivier af kunnen zeilen maar de wind is verraderlijk variabel met vaak krachtige vlagen hier tussen de bergen, bruggen en gebouwen. Het duidelijkst ondervonden onze matrozen dit in onze eindelijk waterdichte sloep. Na wat pretklapjes naast de ‘Oosterschelde’ koersten ze richting oude stad de rivier op. Nog in het zicht, onder de eerste brug in een harde windkolk, sloegen onze zeilinstructeurs klapgijpend om. De redding en berging met rubberboot en langszij het moederschip verliep zonder problemen; van de schrik bekomen, moesten ze snel alweer lachen. Bij ons weten is dit de sloep nog niet eerder overkomen. De opendagbezoekers bedankten ons hartelijk voor de sensationele show. Het water van de Nervion is koud.
21.10.2004 11:48 GMT
43°15.99′ N, 002°56.91′ W. Kompas 355. 0 knopen.
Vrijwillig matroos Tino meldt: “We liggen nu 5 dagen in Bilbao. Nadat we na de aankomst afgelopen zondag het hele schip hadden opgeruimd en klaargemaakt voor bezoek, kwamen maandag de eerste kleuterklasjes aan boord. Luid juichend en zwaaiend kwam klasje na klasje een kijkje nemen op het schip, leerde een knoop, kreeg uitgelegd waar we vandaan kwamen, wat we hier deden, wat de voorkant van het schip was en waar het stuurwiel zat, en ze werden als afscheid getrakteerd op een zeilhijsshowtje van de bemanning. Ondertussen zijn we als onderdeel van het Maritiem Museum ook gewoon open voor museumpubliek, en wordt er hevig geklust aan het schip. Ook krijgen wij als bemanning de kans om Bilbao te verkennen. Uiteraard moet het Guggenheim Museum bezocht worden en alle leuke tapasbarretjes, winkeltjes, de markt en uitgaansgelegenheden.”
18.10.2004 16:26 GMT
43°15.99′ N, 002°56.91′ W. Kompas 355. 0 knopen.
Bij Le Palais komen we op 14 oktober ’s nachts voor anker; we verhalen de volgende ochtend naar een meerboei. Te voet, per scooter, op de fiets of anders verkent men overdag het eiland, dat zijn naam waard is, en het oude stadje Le Palais. Net voor het donker, om 19:30, vertrekken we voor de oversteek van 250 mijl van de Golf van Biskaje. Het is helder weer, afgewisseld met donkere buien. Flinke westenwind en deining doet ons zeilen als een trein. Zeilen zoals zeilen hoort. In de avond van 16 oktober, met het eerste rif in de gaffelzeilen, komen we aan de 12 knopen. Met tegenzin minderen we uiteindelijk zeil om niet te vroeg te komen voor onze afspraken met loods en museum. Het ging net zo lekker. Het valt ons niet mee om de vaart er uit te halen. Pas in de luwte van de hoge kust, een paar mijl voor de pieren, is de zeilpret op en dan motoren we de Rio op.
Gisterochtend meerden we af aan de kade in Bilbao bij het Museo Maritimo, en onze spaanse gasten zijn dan weer bijna thuis. De andere gasten kunnen nog een paar dagen hun ogen de kost geven en pinchos eten voor ze naar huis vliegen. Aan dek en in het ruim worden inmiddels klassen van 4- en 5-jarige Baskjes rondgeleid.
14.10.2004 13:50 GMT
47°37.16′ N, 003°49.73′ W. Kompas 087. 6 knopen.
Vrijwillig matroos Jim meldt: “We kwamen zoals verwacht op 12 oktober om 17:00 aan in Camaret-sur-Mer. We hebben zo lang mogelijk onder vol tuig gevaren, zodat we alleen maar even de motor in z’n achteruit nodig hadden om aan de stormbreker aan te leggen. We lagen prachtig in de haven, je kon het schip overal in het dorp zien.
Op 13 oktober vertrokken we om 14:00, op weg naar Belle-Île. We moesten een stuk tegen de wind in op de motor. Om 21:00 nam de wind opeens toe tot stormachtig waardoor we nog maar weinig vaart liepen en het lang duurde voordat we konden afvallen. Om 04:00 konden we gelukkig ruime wind gaan varen richting onze bestemming.
De wind is nu iets afgenomen, het zonnetje schijnt weer en de zee is wat gekalmeerd. We hebben vanochtend een uur lang dolfijnen rond ons schip gehad, een geweldig gezicht. We verwachten om 21:00 voor Le Palais ten anker te kunnen gaan, een mooi beschut dorpje op Belle-Île.”
12.10.2004 10:45 GMT
48°19.61′ N, 005°04.42′ W. Kompas 108. 5 knopen.
Vrijwillig matroos Tino meldt: “Na twee dagen van windkracht 9 en behoorlijke golven is besloten om aan de leggen in de haven van Falmouth. Zondagmiddag rond 19:00 kwamen we daar aan. Nadat we snel een dektent tegen de regen hadden gespannen, kreeg iedereen de kans om even aan land te gaan en het leuke plaatsje te bezoeken. Na het avondeten (alweer een heerlijke maaltijd van onze keukenprinses Sabine) zijn we met een groepje van een man of 12, bestaande uit bemanning en passagiers, wat gaan drinken in de Chain Locker, een gezellige Engelse pub. Deze nacht kreeg iedereen de kans weer eens lekker lang te slapen, in plaats van de gebruikelijke 3 of 4 uur achter elkaar die je maar krijgt als je wacht moet lopen.
Nadat maandagochtend iedereen nog even zijn laatste Britse ponden kon uitgeven, voeren we uit en zetten koers in zuidelijke richting. De zee en de wind waren wat gekalmeerd, dus konden we alle zeilen hijsen en een lekkere 9 knopen varen richting de Bretonse kust. Vanmiddag (dinsdag) kregen we die kust in zicht en voeren we rond Île d’Ouessant. We verwachten nu rond 17:00 aan te komen in de haven van Camaret-sur-mer, de Franse en Bretonse vlaggen zijn al gehesen.”
10.10.2004 01:35 GMT
50°2
3.23′ N, 002°19.46′ W. Kompas 257. 8 knopen.
Donderdagavond, na de laatste dagtocht, komen onze 14 Spaanse gasten aan boord; op vrijdagochtend wordt het gezelschap aangevuld met 3 Nederlanders, 1 Brit en 1 Belg. Om 11:30 vertrekken we uit de Veerhaven, zonder wind maar met een weerbericht dat ons NE belooft. Op de Waterweg houden we onze – Engelstalige – introductiepraatjes; de kapitein over algemene zaken, de stuurman over veiligheid, en de bootsman over de zeilerij. Ze worden vertolkt naar het Spaans. Buitengaats komt langzaam onze NE de breefok bollen en weet van geen ophouden. Nu, in de nacht van zaterdag op zondag, waait er hier bij de Engelse zuidkust een zeldzame E 7-9 Bft. Wegens het slingeren hebben we de lifelines en en de relingverhoging opgetuigd. Onder topzeil en fok doen we bij vlagen 11.5 knoop.
7.10.2004 11:26 GMT
De afgelopen dagen stonden in het teken van onze komende reis naar Bilbao (Spanje). Na een dagtochtenperiode in Rotterdam moet er natuurlijk veel zeevast worden gezet. De tuigage, de technische installaties en de nautische apparatuur zijn nagekeken en stores, water en diesel zijn aan boord gebracht. Vrijdagmorgen vroeg vertrekken we. Het schip is voor deze reis bijna helemaal vol geboekt en meer dan dan de helft van de opvarenden komt uit Spanje.
Voordat het zover is varen we nog een dagtocht, vandaag, naar Maassluis. Om 18:00 zijn we weer in de Veerhaven en vanavond komen de meeste gasten aan boord.
22.9.2004 17:00 GMT
Nat, nat en nog eens nat. De hele dag veel regen. We moesten zeilen spannen om droog door te kunnen werken aan het kotje, waar met name de bovenrand wordt gerenoveerd. Verder zijn we druk bezig alle verstaging nog eens goed aan te spannen. Een enigszins kromme stand van de fokkemast-steng wordt hiermee meteen ook verholpen.
De ploeg is inmiddels uitgebreid met Tino en Jim, die ook mee zullen gaan naar Bilbao. Zij vervangen Dorien en Maus, die de afgelopen maanden deel uitmaakten van de bemanning.
18.9.2004 14:57 GMT
De mooie dagen van de afgelopen week brachten veel gelegenheid tot onderhoud. Zo zijn de lummelbeslagen opgeknapt, de speling eruit, kaalhalen en verven, en het schoenerzeil is naar de zeilmaker geweest.
Nu hebben we veel dagtochten, vandaag deden we er twee. Net voordat de stormvloedkering een van zijn testsluitingen deed, wipten we er nog door. Veel vrachtschepen waren ook vlak tevoren door de kering gegaan, en nu was het stil op de rivier.
Langzamerhand zijn we tussen de dagtochten ons vertrek naar Bilbao, begin oktober, aan het voorbereiden.
Van de rederij (8.9.2004)
Sinds een tijdje zijn op de site twee korte films van oud-kapitein Dick van Andel over het zeilen met de ‘Oosterschelde’ te bekijken. Deze zijn nu ook beschikbaar op DVD, in versies van hoge kwaliteit. Zie de Winkel.
Van de rederij (7.9.2004)
Evenals in het seizoen 2001/2002 kan onze rederij een aantal reizen naar Antarctica aanbieden die gemaakt worden met de driemastbark ‘Europa’, van november 2004 tot en met februari 2005. Het programma is gebaseerd op de ervaringen van eerdere reizen van zowel de ‘Oosterschelde als de ‘Europa’ naar dit gebied. Voor meer informatie of voor een uitgebreide reisbeschrijving kunt u contact opnemen met de rederij (010-4364258).
5.9.2004 17:44 GMT
De Wereldhavendagen zitten er weer op. Prachtig weer, heel veel bezoekers. In en rondom de Veerhaven is er veel actie. Met het zeer kalme windje kunnen we fraai onze dagtochten op de rivier zeilen, met de breefok op. Vier tochten maakten we; gisteravond voeren we in de Lichtjesparade, met een vlootschouw van een aantal schepen, waaronder de ‘Helena’.
Maandag, dinsdag en woensdag varen we tochten met mensen van de Maaskring. De komende tijd zijn er nog veel meer dagtochten te doen, en natuurlijk is er tussendoor steeds het lopende onderhoud.
3.9.2004 13:47 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
De hoge deining neemt eerder toe dan af. Voor de wind rollend en gijpend komen we op 31.8 in de middag aan bij Lowestoft. Hier gaan de laatste postkaarten op de bus. Voor de vogelaars onder ons wordt even de hele verstaging die de ‘Oosterschelde’ rijk is bezet met honderden spreeuwen. We eten nu eens ons avondmaal gezamenlijk en gewoon rechtop, zonder het bord te hoeven vast te houden: indische rijsttafel. Na het eten, zo rond 22:00, moeten we vertrekken. Er is geen zuchtje wind en we varen de laatse 80 mijl op de motor. ’s Middags, woensdag, komen we rond 18:00 in onze eigen vertrouwde Veerhaven, waar we worden opgewacht door familie en vrienden. Volgens de afhalers zag het schip er prima uit. We nemen afscheid van onze gasten.
Vandaag, donderdag, is de boot weer vol gestored, opgepoetst en voorbereid op de komende Rotterdamse Wereldhavendagen.
30.8.2004 22:18 GMT
53°55.14′ N, 000°21.56′ E. Kompas 160. 8 knopen.
Op 27 augustus om 09:30 verlaten we de ankerplek bij het eiland Frida. De geplande ochtendwandeling is vanwege de harde wind niet doorgegaan. We varen voor top en takel met 7 knopen richting Bass Rock. Bass Rock is een granieten puist voor de kust van Schotland waarop een enorme kolonie Jan-van-genten zit. De rots is letterlijk wit van de vogels en de vogelpoep, wat goed te ruiken is wanneer we er vlak langs varen en benedenwinds komen. We hijsen de zeilen en varen dicht onder de kust verder, richting Holy Island (ook: Lindisfarne). Om 17:00 gaan we daar op 55°40′ N, 01°45′ W ten anker. Wanneer ’s avonds de wind afneemt, kunnen we het eiland bezoeken. Het ligt in een waddengebied en er staat een aantal prachtige ruïnes op. De volgende ochtend bij laag water is een aantal grijze zeehonden te zien; ze liggen op een drooggevallen rots, dicht bij het schip. De meeste gasten maken een ochtendwandeling en om 12:30 gaan we weer anker op en richting Berwick-upon-Tweed. Het is een haven waar we alleen met hoog water naar binnen kunnen. Om 15:10 meren we af in Berwick’s dock, waar we worden verwelkomd door een grote groep zwanen. Onze gasten gaan het plaatsje bezichtigen of maken een wandeling langs de rivier de Tweed. Ook de Engelse pub wordt door een aantal bezocht.
De volgende dag, zondag, varen we onder zeil met hoogwater om 15:00 naar buiten, waarbij we veel bekijks hebben van de lokale bevolking. Eenmaal buiten, hebben we al snel weer een snelheid van 9 knopen. We gaan naar Whitby. Vroeger dan verwacht komen we daar aan, om 04:30 op maandagochtend. We gaan onder zeil ten anker, ook omdat de startmotor doorbrandt. De startmotor wordt ter plekke vervangen. Helaas staat er teveel deining bij de haveningang, zodat we niet met de dinghy naar de wal kunnen. We gaan weer anker op en zeilen langs de kust naar het zuiden.
27.8.2004 08:14 GMT
56°04.30′ N, 002°46.58′ W. Kompas 138. 0 knopen.
We zijn de Noordzee overgestoken. Er was flink wat wind uit gunstige richtingen. Vaak was het spectaculair zeilen. De laatste nacht hebben we, hard de goede kant op zeilend, het roer meer dan 8 uur niet aangeraakt. Verscheidene keren zwommen witsnuitdolfijnen mee. Lifters aan boord: 2 scholeksters, 1 tapuit, 1 bonte strandloper en 1 kleine karekiet die de voorkeur schijnt te geven aan de machinekameringang.
Afgelopen middag (26.8) zijn we aangekomen bij het vogel- en robbenparadijs Isle of May, in de ingang van het Firth of Forth; ondanks een flinke deining lukt het ons om met de zodiac te landen en de plaatselijke vogelteller maakte ons wegwijs. Nu liggen we 10 mijl zuidwestelijker ten anker bij het eilandje Fidra (webcam) waar we morgenvroeg (27.8) hopen dauw te trappen.
24.8.2004 07:30 GMT
57°43.36′ N, 009°23.99′ E. Kompas 268, 6 knopen.
Hadden we de vorige reis veel tegenwind, nu zijn we o
p zeil van de kade van Rostock vertrokken, op 20.8 om 06:15. Al gijpend en afpiekend varen we noordelijk door de verkeersdrukte voor Kopenhagen by night. Voor de Zweedse kust wakkert de wind aan en we racen naar onze eerste stop: het Zweedse Varberg, waar we op 21.8 om 21:15 aankomen, en waar voor het laatste stukje voor het eerst deze reis de motor aangaat.
Daar blijven we een nacht meer dan voorzien omdat de wind zo veel toegenomen is dat zelfs het gras op Varberg’s burgwallen gaat golven. Op loopafstand begint daar het natuurgebied Getteron, bestaand uit onder zeewater gelopen landbouwgrond, wat veel vogels aantrekt. Er zijn veel steltloperachtigen, veel soorten eenden, ganzen en roofvogels w.o. slechtvalk, kiekendief en visarend.
Vandaag is de wind gaan liggen en motoren we om de kaap van Skagen het Kattegat uit en het Skagerrak op.
20.8.2004 00:22 GMT
54°05.60′ N, 012°07.87′ E. Kompas 307. 0 knopen.
We hebben veel tegenwind deze reis. Wanneer deze wat afzwakt, verlaten we Gotland om 06:00 op 16 augustus, en we hebben dan nog vele mijlen stomen voor de boeg.
Onderweg, halverwege Rostock, bezoeken we nog het Deense eilandje Cristiansø. Het is maar ca. 500 meter doorsnee en het is met het nog kleinere Frederiksø verbonden door een met de hand te bedienen loopbrug; er mogen maximaal 10 personen tegelijk op. Het doet denken aan sprookjesboeken. Het is bijzonder van ruimtelijke ordening en erg groen; de vestingwerken zitten onder de korstmossen. Op veel plekken zijn oude waterbassins. Pas in de buurt van onze eindbestemming Rostock steekt een zachte SE op en kunnen we zeilen. Maar niet lang is het bezeild. In de loop van de ochtend moeten we de schoten aanhalen en kruisen we tot ’s middags. Tussen de pieren van de monding van de Warnow strijken we alles. We komen aan rond 18:30 op 18 augustus.
Inmiddels is de ‘Oosterschelde’ weer volgestored in Rostock. Na een boerennacht gaan we bij het krieken van de dag de nieuwe reis aanvangen, weer een interessante natuurreis, deze keer via Zweden, Noorwegen en Schotland.
15.8.2004 22:56 GMT
57°01.36′ N, 018°22.94′ E. Kompas 311. 0 knopen.
Bij het kleine Grönhögen op Öland worden we rond het middaguur van 12 augustus binnengeloodst door een visser. We maken een wandeling naar Ottenby en we gaan door een muuropening die de zuidpunt van Öland markeert. Deze muur is ooit in opdracht van Carl Gustav X aangelegd om het grazend wild in het gebied te houden. Er zijn hier veel aan de kalkbodem gebonden plantensoorten zoals nachtsilene, rotsanjer en wondklaver. We zien groenpootruiters en Noordse sterns langs de kust. In de bomen ontdekken we de grauwe vliegenvanger. Een jonge havik had een duif geslagen en at deze onverstoorbaar in een tuin.
Naar het Noorden varend tussen het 100 km lange Öland en het vasteland, strijken we de Oosterschelde-wimpel voor de brug bij Kalmar; deze is 36 m hoog volgens de kaart, 30 m volgens de havenmeester van Grönhögen en 42 m volgens diens buurman. Gereefd zeilen we door naar Burgsvik op Gotland, waar we op 14 augustus om 11:00 aankomen. Veel hulpvaardige mensen in het haventje zorgen voor een geslaagde dag. Dankzij hen kunnen we net op tijd fietsen huren. Daarmee reden we door het mooie Gotlandse landschap naar een uitkijktoren in Inre Stockviken. Daar zagen we vele vogels bij een ondiep meer en een baai (Yttre Stockviken) zeearend, grauwe kiekendief, kraanvogels, grauwe franjepoten, reuzen- en dwergstern. In het riet hoorden we een waterral. Terugfietsend over bos- en landpaadjes langs Mjolhatte Trask, zagen we veel uitgebloeide orchideëen, o.a. muggenorchis en gevlekte orchis. En ook, nog bloeiend, de moeraswespenorchis.
Vandaag reisden we in 2 groepen, een wandelend en een zeilend, naar de andere kant van zuidelijk Gotland. We liggen nu ten anker in het zicht van dezelfde kerktoren van Öja als gisteren, noord van het Faludden-schiereiland, en we zijn er niet uit welke groep het hardste genoot van zijn omweg.
11.8.2004 21:14 GMT
55°22.61′ N, 015°18.71′ E. Kompas 022. 2 knopen.
Maandagavond kwamen de nieuwe gasten a/b. We zijn vroeg gaan slapen omdat we de volgende ochtend vroeg uit Rostock wilden vertrekken; het werd 06:20. Het eerste stuk, tot Darsser Ort, hebben we tegen de wind in gemotord, toen zeil gezet en een noordelijke koers genomen. ’s Avonds zeilen weer gestreken om de laatste 60 mijl naar het Deense eiland Bornholm te motoren; het ligt ver van Denemarken, onder de zuidpunt van Zweden. ’s Morgens om 10:30 komen we in de leuke haven van Nexo aan, waar de havenmeester ons verwelkomt. We gaan een 40 km lange fietstocht maken door prachtige akkerlandschap, richting Ekkodalen in het Almindingen-bosgebied. Onderweg wordt geregeld gestopt om te kijken en om te luisteren naar van alles in de natuur. We zien onder meer brede moeraswespenorchis, panteramaniet (een paddestoel), grauwe klauwieren en we horen kraanvogels.
Nu zijn we onderweg naar het Zweedse eiland Öland.
8.8.2004 16:39 GMT
54°05.60′ N, 012°07.57′ E. Kompas 083. 0 knopen.
Donderdag om 06:00 zijn we anker opgegaan om naar binnen te varen, naar Rostock. Daar komen we om 09:00 aan. Rostock ligt zo’n 8 mijl landinwaarts aan de rivier de Warnow. De vaart ernaartoe is halverwege erg smal. Er zijn veel andere schepen omdat er het zeilfestival Hanse Sail is. We nemen afscheid van onze gasten en maken het schip klaar om vijf dagtochten te varen. Wanneer we vrijdagmorgen wegvaren voor de eerste dagtocht, blijkt wel hoeveel schepen er aan het festival meedoen. Ze moeten allemaal door de smalle vaart, wat een flinke file oplevert. Eenmaal weer op zee is het prachtig zeilweer met veel zon en voldoende wind. Ook ’s avonds varen we een dagtocht. Ook zaterdag en vandaag is het prachtig weer zodat we leuk kunnen zeilen.
Nu zitten de dagtochten erop. Morgen bunkeren we water en gasolie en zullen er stores aan boord komen, zodat we ’s avonds klaar zijn om onze nieuwe gasten te ontvangen. Met hen gaan we een ongetwijfeld mooie natuurreis maken, onder meer naar het eiland Bornholm.
5.8.2004 07:57 GMT
54°13.54′ N, 011°59.67′ E. Kompas 127. 0 knopen.
In Ålborg liggen we midden in de festiviteiten. Het geïmproviseerde rockcafé op de kade schalt over dek. We krijgen er bezoek van een oud-bemanningslid van de ‘Fuglen’ (de naam van ons schip in de Deense periode) P.E. Nielsen (zie Loomeijer’s Oosterschelde-boek op blz. 84). Hij was 52 jaar niet aan boord geweest maar had nog steeds goede herinneringen aan de tijd dat hij op het schip voer.
Het festival wordt afgesloten met een verbazingwekkend en verrassend vuurwerk dat van vier kanten om ons heen wordt afgestoken. We komen ogen en nekspieren tekort. 15 mijlen lang paraderen alle schepen de volgende middag het Limfjord af. Als laatste zeilen we aan de wind langs het strand door de smalle oostelijke monding bij Hals. Dan vieren we de schoten en gaan naar het zuiden. We zeilen door tot voorbij de 65 meter hoge slanke hangbrug over de Grote Belt, waar we in de nacht van 3 op 4 augustus langzaam voor de wind achteruitstromen en de NE 3-4 Bft op is. Vandaag, 4 augustus, varen we door het smalle, met ragebolletjes bebakende en ondiepe geultje naar Nysted op Lolland meandert, om in de middag een paar uur de benen te strekken tussen bomen en vakwerkhuisjes. Met een nieuw oostenwindje steken we daarna de Mecklenburger Bocht over en komen we om 22:45 zeilend ten anker op de rede van Rostock.
2.8.2004 19:32 GMT
56°44.60′ N, 010°44.79′ E. Kompas 139, 6 knopen.
Omdat onze buren zich terugtrokken uit de race, zijn we in alle eenzaamheid zachtjes over het finishpunt van 16:00 gezeild, en dat was bij ons 54°42.8′ N, 007°08.3′ E. Twee maal daags werden de posities van de deelnemers uitgewisseld via de radio en konden we hen plotten in de kaart. Weinig schepen hebben daadwerkelijk de oorspronkelijk vastgestelde finishlijn gehaald. We eindigden als 8e in d
e A-klasse en als 35e over all.
Het is dan nog meer dan 300 mijl varen naar Ålborg, op de motor. De volgende dag ankeren we ter hoogte van Torup, 1,5 mijl uit de kust, voor een uurtje zwemmen en ook zwieren aan de breefokval. We krijgen hierbij bezoek van een nieuwsgierige jonge zeehond. Vlak voor de barbecue passeren we de grens tussen Noord- en Oostzee. Neptunus komt in gezelschap van pinguïns, piraat en ceremoniemeester aan boord om hen die voor het eerst deze grens overvaren, te dopen. Eerst worden de kandidaten getest door middel van een persoonlijke opdracht. Ieder doorstaat de test en krijgt een doopnaam. Daarna blijken de creatieve dopelingen een hele bonte avond lang te kunnen vullen met zelfgeschreven zang, dans, muziek en rap. De volgende ochtend lopen we Ålborg aan, zetten onze klokken weer op midden-europese tijd en zien we voor het eerst weer andere tall ships.
28.7.2004 01:12 GMT
54°25.73′ N, 006°22.95′ E. Kompas 067. 2 knopen.
Al 24 uur is er zo weinig wind dat geregeld de deining onze trim teniet doet. Aldus zijn we heel spannend het VTS (de grote scheepvaart-route) overgestoken.
De uiterlijke finishtijd is vervroegd naar 28.7 om 16:00 GMT (GMT oftewel UTC is onze boordtijd tijdens de race); de uitslagen worden dan berekend naar het aantal mijlen tot de oorspronkelijke finish. We zijn in het tussenklassement gezakt naar de 9e positie in de A-klasse en tot de 33e positie over all. Nu de deining wat afgenomen is, halen we eindelijk, dankzij een paar ijzeren roergangers, kabeltje voor kabeltje de ‘Kruzenshtern’ (8 in de A, 39 over all) in, het enige schip dat sinds de start niet uit ons oog is geweest.
Onze zeer gevarieerde groep gasten zont, en knutselt schurftplatting met een gemiddelde van bijna 2 meter per uur.
Andrew meldt: “I arrived in Antwerp with 2 friends from England to join the ‘Oosterschelde’ for the start of the tall ships’ race 2004. We were amazed by the interior of the ship. The boat is a lot larger than what we usually sail and is a lot more luxurious. Fred, our chef, has produced the most fantastic meals every day and has made fresh bread every morning. The staff always look happy and it is looking likely that we will do well in the race. The ‘Oosterschelde’ looks beautiful with her sails up and although there’s little wind at the moment, we lay on deck watching the sails and the sunlight gleaming off the waves.”
26.7.2004 10:30 GMT
53°11.64′ N, 004°07.58′ E.
We hadden gisteren een goede start. Als laatste van alle klasse A-schepen zijn we binnen de startlimiet van 15 minuten over de lijn gegaan zodat we vrije wind en veel hoogte hadden. We waren op hetzelfde moment bij de enige te ronden boei (Noordhinder-Zuid op 51°51′ N, 2°28′ E) als de ‘Artemis’, de ‘Prince William’ en de ‘Sedov’, wat zeer mooie plaatjes en een echte strijd opleverde. Ondanks dat een aantal van onze gasten een beetje last heeft van zeeziekte, wordt er fanatiek meegezeild. In het voorlopige klassement staan we er goed voor: de 6e plek in klasse A en de 9e plek over all. We hebben de hele nacht de ‘Sedov’ en de ‘Kruzenshtern’ voor ons gehad, de twee grootste schepen van het veld. De ‘Sedov’ heeft inmiddels voor een andere taktiek gekozen en is uit het zicht; op de ‘Kruzenshtern’, die in het klassement één plaats voor ons ligt, lopen we langzaam in.
24.7.2004 19:44 GMT
51°21.14′ N, 003°52.08′ E. Kompas 255. 7 knopen.
De festivals in Frankrijk zijn weer afgelopen. Tijd om terug naar het noorden te gaan. Tijdens de tocht naar Antwerpen hadden we prachtig delivery-weer, weinig wind en veel zon, en we hebben dus veel kunnen schilderen en lakken zodat de boot er weer mooi bij zou liggen voor de Antwerpse Sail.
In Antwerpen was het druk, veel schepen lagen er al te wachten op het begin van de STI Tall Ships’ Race naar Ålborg en er was veel publiek. Hier zijn ook weer gasten aan boord gekomen, een zeer gevariëerde groep met veel jongeren, die allemaal graag willen helpen en vooral graag mee de mast in klimmen.
Tijdens de parade naar buiten konden we mooi vol tuig Antwerpen uitvaren om op weg te gaan naar Zeebrugge, waar de start van de race zal plaatsvinden om 11:00 op zondag.
Van de rederij (22.7.2004)
Onze site heeft een nieuw menu-item: Films.
Als eerste bieden we twee korte introductie-films van oud-kapitein Dick van Andel aan over het varen met de ‘Oosterschelde’. Een gaat over reizen en een gaat over dagtochten. Beide films worden aangeboden zowel in kleine omvang voor telefoon-verbindingen als in grote omvang voor breedband.
19.7.2004 16:33 GMT
48°48.69′ N, 004°17.12′ W. Kompas 058. 9 knopen.
We hebben Bretagne inmiddels verlaten en zijn onderweg naar Antwerpen, voor Sail Antwerpen en de start van de STI Tall Ships’ Race. Het is windstil en we varen op de motor, wat ons mooi de tijd geeft om het een en ander te lakken. Het festival in Douarnenez was, zoals gebruikelijk, erg gezellig. Via een gigantische gangway, nodig vanwege het grote verval, hebben veel mensen het schip bezocht.
16.7.2004:
48°05.74′ N, 004°19.35′ W.
In Brest telt alles wat vaart mee. Alles wat vaart en te bezichtigen is, draagt een wielrennersnummer in het want of op de romp. Zo heeft de ‘Oosterschelde’ nummer 17. Een papyrus-kano uit Ethiopië heeft nummer 1964 en draagt zeker niet het laatste nummer. Duizenden vaartuigen liggen te pronken of varen rond in de baai. Vanaf de burchtwallen van Brest is de baai te overzien, die bezaaid is met zeilen. Vooral de prachtige Bretonse zeilers tonen zich trots in eigen vaarwater. Al deze schepen zijn vandaag langs de rotskust van het schiereiland van Crozon naar Douarnenez gevaren. Er is geen wind maar men motort met allerlei gehesen zeil en wat geen motor heeft, wordt gesleept. Tot aan de horizon zijn de masten ontelbaar als de haren van een staalborstel. Het is opletten geblazen voor roerganger, navigator en uitkijk. Nu liggen we gemeerd in Douarnenez, voor deelname aan wederom een festival.
12.7.2004 09:57 GMT
48°21.69′ N, 004°30.11′ W. Kompas 240. 3 knopen.
In het afgelopen weekeinde lag de ‘Oosterschelde’ aan de kade in Brest. Aan boord kwamen honderden genodigden van onze opdrachtgever: Crédit Agricole. ’s Avonds waren de meer belangrijke klanten uitgenodigd voor een cocktail en een hapje. Voor de bemanning een mooie kans om allerlei kleine klusjes in het tuig en de machinekamer te doen.
Vandaag varen we een dagtocht onder zeil op de Rade de Brest, met een NW-windje van kracht 4 Bft; we kunnen dan al het zeil voeren. Om ons heen varen talloze andere schepen en boten, waaronder veel Nederlandse. De mooiste zijn echter de bisquines: de ‘Cancalaise’ en de ‘Granvillaise’.
10.7.2004 08:22 GMT
48°23.01′ N, 004°28.64′ W. Kompas 218. 0 knopen.
Na een fantastische dag en nacht zeilen, onder klein tuig liepen we vaak meer dan 10 knopen, kwamen we aan bij Île d’Ouessant. De wind zakte vervolgens helemaal in en vooral op de stroom kwamen we het Chenal du Four door. Daarna kwam de wind weer iets opzetten. Omringd door allerlei bootjes en een helicopter van de tv zeilden we voor de wind de Rade de Brest op. Nog steeds onder zeil voeren we de haven in en na heel wat gemanoeuvreer vonden we een ligplaats, waar we om 18:00 afmeerden.
Vanmorgen vroeg vertrokken onze gasten naar huis en stond de catering voor het Brest 2004 Festival dat aanstonds begint alweer klaar.
9.7.2004 01:12 GMT
49°03.52′ N, 004°31.94′ W. Kompas 214. 7 knopen.
De storm is inmiddels gaan liggen. In de afgelopen middag draaide de wind naar NW, rond 6 Bft. We hebben de Engelse kust verlaten en koersen nu recht op Île d’Ouessant aan.
Vanmiddag liepen we ruim 10 knopen. Voor de nacht hebben we wat zeil geminderd, maar het gaat nog steeds erg hard. Als er geen gekke dingen gebeuren, komen we zo mooi volgens plan op vrijdag aan, aan het eind van de dag.
8.7.2004 09:20 GMT
De wind draaide vannacht van NE naar SE en onze hogerwal werd lagerwal. Vanmorgen zijn we dus maar weggegaan. Hoewel de voorspellingen nog erg slecht zijn (cyclonic 8 Bft draaiend NW 6-8 Bft), valt het tot nu toe erg mee.
7.7.2004 14:20 GMT
50°37.69′ N, 002°20.57′ W. Kompas 175. 0 knopen.
Vanmorgen vertrokken we om 07:00. De voorspellingen waren slecht: NE 6-7 Bft, misschien 8 Bft later. Omdat we mooi aan hoger wal zaten, besloten we toch maar te vertrekken. In een waterig zonnetje passeerden we de Needles, aan de westelijke uitgang van de Solent.
Onderweg verslechterde het weer snel; de barometer viel 6 punten voordat het 12:00 was en zelfs onder de kust waren er flinke golven. Extra weerberichten maakten melding van “gale 8, severe gale 9 imminent”; vandaar dat we maar een oppertje hebben gezocht. Iedereen heeft even meegemaakt hoe het is om met zoveel wind te zeilen. De oversteek naar Bretagne moet nog maar even wachten. Nu zijn we ten anker sinds 15:15, even ten oosten van Weymouth Bay. We slingeren behoorlijk maar we liggen goed.
6.7.2004 17:42 GMT
50°46.32′ N, 001°17.82′ W. Kompas 103. 0 knopen.
Na ons vertrek uit Dover, gisteren om 16:00, was de wind toch weer SW, tegen dus. ’s Nachts ging de wind helemaal lIggen. Om 04:00 stak er echter een heel licht windje op en meteen zetten we zeil. Om 05:00 waren we helemaal volgetuigd en voor het eerst deze reis kon de motor stop. We kregen een prachtige zonsopkomst en daarna werd de wind steeds iets sterker.
Vanmiddag om 16:30 gingen we ten anker bij Cowes op het eiland Wight, in een gierende Solent-stroom.
Voor morgen voorspelt men NE 6-8 Bft, dus we hoeven niet bang te zijn dat we het niet halen.
4.7.2004 20:02 GMT
51°07.05′ N, 001°19.59′ E. Kompas 205. 0 knopen.
Na twee dagen met soms veel en soms minder wind, soms veel en soms weinig regen, soms sterke en soms zwakke stroom, maar alles pal tegen, zijn we om 20:30 aangekomen in Dover. Maar de stemming aan boord is prima. Morgen gaan we even de wal op. We denken na de lunch te vertrekken.
2.7.2004 23:25 GMT
52°35.64′ N, 003°47.24′ E. Kompas 290. 5 knopen.
In de afgelopen twee dagen, sinds de aankomst Amsterdam, hebben we heel veel voorraden aan boord gebracht en kleine reparaties uitgevoerd. Met de gasten van de komende reis hebben we eerst nog een rondvaart door de Amsterdamse grachten gemaakt en daarna zijn we vertrokken om 17:45, voor de reis naar Brest. Het is matig tot slecht weer en de voorspellingen zijn idem. Om 20:00 zijn we in IJmuiden door de sluizen geschut. Inmiddels zijn we een aantal uren onderweg, met klein tuig en de motor zachtjes bij. We hebben buien met onweer en soms een knobbelige zee, maar de wind valt mee.
27.6.2004 13:34 GMT
De Kieler Woche staat dit jaar in het teken van bijzonder slecht weer. Heel veel regen en heel veel wind. Gelukkig kan het schip daar goed tegen. We voeren dan ook meestal met de regentent (met dit weer kan je het geen zonnetent noemen). Een grootzeil, fok en topzeil was zo’n beetje de standaard-tuigvoering. Voor de catering kon het niet gek genoeg gaan en ook de gasten hadden het uitstekend naar de zin. Op zaterdag 26 juni was de windjammer-parade; alle schepen voeren in een van te voren vastgesteld patroon het Kieler fjord uit. Alle schepen met veel zeil, dus het was een prachtig gezicht. De dag begon weer met veel regen en veel wind maar gelukkig klaarde het enorm op en nam de wind iets af waardoor we in de middag met veel zeil nog een paar slagen in het fjord konden maken. De gasten konden vooral dat laatste heel erg waarderen en gingen laaiend enthousiast van boord.
Vandaag om 12:00 hebben we Kiel verlaten en nu varen we door het Kieler Kanaal waar we vanavond om 21:00 uur uit hopen te komen de Elbe af richting zee.
We hebben een heel goede Kieler Woche gedraaid, met catering en bemanning liep alles gesmeerd en alle mensen (totaal 688) die we deze week aan boord hadden, hebben kunnen genieten van wat het schip te bieden heeft.
21.6.2004 19:52 GMT
Het weer in en rond het Kieler fjord is wisselvallig met veel buien en ook veel zon. Ook af en toe behoorlijke windvlagen, wat de gasten meestal prachtig vinden; de catering uiteraard wat minder, maar gelukkig doen zij het al een paar jaar dus dat gaat prima. Zondag hebben we een dagtocht gevaren met mensen die toevallig voorbij kwamen. Prachtig weer en mooi zeilen. Wout en Maurits zorgden voor soep en broodjes, de rest van de bemanning voor het zeilen. De mensen waren bij hun terugkomst aan de kade bijzonder tevreden. Zo loop je te wandelen langs eindeloze rijen kermisstalletjes en zo mag je op zo’n prachtig schip meezeilen door het Kieler fjord. Dat is toch een prachtige belevenis.
De rest van de week doen we nog een aantal dag- en avondtochten, waarbij we dinsdag mogelijk op de Duitse televisie komen omdat er veel pers komt.
Tussen de bedrijven door besteden we ook nog tijd en aandacht aan het schip; zo zetten we vandaag het dek weer eens in de verf.
18.6.2004 13:05 GMT
Zoals gezegd vertrokken we op maandag uit Scheveningen. Pas in de Elbe-monding begon het lekker door te waaien en we maakten er 9 knopen tegen de stroom in. In het Kieler Kanaal hebben we nog een jachtje van de wal losgetrokken en de opvarenden waren erg dankbaar. Om 22:00 zijn we, hakverwege het kanaal, in Rendsburg afgemeerd, en om 04:00 voeren we weer verder en kwamen we via de sluizen van Holthenau op de Oostzee. Om 08:00 lagen we afgemeerd in Kiel. De eerste dagtocht was zeer geslaagd en we zijn nu helemaal klaar voor de Kielerwoche 2004.
15.6.2004 14:01 GMT
Terug in Scheveningen namen we een zondag rust en op maandag zijn we weer vertrokken. De reis gaat nu naar Kiel. Helaas hadden we maandag nog wat oponthoud, waardoor we een wel heel krap schema hebben. Woensdag hebben we al een dagtocht in het Kieler Fjord. Gelukkig is de wind gunstig en met hulp van de motor lopen we gemiddeld 10 knopen, zodat we waarschijnlijk wel op tijd zullen komen.
Kapitein Jip van Bommel is afgelost door Bernt Folmer. Voor Bernt was het alweer een tijdje geleden dat hij op de ‘Oosterschelde’ voer, maar al snel voelde alles als vanouds. Vanavond hopen we bij het Kieler Kanaal aan te komen.
10.6.2004 15:37 GMT
52°03.1 N, 01°09.8 E.
Op 7 juni vertrekken we in de nacht naar Scheveningen, al om 01:30. We varen met hoogwater over de Boontjes en dan tussen Den Helder en Texel door naar zee. Er staat een zwakke zuidwestelijke wind, we kunnen dus niet zeilen en varen op de motor naar Scheveningen. Onderweg nemen we het kajuitdak onder handen. Om 15:00 arriveren we in Scheveningen.
Op 8 juni maken we het schip klaar voor de ABN•Amro Race, een race voor jachten die iedere twee jaar plaatsvindt en waarbij wij de wedstrijdleiding herbergen. Op 9 juni drijven we om 11:00 bij de startlijn van de race zodat we de start goed kunnen zien. Na de start hijsen we de zeilen en we zeilen een aantal uren. We houden niet genoeg hoogte en dus gaan we motorzeilend verder. We komen bij Felixstowe wanneer het tweede jacht finisht. Nu liggen we sinds 08:00 in Ipswich, omringd door de jachten van de wedstrijd. Vanavond komen alle bemanningsleden van de jachten een borrel bij ons drinken.
6.6.2004 20:25 GMT
De Friese Havendagen, een sail-festival zoals we dat graag meemaken. Het was de eerste keer en iedereen was laaiend enthousiast. Er was door de organisatie gekozen voor een combinatie van nautische en culturele evenementen. Hiernaast hoefden bezoekers geen entrée te betalen, er was parkeergelegenheid genoeg en er waren gratis pendelbussen met vriendelijke Fries-sprekende chauffeurs die je graag wild
en vervoeren en te woord staan.
Vandaag, zondag, was het de laatste dag van dit prima festival. Vrijdag en gisteren voeren we korte avondtochten met gasten vanuit Harlingen. Overdag hadden we steeds open schip. We lagen niet op de meest drukke plaats van het festival maar er kwamen toch veel geïnteresseerden aan boord. Grappig is dat er nu ook weer mensen aan boord stappen uit de Leeuwardense tijd van de restauratie, toen het ijzerwerk bij Gerard Kroes en zijn ploeg plaatsvond. De Friese Havendagen waren georganiseerd vanwege de opening van een nieuwe industriehaven hier. Bedrijven en scholen presenteerden zich maar er waren ook veel culturele activiteiten. Op 10 locaties in de stad vonden wel 40 concerten plaats waaraan zo’n 200 muzikanten meewerkten. Gisteravond vond een zeer spectaculair klank- en lichtspel plaats. Alles werd gemoedelijk Fries benaderd.
Morgen vertrekken we. Onze bestemming is Scheveningen waarvandaan woensdag de ABN Amro Race start naar Ipswich. We zijn het begeleidingsschip.
2.6.2004 13:15 GMT
We werden ontzettend hartelijk ontvangen in Oostende. Er waren veel bekende schepen, waaronder enkele heel bijzondere, te bezichtigen. Zo waren o.a. de ‘Sedov’, de ‘Mir’ en ook de ‘Belem’ aanwezig. Ook ons zusje ‘Helena’ was er, binnendoor naar Oostende gekomen. De afgelopen dagen werd de ‘Oosterschelde’ gebruikt voor een receptie of een kort tochtje en daarnaast waren we geopend voor het publiek. Ook de mensen die aan boord kwamen waren allemaal opvallend vriendelijk en beleefd. Het weer werkte volop mee en het evenement was een groot succes.
Na afloop, maandag 18:00, zijn we meteen naar Rotterdam vertrokken. Er was nauwelijks wind en de zee was vlak; dinsdagmorgen om 05:30 lagen in de Veerhaven afgemeerd. De rest van de dag hebben we gebruikt om het schip eens lekker op te ruimen en hier en daar een schilderklusje te doen. Ook hebben we gebunkerd, bilgewater laten ophalen en nog wat stores aan boord laten komen. Vandaag varen we nog een dagtocht en daarna vertrekken we meteen weer naar zee. De eerstvolgende keer dat we weer in Rotterdam komen zal op 1 september zijn. Onze eerste stop is Harlingen, voor deelname aan weer een nautisch festival, de Friese Havendagen.
29.5.2004 07:55 GMT
Het is prachtig zeilweer, de hele week al hebben we noordwestelijke winden en we kunnen de Scheveningse haven steeds in en uit zeilen. Elke dag gaat alle zeil er weer bij. Het is fris maar zonnig. Lunchen aan dek op een plek waar al dat zeil geen schaduw werpt. Maandag en dinsdag zeilden we voor de kust van Scheveningen, maandag met individuele opstappers en dinsdag met een groep. Op woensdag liepen we wat vertraging op voor ons vertrek naar Vlissingen, omdat in ons wereldwijde vaargebied geen douane de ‘Oosterschelde’ meer wantrouwt dan de Nederlandse. Het weer maakte het weer goed. We zeilden voor onze Maasmond-paddestoelen langs naar Vlissingen, wederom met individuele opstappers. Daar moesten we de trein halen in verband met hun terugreis, anders waren we lustig doorgezeild. Gisteren ging het met halve wind veel te vlot naar Oostende en we hebben daarom maar enkele ‘pretklappen’ gemaakt voor de kust.
Nu liggen en varen we voor het festival ‘Oostende voor anker’, waar kinderen vanaf de kade hun van school meegekregen nautische quizvragen op ons afvuren. Dit weekeinde blijven we hier en we zijn open voor publiek.
Van de rederij (24.5.2004)
De rederij is op zoek naar een goede scheepskok voor de komende zomer. Voor contactgegevens, zie de pagina Contact.
23.5.2004 19:41 GMT
52°05.95′ N, 004°15.72′ E.
We hadden een geweldige oversteek naar Engeland met een NE 4 Bft, vol tuig en 8 knopen. Aan de overkant zijn we de rivier Orwell op gezeild met de motor erbij. Om 12:30 lagen we vast in Ipswich in de binnenhaven, door de sluis. ’s Nachts om 00:30 hebben we de ‘Oosterschelde’ door de sluis naar buiten verhaald. De sluis schut alleen van anderhalf uur uur voor hoogwater tot anderhalf uur erna. Die volgende ochtend zijn we om 08:00 vertrokken uit Ipswich. De rivier was nu voor de wind en met grootzeil, topzeil, bram en fok zijn we de stroom afgezeild, richting Brightingsea, bij de ingang van de rivier Blackwater. Daar gingen we om 17:30 ten anker, 1 mijl ervandaan. Om 20:10 ging het anker op en begonnen we aan de etappe richting Scheveningen. Aanvankelijk zeilden met NW, later werd het toch weer motorzeilen met een slappe NE. 6 mijl voor Scheveningen konden we weer helemaal zeilen en dat deden we tot tussen de pieren. Om 17:00 lagen we er vast.
21.5.2004 01:55 GMT
Woensdag vertrokken we om 20:30 uit de Veerhaven. We zetten zeil voor de Parkkade. Er volgde een overnachting in Maassluis. De volgende ochtend om 06:00 zijn we vandaar vertrokken en we waren rond 08:00 voorbij de bakens van de uitgang. Alle zeilen stonden bij en met de geringe westelijke wind zijn we langs de Nederlandse kust gedobberd. Later nam de wind toe en draaide naar het noorden. Ter hoogte van Noordwijk zijn we toen overstag gegaan. Nu zeilen we onder vol tuig met 8 knopen richting Ipswich.
18.5.2004 21:00 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
Gisteren een dagtocht vanuit Maasluis. De weersomstandigheden waren prima voor een aangename vaartocht. Na eerst de stormvloedkering vanaf het schip te hebben bezichtigd, zeilden we op bram, vierkant topzeil, breefok en grootzeil richting stad. De genodigden aan boord waren onbekend met het Rotterdamse havengebied en toonden zich onder de indruk van de ‘Oosterschelde’ en van de omgeving, met gigantische zeeschepen op de rivier.
Vandaag hadden we een internationaal gezelschap zakenmensen uit de bankwereld aan boord waaronder Japanners en mensen uit Hongkong. De groep wilde graag de Noordzee op maar gezien hun aantal van 42 en ons certificaat dat voor een tocht buitengaats een maximum stelt van 36 passagiers, zijn we net voor de paddestoelen van Hoek van Holland omgedraaid. Eenieder heeft de Noordzee zodoende wel gezien en ook een beetje gevoeld aan de bewegingen van het schip.
Morgen (woensdag) hebben we geen tocht maar dan komen ’s avonds onze individuele gasten voor de Hemelvaartsreis aan boord. Morgen moeten we nog wat storen en het schip klaar maken voor zee. Het plan is direct te vertrekken zodra alle gasten aan boord zijn.
16.5.2004 21:00 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
Na een overtocht met weinig wind is de ‘Oosterschelde’ vanmorgen aangekomen in Rotterdam. Iedereen had een fijne reis gehad en ging goedgehumeurd van boord.
Tegelijk begonnen we aan een belangrijke klus. De dynamo van de kleine generatorset was kapot en moest worden vervangen. Omdat ook na herhaalde bezoeken van monteurs niet duidelijk werd wat er precies aan kapot was, besloten we de hele dynamo te vervangen. De oude hesen we aan het breefokval van boord. Om 20:00 draaide de set weer.
Sep en Anthony maakten van het mooie weer gebruik om een nieuw stag te bevestigen tussen de voorste steng en de grote mast. Geen rustige zondag dus, maar we zijn weer klaar voor de tocht die morgen begint.
13.5.2004 21:00 GMT
51°29.76′ N, 000°04.27′ E. Kompas 002.
Na de reisvoorbereidingen van maandagavond, vertrokken we vroeg uit Oostende, en we zeilden aan de wind naar Ramsgate. Er wordt les besteed aan het oversteken van de TSS, de grote verkeersader met gescheiden banen, en de verkeersregels in de praktijk. Net als bij Oostende mogen we net de haven niet binnenzeilen; onder zeil en op stroom wachten we eerst in- en uitgaand ferryverkeer af. We dineren en overnachten in Ramsgate. De hele ochtend daarop, tegenstrooms kruisend, raken we niet ver noordwaarts. We stomen daarom een paar uur op naar de monding van de Thames en volgen Jip’s lessen rivier-op routeren.
Aan het eind van de middag zeilen we onder vol tuig de Thames-monding op. Het is een prachtige avond en om middernacht komen we zeilend ten anker bij Southend-on-Sea. Van
ochtend, donderdag, zijn we nog 35 mijl de Thames opgevaren, weer met alle zeilen omhoog langs bezienswaardigheden als de ‘Cutty Sark’, Greenwich, tot aan de Tower-bridge. Vanmiddag, afgemeerd in Woolwich, hadden we gelegenheid om deze plekken te bezoeken.
13.5.2004 20:18 GMT
De ‘Oosterschelde’ is rond 17:00 in London aangekomen. Spoedig meer.
10.5.2004 21:45 GMT
51°13.5′ N, 002°56.3′ E
We zijn zondagavond onder vol tuig vertrokken, een fraai gezicht voor de uitzwaaiers. Met een lichte NW hebben we heerlijk gezeild. Onder vol tuig zijn we Oostende aangelopen. Inmiddels hebben de gasten de navigatie-voorbereiding voor morgen al klaar; we zijn van plan om rond 06:00 te vertrekken naar Ramsgate.
6.5.2004 07:49 GMT
De afgelopen drie dagen voeren we weer dagtochten met mensen van de Maaskring, in dit geval mensen die onder begeleiding in woongroepen wonen. Op dinsdag was het aan dek vanwege het koude en natte weer niet erg aangenaam. Beneden in de salon werd het hierdoor een drukke en gezellige boel, compleet met disco en dansen.
Vandaag varen we een dagtocht vanuit Willemstad, waarbij we op het Hollands Diep en het Haringvliet zeilen en onze gasten het brandweermuseum in Hellevoetsluis bezoeken tijdens een korte stop aldaar .
Vrijdag en zaterdag zijn er weer dagtochten vanuit de Veerhaven. Zondagavond komen de gasten aan boord voor de eerste individuele zeereis van dit jaar, een tocht naar Engeland die tevens een cursus Zeemanschap is.
28.4.2004 20:04 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Vandaag was de ingebruikstelling van de waterkraan bij het Havenmuseum in de Leuvehaven. De ‘Helena’ en de ‘Oosterschelde’ lagen gezusterlijk afgemeerd naast de gerestaureerde kraan uit 1903. De waterkraan was ooit een revolutionaire industriële ontwikkeling en was de voorloper van de olie-hydraulische kraan. De kraan werkte op 50 bar waterdruk maar draaide vandaag ook prima op een werkdruk van 12 à 14 bar op een geleende pomp van de brandweer. Wethouder Van Sluis van Havenzaken sprak zich bij de opening positief uit over de ontwikkeling van de centrumhavens als beeldbepalende factor in het centrum van Rotterdam. Afgelopen jaar bezochten 100.000 bezoekers het Havenmuseum.
De receptie en borrel ter gelegenheid van de ingebruikstelling waren aan boord van de ‘Oosterschelde’. Noemenswaardig is dat vandaag het Havenmuseum, het Maritiem Museum Prins Hendrik èn de schepen van onze Stichting Het Rotterdamse Zeilschip acte de présence gaven, maritieme collectiehouders bij elkaar.
Deze week en de volgende varen we dagtochten in de buurt van onze thuishaven.
26.4.2004 13:16 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Vandaag varen we een dagtocht in samenwerking met het KCW (Katholiek Centrum voor Welzijnsbehartiging). Aan boord tienermoeders, aids-patiënten met hun buddy’s en veel vrijwilligers. Schitterend weer. Morgen varen we opnieuw zo’n tocht.
25.4.2004 08:52 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Het seizoen is nu echt begonnen. Inmiddels is er al een aantal dagtochten vanuit de Veerhaven gevaren. Afgelopen maandag was de ‘Oosterschelde’ startschip voor de jaarlijkse Race of the Classics, een zeilrace met klassieke zeilschepen bemand door studenten.
Ook de slingerproef is inmiddels uitgevoerd; vrijdag, in de Kortenoordsehaven bij de firma Deutz, kwam een zwaar motorblok als gewicht aan boord. Het water was beschut en er was weinig wind.
De ‘Oosterschelde’ ligt er stralend bij, al het schilderwerk van de afgelopen tijd heeft een mooi resultaat opgeleverd. De gerestaureerde sloep glimt je tegemoet. Ook de trappen binnen en de vloer van het kombuis zijn onder handen genomen, met zichtbaar resultaat. Ook aan dek is al veel schilderwerk verricht. De nieuwe bemanningsleden beginnen thuis te raken aan boord. Vanaf deze week zijn er vrijwel geen stilligdagen meer. Woensdag is de ‘Oosterschelde’ samen met de ‘Helena’ aanwezig in de Leuvehaven, ter gelegenheid van de ingebruikstelling van de gerestaureerde waterkraan.
Gisteren, zaterdag, voeren we ook een dagtocht vanuit de Veerhaven. In de vroege avond werd de hemel vanuit zee helemaal helder, waardoor we met heel weinig wind van een prachtige zonsondergang op een vrijwel lege rivier mochten genieten.
Van de rederij (15.4.2004)
Komende zondag 18 april is de ‘Oosterschelde’ in het kader van het Museum-weekend open voor het publiek, van 11:00 tot 16:00. We liggen in de Veerhaven. U bent van harte welkom.
14.4.2004 20:07 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Vorige week zouden we in Maassluis een slingerproef doen. Helaas waaide het te hard en dus werd de actie afgeblazen. Vrijdag doen we een nieuwe poging.
De bedoeling van de slingerproef is om te bepalen hoe hoog het (gewichts)zwaartepunt van het schip boven de kiel ligt. Eerst wordt nauwkeurig opgemeten hoe diep het schip in het water ligt. Vervolgens wordt een groot gewicht van de ene zijkant van het schip naar de andere kant verplaatst. Met behulp van een schietlood wordt de helling die hierdoor ontstaat opgemeten. Met deze informatie is uiteindelijk de gezochte waarde te berekenen. Deze is jaren geleden voor het laatst bepaald, en we willen kijken of er verandering in is gekomen.
6.4.2004 18:02 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Gisteren, maandag, voeren we onze eerste dagtocht van dit jaar, vanuit Maassluis. Ondanks de kou en harde wind (SW 6-7 Bft) waren de gasten enthousiast en de meeste tijd aan dek. Met het uitgaande tij mee gingen we op de motor naar Hoek van Holland. Een kleine mijl voor de paddestoelen draaiden we weer op, niet in de laatste plaats om het buffet benedendeks enigszins op zijn plaats te houden. Op gereefd grootzeil en fok zeilden we vervolgens, met de net inkomende vloed mee, met 8 à 9 knopen de rivier op.
De eerste tocht liep nog niet op de gebruikelijke routine. Nog steeds moeten we zoeken naar spullen als gevolg van de onderhoudsperiode; voor de nieuwe bemanningsleden is het natuurlijk zowiezo nog wennen aan de gang van zaken aan boord.
Maar het tochtje deed schip en bemanning goed. De oude dame bruiste weer onder zeil en met een kleine helling over de rivier; ze was voelbaar terug in haar element.
2.4.2004 09:35 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
We maken ons op voor weer een echte dagtocht, aanstaande maandag. De laatste menieplekjes worden geschilderd en de bramra wordt weer in de mast gehesen.
Het schip is weer (goed)gekeurd door het klassebureau en de nieuwe zeilen zijn aangeslagen. Op het dek staat de gerestaureerde sloep, die nog wel een paar lagen lak moet krijgen.
26.3.2004 17:45 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
De sloep is terug en staat weer aan dek. Het beslag moet er weer op worden gezet en ook moet alles nog worden gelakt, maar het rotte hout is vervangen en alles ziet er weer prima uit. Volgende week komt er wat extra bemanning aan boord en dan hopen we op een beetje mooi weer, zodat we alles in de verf kunnen krijgen.
23.3.2004 22:07 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Aan boord worden inmiddels de puntjes op de i gezet. Het ‘enige’ dat nog moet gebeuren, is een uitgebreide schilderbeurt van het dek. In de tussentijd is Alex in zijn werkplaats in Duitsland bezig met de reparatie van de sloep. Matroos Maurits is ook meegegaan en helpt hem daarbij. Inmiddels is een deel van de voorsteven vervangen en aan weerszijden 5 huidgangen. Ook is de hele sloep afgekrabd. Waar de spanten niet goed meer waren, zijn ook deze vervangen.
We krijgen hem straks weer als nieuw terug.
17.3.2004 07:40 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Nadat we lange tijd alleen maar gewerkt hebben aan het onderhoud van de ‘Oosterschelde’, moest het schip gisteravond zelf weer aan het werk. In samenwerking met het KCW (Katholiek Centrum voor Welzijnsbehartiging) had de rederij een groep ouderen van tehuis ‘De Steenplaat’ in Rotterdam-Zuid uitgenodigd voor een lezing en een diner. De rederij en het KCW
namen ook de kosten op zich. Veel van de bewoners van ‘De Steenplaat hebben vroeger gevaren of op andere wijze met de scheepvaart te maken gehad. Het was nog een hele toer om iedereen de loopplank op en de trappen af te helpen, maar met vele handen lukte dat toch. Toen iedereen met een kopje koffie en een stuk versgebakken kruidkoek zat, vertelde Gerben Nab aan de hand van dia’s over de geschiedenis van het schip en de restauratieperiode. Intussen maakte Els in het kombuis een goede maaltijd klaar. De houtkachel brandde lekker en het werd een leuke avond.
Van de rederij (12.3.2004)
In de maart-editie van het blad ‘Zeilen’ staat een 8 pagina’s groot reisverslag van Saskia Dekkers, die in de afgelopen zomer meezeilde van Sankt Peterburg naar Riga. Met foto’s van Pieter Nijdeken.
6.3.2004 20:58 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Het is niet eens een echte verrassing, maar het werk loopt een beetje uit. In grote lijnen is alles klaar, maar juist in de afwerking gaat veel tijd zitten. Alex heeft afgelopen week de laatste hand aan het timmerwerk gelegd, maar we wachten nog op de tegelzetter en de vloerspecialist voordat de doucheruimtes ook af zijn. De nieuwe blusmiddelen voor de machinekamers staan inmiddels opgesteld, maar ook daar moet hier nog een beugeltje en daar nog een draadje gemonteerd worden. Daarnaast moet er vooral nog veel schoongemaakt en geschilderd worden. Daarvoor hopen we iets hogere temperaturen te krijgen de komende tijd.
26.2.2004 20:54 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Het voelt alweer vertrouwd, terug in de Veerhaven. We werken nog steeds aan allerlei onderhoudsklussen. Het liefst hadden we alles af willen hebben voor maart, maar dat gaat niet lukken. De eerste week van maart wordt het nog druk aan boord: twee timmerlieden, een tegelzetter en een electriciën komen de bemanning versterken. Met al die hulp hopen we toch wel lekker op te schieten. Veel werk dat we op dit moment doen valt eigenlijk niet zo op en is dus niet zo dankbaar, maar zodra we dit voorjaar het schip ook aan dek weer helemaal in de verf zetten, zal de ‘Oosterschelde’ er weer prachtig uitzien.
14.2.2004 20:20 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E
Het zicht was slecht op zee, alsmaar 1 mijl of nog minder. Tijdens de vaart maakten we beneden schoon. De werkperiode heeft het interieur groezelig gemaakt en een dagje schoonmaken doet dan ook wonderen. Op de Waterweg boenden we het dek en de opbouwen om wat werkvuil met het zoete rivierwater het zeegat uit te spoelen.
Om 17:00 knoopten we vast in onze thuishaven, de Veerhaven. Voor het eerst weer thuis sinds drie maanden geleden de ‘Oosterschelde’ hiervandaan vertrok naar Bilbao.
13.2.2004 21:02 GMT
55°22.4′ N, 004°57.0′ E.
Wegens het zachte en rustige weer hebben we besloten om – eerder dan gedacht – naar Rotterdam terug te gaan. De hele dag hebben we hard gewerkt om alles dat de afgelopen weken is losgemaakt, weer zeevast te zetten. Alex timmerde ondertussen hard door. Vanavond gaat hij terug naar Duitsland en hij neemt de sloep ter reparatie mee naar zijn werkplaats. Morgenvroeg om 06:00 vertrekken we en we hopen dan aan het eind van de dag af te meren in de Veerhaven in Rotterdam.
11.2.2004 22:49 GMT
55°22.4′ N, 004°57.0′ E.
Het werk vordert goed. Alex heeft een prachtige houten kist gemaakt. Deze komt aan dek te staan en is bedoeld voor de opslag van allerhande bijzeilen.
Het lijkt erop dat dit weekeinde het weer goed wordt. Als dat zo is gaan we misschien iets eerder dan verwacht uit Amsterdam weg. Als ‘het Rotterdamse zeilschip’ kunnen we natuurlijk niet al te lang wegblijven uit de Veerhaven.
1.2.2004 20:27 GMT
55°22.4′ N, 004°57.0′ E.
Gelukkig waren we tijdens de storm van afgelopen nacht binnen. Zelfs aan de kade maakte het schip zulke halen dat het leek of we op zee waren.
Zoals gehoopt zijn de douchevloeren gestort en het schip ziet er nu al weer bijna uit of er niets gebeurd is de afgelopen tijd. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, maar niet erg bevredigend voor iedereen die de laatste tijd zo hard aan het werk is geweest. De nieuwe ra ligt inmiddels aan dek; de komende dagen zullen we het beslag overzetten, zodat deze weer de mast in kan.
28.1.2004 21:43 GMT
55°22.4′ N, 004°57.0′ E.
Langzaam keert alles aan boord terug naar normaal. We werken nu nog maar met zijn drieën en proberen zoveel mogelijk de kleine restklusjes, die allemaal toch behoorlijk wat tijd kosten, af te maken. Morgen wordt de nieuwe bramra gebracht. De zeilmaker belde om door te geven dat de zeilen nagekeken en gerepareerd zijn en vrijdag hopen we de badkamervloeren te storten. We blijven nog even in Amsterdam, maar zodra er weer een periode met mooi weer komt, zullen we waarschijnlijk naar de Veerhaven varen.
21.1.2004 18:07 GMT
55°22.4′ N, 004°57.0′ E.
Het werk vordert gestaag. Nu de vloeren er weer inliggen en ook alle vezelplaten die ter bescherming over de betimmering heen waren aangebracht, zijn verwijderd, ziet de ‘Oosterschelde’ er van binnen al weer een stuk beter uit. Alles is wel erg vies geworden; totdat we alle wanden en plafonds hebben afgenomen zal het schip nog wel naar de scheepswerf blijven ruiken.
16.1.2004 21:56 GMT
55°22.4′ N, 004°57.0′ E.
We gingen de 14e om 16:00 te water, en precies 24 uur later vertrokken we uit Urk. We hebben de nacht doorgebracht in de haven bij het gemaal ‘De Blocq van Kuffeler’ op de Oostvaardersdijk van de zuidelijke Flevopolder. Vanochtend zijn we in de harde wind van een stormdepressie (W 9 Bft) naar Amsterdam gevaren, alwaar we om 11:30 afmeerden in het Spoorwegbassin. Hier blijven we voorlopig.
14.1.2004 21:56 GMT
55°39.5′ N, 005°35.8′ E.
Eindelijk zijn we weer te water. Tot opluchting van iedereen want na bijna 4 weken op het droge werd dat ook wel tijd . Het schip was er al eerder klaar voor, maar wegens de harde wind zijn we nog een dagje extra blijven staan. Op deze werf worden de schepen namelijk op rails van de hellingkarren afgereden en op het terrein geparkeerd. De hellingbaan is dan weer vrij voor een ander schip, maar dat rijden is natuurlijk wel een beetje riskant en met de harde wind durfden we dat niet aan gisteren.
Hoewel het werk buiten dus al af was, ging het werk binnen hard door. Twee tanks stonden al en ook de derde leverde niet al te veel problemen op. Om de laatste tank echter op zijn plek te krijgen moesten we wel heel precies passen en meten. Met slechts een halve centimeter speling lukte het uiteindelijk toch ook deze tank op zijn plaats te manoeuvreren.
De loodgieters en pijpfitters waren inmiddels al bezig met het terugbrengen en aansluiten van alle leidingen. Morgen leggen we daar de laatste hand aan en zal de ‘Oosterschelde’ naar Amsterdam vertrekken. Daar zullen we de komende weken het interieur terugbouwen.
11.1.2004 09:05 GMT
55°39.5′ N, 005°35.8′ E.
We hebben het net niet gehaald. Het schip is dicht, het roer is klaar, maar we kregen het vrijdag niet meer voor het eind van de dag in de verf. Het vlak wordt dit weekeinde van binnen in het vet gezet, waarna de tanks definitief worden geplaatst. Twee (van de vier) staan al op hun plek.
7.1.2004 21:06 GMT
55°39.5′ N, 005°35.8′ E.
Het schip is weer dicht. Gelukkig. Buitenom moet er nog wel gelast worden, maar of we deze week nog te water kunnen zal vooral afhangen van de vraag of we tussen de buien door wat verf op de nieuwe platen kunnen krijgen.
Veel leidingwerk van en naar de pompen (lens-, brandblus- en spoelleidingen) is de laatste dagen opnieuw gemaakt en ligt nu in de verzinkerij te wachten op behandeling. Dat zal wel een paar dagen duren, maar uiteraard kan het ook worden gemonteerd als het schip te water ligt.
5.1.2004 23:28 GMT
55°39.5′ N, 005°35.8′ E.
Gelukkig zijn alle feestdagen nu voorbij. Hoewel gezellig, ze onderbraken het werk wel erg. Toch vordert het
werk nog maar langzaam. Voor de bemanning valt het niet mee om iedere ochtend in een koud, vies en rokerig schip te beginnen en daar na twee weken nog evenveel zin voor te kunnen maken. Daarbij komt dat er slechts weinig werfmensen beschikbaar zijn, die dan ook nog geregeld naar andere klussen moeten. Gelukkig hebben we nu ondersteuning van iemand die via het uitzendbureau is gekomen en van een ZZP-er. Op dit moment zit er een gapend gat in de bodem van het schip, maar we verwachten nog steeds dat we aan het eind van de week te water kunnen.