31 dec Nieuws archief 2002
Nieuws archief 2002
31 december 2002
31.12.2002 15:45 GMT
54°16.10′ S, 036°29.74′ W. Kompas 058.
Intussen zijn we afgemeerd aan de kade bij het King Edward Point, met uitzicht op Grytviken, de hoofdplaats van South Georgia met 12 Britse onderzoekers als enige inwoners. Dit oude walvisstation was de eerste en het heeft meer dan 60 jaar gewerkt. Ze konden hier 25 vinvissen per dag verwerken, het is echt ongelooflijk wanneer je de grote verroeste kookpotten en hijskranen ziet. Wat moet dit een geweld zijn geweest toen op hoogtijdagen hier 300 man werkten. Nu ligt het strand bezaaid met zeeolifanten die al boerend zo lui zijn dat ze hun kop niet eens optillen wanneer je langsloopt. In de haven liggen, buiten de ‘Oosterschelde’, alleen een paar grote wrakken, als herinnering. Op de begraafplaats vinden we het graf van Ernest Shackleton. Je kijkt je ogen uit.
Vanavond ook voor ons oudjaar; de oliebollengeur hangt al rond het schip. Samen met de Britten maken we er een groot feest van. Morgen gaan we verder.
Vanaf dit heel bijzondere eiland wensen we jullie namens alle opvarenden een heel goed 2003.
29.12.2002 17:55 GMT
54°03.86′ S, 037°09.01′ W. Kompas 080.
Hoge, scherpe bergen met ertussen zware gletsjers, lage groene eilandjes, ijsbergen, en daar weer tussen de ‘Oosterschelde’. Onze eerste ankerplek op South Georgia was Elsehul, een prachtige en beschutte baai waar we, met nieuwsgierige pelsrobben om ons heen, dansend naar binnen voeren. Als je net van zee komt, is het echt een herrie met zoveel dieren om je heen, een strand vol pelsrobben en zeeolifanten, en met macaroni- en ezelspinguïns op de hellingen. Op een andere helling troffen we grijskopalbatrossen aan, broedend tussen de graspollen, en niet te vergeten de poolkippen die het schip meteen ontdekt hadden als interessant plekje en de kluivers begonnen op te eten. Pieter, met pan en staaf, probeerde ze als een ridder maar vergeefs te verjagen. Na het wandelen kwamen ’s avonds bij het haardvuur grote verhalen over de pelsrobben op het strand, maar ze zijn niet echt gevaarlijk, zegt Bill.
Het volgende plekje was Salisbury Plain in de Bay of Islands, nog steeds met heel mooi rustig weer, 2 graden. Daar zaten tussen twee gletsjers wel 10.000 koningspinguïns, helemaal fantastisch om die te zien, de oudere als deftige zakenheren, statig met felgele tekening op borst en wang, en de kuikens in hun dikke dons als oude dames in een bruine bontmantel. Vandaag is een groep in het Beckmannfjord afgezet om over een bergpas naar Prins Olav Harbour te lopen, waar een oud walvisstation nu overgenomen is door pelsrobben (95 procent van alle pelsrobben wonen op South-Georgia). We liggen hier inmiddels ook met de ‘Oosterschelde’, vlak naast het wrak van de ‘Brutus’, een oud walvisschip. Heel indrukwekkend allemaal.
27.12.2002 14:59 GMT
We varen nu in een prachtige zon en we zien hoge, beijsde bergen voor ons. ETA op Elsehul (bij de westpunt van South Georgia) is 16:00.
Kaart van South Georgia downloaden (JPG, zip van 296Kb).
26.12.2002 13:57 GMT
53°08.61′ S, 043°09.50′ W. Kompas108.
Het is koud, 0 graden, overal de meest mooi gekleurde en dik ingepakte mensen aan dek, soms is alleen nog de neus zichtbaar. Gisteren kwamen we op 52°42′ S onze eerste ijsberg tegen; dat is op dezelfde breedtegraad als Amsterdam. Op dit moment varen we langs een tafelijsberg die zo groot als 10 maal de ‘Arena’; de golven spatten er prachtig op uiteen in het felle zonlicht. De wind is, raar maar waar, variabel en E-ly terwijl hier toch echt veel en W hoort te zijn; niet iedereen vindt dat erg want zo ligt het schip wel heel rustig zodat we gisteren dan ook allemaal aan het uitgebreide vijfgangs kerstdiner zaten dat Taco en Rob voor ons hadden gemaakt. Om ons heen veel koningsalbatrossen, Kaapse duiven en Antartische prions, die heel dichtbij komen. Ook zagen we bultruggen en Noordse en dwergvinvissen. Aan het eind van de middag zullen we Shag Rocks passeren, het eerste teken van South Georgia, en dan is het nog maar 130 mijl.
24.12.2002 12:59 GMT
51°48.49′ S, 051°10.81′ W. Kompas 101.
Na een wat stormachtig begin hebben we nu een matige en koude wind uit N. 0m ons heen vliegen heel veel albatrossen en stormvogels. Gisteren spoelde zelfs een Kaapse duif met een golf mee op het dek; het dier was even wat verdwaasd en ging natuurlijk meteen veel op de foto. Hij had wat hulp nodig om terug in zee te komen vanwege de netten die we altijd boven de verschansing spannen met zwaar weer. Vanmiddag gaat Bill Davis, onze expeditieleider, die speciaal voor deze reis a/b is, uitgebreid uitleg geven over South-Georgia. Het is het best te zien als één groot beschermd natuurgebied met grote historische betekenis, een gebied waarmee we voorzichtig moeten omgaan. Op dit moment word het hele schip in kerststemming gebracht met behulp van rare lichtjes uit Brazilië, kerstballen van vorig jaar en een boom uit de Falklands, terwijl voortdurend de lekkerste geuren uit de kombuis komen. Er word gevochten over wie vanavond het echte kerstverhaal mag vertellen.
In ieder geval wensen we ieder dit leest een heel prettige kerst namens alle opvarenden van de ‘Oosterschelde’. En veel dank voor alle post.
23.12.2002 08:58 GMT
22.12 23:42 GMT 51°36.86′ S, 057°30.42′ W. Kompas 069.
Zondag om 18:00 zijn we vertrokken uit Stanley, uitgetoeterd door de ‘Europa’, die zaterdagavond terugkwam van een reis naar South Georgia, met heel mooie verhalen, wat het nog leuker en spannender maakt om erheen te gaan. Erg leuk om elkaar zo even tegen te komen, er was ook oude Oosterschelde-bemanning aan boord: Connie, Bas en Eef.
Voor vertrek hebben we in Stanley nog open dag gehouden, wat heel gezellig was met veel eilandbewoners, we hebben de kinderen mee in de mast genomen. Van de plaatselijke slager kregen we vlees en we dronken koffie met de postjuffrouw. Zaterdag was onze wisseldag, het enige vliegtuig uit Chili kwam met nieuwe bemanningsleden en ging met oude bemanning terug; dat is altijd even wennen, soms zit je nog een beetje in de oude reis en dan duurt het even, maar dan denk je opeens: we gaan naar South Georgia, en dan is de nieuwe reis begonnen.
Nu zeilen we met SW 7 Bft, gunstige golven en 8 knopen in de richting van het magische eiland. We zijn heel benieuwd.
20.12.2002 00:12 GMT
Op de 18e zeilden we om 09:00 met 7 knopen Port William binnen, de ba
ai voor Stanley. We werden begroet door Peale-dolfijnen voor de boeg. Er lagen grote kelpvelden en de kust was laag, kaal en rotsig, met een harde wind eroverheen. Een prachtig desolaat landschap. De haven ligt vol met wrakken uit vervlogen tijden, zij steken af tegen de fel gekleurde daken van de hoofdstad Stanley met maar 2000 inwoners. Het is hier Engelser dan Engels, met witte huid, rode telefooncel en echte bobby’s. De aankomst werd natuurlijk uitgebreid gevierd in de pub, waar we meteen herkend werden als “crew from that big ship”. Vandaag is een aantal van ons met een jeep naar een pinguïnbroedplaats geweest, alwaar konings-, ezel- en Magellaen-punguïns zaten in een leeg landschap. Het landschap is nog bezaaid met oorlogsherinneringen, mijnen maar ook kogels, laarzen, slaapzakken en helikopterwrakken. Het weer is hier echt spectaculair, fris, veel wind, hagel, regen, veel wind, zon met prachtige wolken die de mooiste kleuren krijgen in de heel trage zonsondergang die de paar uurtjes donker aankondigt.
De nieuwe passagiers worden morgen om 14:40 op het vliegveld verwacht en een uurtje later aan boord. We willen zondag vertrekken.
Van de rederij (19.12.2002)
We hebben bijzonderheden over de komende zomerreizen geplaatst. Als u op de pagina Programma op de naam van zo’n zomerreis klikt, komt een PDF tevoorschijn met een beschrijving van alle individuelenreizen van de zomer van 2003.
18.12.2002 00:10 GMT
50°32.84′ S, 057°34.90′ W. Kompas 186.
Het laatste stukje van deze reis mogen we weer rustig voor de wind met de breefok op, het is hier nu 21:30 met de zon hoog boven de horizon en heel veel stormvogels en albatrossen. Het is een prachtige laatste avond op zee. We zagen ook onze eerste pinguïns (Magellaen-pinguïns); ze sprongen vanmorgen uit het water. Gisteren hadden we toch ook echt the Roaring 40s, met een snelle en heftige depressie, veel wind, en het was in een oogwenk weer weg; het was fraai te zien op de Chileense weerkaartjes die we uit de schrijver ontvangen, en ook op de barograaf, die een mooi dieptepunt liet zien. Kok Taco haalt nog de laatste groentes uit de bananenbar, fruit uit de paradijshut en aardappels uit de groentesloep; het is verbazingwekkend hoe lang alles goed blijft, we eten nog steeds ananas uit Brazilië.
Alle scheepspapieren zijn bij elkaar gezocht, het schip is opgeruimd en iedereen maakt zich klaar voor land. Nog 60 mijl.
15.12.2002 14:47 GMT
45°36.92′ S, 057°40.60′ W. Kompas 199.
Na dagen zon is er nu eindelijk een echte, Engelse miezer: de Falklands komen dichterbij, nog 350 mijl. Nog steeds gaan we voor de wind. Gisteren hebben we voor het eerst in 12 dagen een ander schip gezien en voor het eerst stonden de verrekijkers niet op vogels gericht. We zijn dus toch niet alleen op wereld. Dankzij het mooie weer is nu het hele schip geschilderd en, jawel, het boegsprietnet is af.
Van bemanningslid Pieter: “Na 10 prachtige dienstjaren werd het tijd om het boegsprietnet, dat de hele wereld onder zich voorbij zag komen, te vervangen. Toendertijd heeft Els het in Leeuwarden bij de staalwerkers gemaakt; deze is tijdens de oversteek van Las Palmas naar Rio de Janeiro door Bertus, mij en Giljon (van het jongerenproject) vernieuwd. Net als bij het oude net, werden zogenaamde langsdragers vastgebindseld aan dwarsdragers, en zijn alle splitsen bekleed. In totaal: 190 splitsen, 760 bindsels, 330 meter 14 mm-touw, 2000 meter bindselgaren, 800 manuur en 7 weken doorlooptijd. Op 12 december, toen het net echt klaar was, was het dan ook tijd voor champagne op het achterdek.”
Van de rederij (15.12.2002)
Er zijn nieuwe details en enkele wijzigingen in ons Programma. Het betreft de reizen van de komende zomer. Voor individuelen zijn er enkele reizen bijgekomen.
13.12.2002 05:23 GMT
41°36.85′ S, 055°01.95′ W. Kompas 215.
En rustig varen wij door. Een hogedruk-gebied waarop we mee mochten liften, blijft mooi hangen en we varen hierdoor nog steeds voor de wind, niet snel maar nog steeds in de juiste richting. Nog maar 600 mijl naar Stanley en dat is nu al te dicht bij. Niemand heeft behoefte aan land maar wat wil je ook, zoals we gisteren voeren in dierentuin: een 10-tal grote maanvissen, Noordse vinvissen, gewone spitssnuitdolfijn, gewone dolfijn; je ogen zijn niet af te houden van de soorten albatrossen die nieuwsgierig heel dicht langs vliegen en skieënd landen langszij die andere grote zwarte vogel met witte vleugels. Vandaag is het zeewater turquoise in plaats van blauw. De temperatuur ervan is in een paar uur van 18 naar 15 graden gezakt; we kregen bezoek van een Zuid-Amerikaanse pelsrob die een halve dag lang kunstjes deed om het schip. Overal is het gangboord omgeleid omdat met dit mooie weer dekken, dekhuizen en wanten aan de beurt zijn voor de kwast; zelfs kok Taco is aan dek met een kwast in de weer. Annemiek en Rob hebben een prachtige barbecue in de ondergaande zon georganiseerd, met zelf gevangen witte tonijn.
11.12.2002 00:33 GMT
38°12.86′ S, 052°23.89′ W. Kompas 215.
Met breefok voor de wind, niet te snel maar mooi gestaag de goede kant op. Elke dag wordt het eerder licht en later donker. Was het eerst nog echt tropisch (zon 06:00 op en 18:00 onder), nu al van 05:00 tot 21:00 licht. Gelukkig blijft het weer mee zitten zodat er lekker wordt geschilderd en we kunnen, zonder kletsnat te worden, in het boegspietnet werken. Elke ochtend komt stuurman Jip met de opmerking: “Kapitein, we maken water”, dan heeft hij de watermaker weer gestart, 2 liter zoetwater per minuut gemaakt van zeewater. Alles wordt daarmee zelf gemaakt: yoghurt, brood en soep van de dag van gisteren. Overdag blijven Jurren en Hans vogels in de gaten houden, wat leuk is want zo hebbn we ook onze eerste reuzenalbatros al gezien, met zijn spanwijdte van 3,3 meter.
8.12.2002 18:08 GMT
33°42.14′ S, 049°39.83′ W. Kompas: 204.
Na een windstilte en wind tegen, zeilen we nu weer heerlijk met alles op en ook nog eens de goede kant op. Door golven met kammen waar zonlicht doorheen komt, in een groen dat zeeschilders allen kennen als moeilijk. Het gaat toch snel met de temperatuur, ’s nachts nu weer schoenen en trui aan, het is wel even wennen. We hebben al weer 3 dorade’s gevangen, die door dokter Rob vakkundig gefileerd werden en door kok Taco op 3 manieren klaargemaakt. In die windstilte kwamen we in school potvissn terecht, 13 in getal, ze lieten zich prachtig zien; later kwam er ook nog gevlekte dolfijnen, voor de boeg sprongen ze hoog uit het water. En er waren orka’s naast het schip. Onze vogelwaarnemers turen lucht en zee af, en zagen onder meer veel Atlantische grote pijlstormvogels en de gebrilde vorm van de witkinstormvogel. En zelfs al een eerste Kaapse duif: we komen dus echt fors zuid nu. We worden wel op onze wenken bediend met al dit dierleven.
6.12.2002 01:23 GMT
28°19.90′ S, 045°58.03′ W.
Prachtig aan het varen, eerst met 10 knopen en een knik in de schoot, later voor de wind met 4 knopen. Het blijft nog lekker warm, vandaag 33 graden. Het wachtritme is al weer snel opgepakt. We maken nog even goed gebruik van het mooie weer, lekker schilderen, boegsprietnet afmaken, met continu fruit uit ons fruithut en gitaarspel op de achtergrond; het is een heel musicale groep. Dankzij de vele verrekijkers al een schildpad van 1,5 m, een haai en een geelneus-albatros gezien. Vandaag na eten wisten Sint en Piet (vast familie van Neptunus, ze leken sprekend op elkaar) ons te vinden midden op de oceaan, geheel in tropenpakje en met pepernoot, chocolade-letters en een zak vol cadeau’s met gedicht, gevonden in het schip. Pieter moest Sint eerst overtuigen dat hij wat humor had bijgeleerd door middel van moppen, Deense Sune wist niet wat hem overkwam toen hij een echte sepriese kreeg, A
nnemiek en Floor werden verrast met minuscuul Braziliaans ondergoed, tot grote lol van rest van bemanning.
Intussen varen we onder een heldere sterrenhemel, bestemming zuid.
4.12.2002 05:01 GMT
23°37.95′ S, 044°35.28′ W. Kompas 208.
Nadat we onze nieuwe gasten en ook het verse vlees opgehaald hadden en uitgeklaard waren in Angra dos Reis, zijn we maandag ten anker gegaan in Saco de Ceu (Ilha Grande), in een schitterende baai omgeven door groen. ’s Avonds na tropisch avondeten met veel ananas, uitgebreid zwemmen tussen springende vis en vleermuizen wat niet ieder direkt leuk vond. Op dinsdag met z’n allen hout sprokkelen, in het dorpje werd net een kano gehakt uit een dode boom, prachtig open haard-hout voor ons, 8 man met rugzakken vol hout over zandpaadje tussen banane- en papayabomen. En de dorpsbewoners maar kijken. Met zonsondergang vertrek, van een regenachtig Brazilië op naar de Falklands.
Ankerwacht van Jan Hoekstra om 04:00 uur: “We liggen voor anker in een waar paradijs: Ilha Grande, het is overdag 40 graden en ’s avonds nog zo’n 30. Ik loop wat over dek te zwalken, zo nu en dan kijk ik even onder de zonnetent, waar Bertus met gelukmakende glimlach ligt te knorren in een hangmat, geflankeerd door Sune, onze nieuwste Deense aanwinst van 1,95 m lang, en door onze kok Taco, die zelfs in zijn slaap nog bezig is met zijn recepten. Het is echt genieten, prachtige zonsopkomst, de jungle komt weer tot leven, nu de bemanning nog.”
1.12.2002 21:10 GMT
Op vrijdag kwamen de laatste boodschappen aan boord. Er is een prachtig fruithuis in een hut gebouwd: rijen ananas, meloen, appels, papaya en ander vreemd tropisch fruit hangen aan het plafond, liggen in netten, staan tegen de muur, en overal hangt de geur van vers fruit. ’s Avonds na het vertrek van de vorige gasten en bemanning en na het zeevast maken van het schip, vertrokken we uit Rio naar Abraão op Ilha Grande, 50 mijl verderop. Onder het toeziend oog van de altijd hel verlichte Christus varend langs de Copacabana en Ipenima, en de lucht wordt langzaam minder drukkend, zelfs ’s nachts was het boven de 30 graden en het is nog niet eens hoog zomer. Met zonsopkomst kwam het eiland in zicht, hoge muren van groen met daarboven fregatvogels en bruine boebie’s. Midden in een prachtige baai met witte strandjes en palmen laten we het anker vallen in diep blauw water, wat een temperatuur heeft van 27 gaden, en binnen 10 minuten lag iedereen er in.Hier blijven we tot onze nieuwe gasten aankomen. Er is nu lekker even tijd om buitenom te schilderen, vooral de kop en de kont. Ook de klusjes waar de vorige reis aan begonnen was, komen nu mooi af. En natuurlijk mooi wandelen door dit natuurpark.
Van de rederij (1.12.2002)
Eind goed, al goed?! Gisteravond kwamen al onze Amsterdamse wereldreizigers terug uit Rio de Janeiro naar Amsterdam. Allen, op één na: Melvin werd op de Franse luchthaven ‘Charles de Gaulle’ aangehouden omdat hij niet over het juiste transitvisum beschikte volgens de Franse politie. Vanwege zijn Surinaamse paspoort werd hij aangemerkt als illegale binnenkomer. Deze status werd nog bevestigd omdat Melvin volgens de politie aldaar in Frankrijk asiel aanvroeg. Dit berustte uiteraard op een misverstand en vanuit Nederland werden natuurlijk diezelfde avond nog kopieën van zijn verblijfsvergunning doorgestuurd naar Frankrijk. Inmiddels waren de Franse ambtenaren al naar huis. Na een ongetwijfeld moeilijke nacht voor Melvin werden nieuwe pogingen ondernomen. Het bleek dat de Franse politie het niet vertrouwde, want deze eiste nu een soort ‘certificaat van echtheid’ bij de kopieën. Het had (op zondagochtend) nogal wat voeten in de aarde voordat we eindelijk een fax met de gevraagde tekst in Parijs kregen.
Stuurvrouw Els de Jager bleef al die tijd, ruim 24 uur, op het vliegveld om Melvin bij te staan, maar zij mocht geen contact met hem hebben. Naarmate de tijd verstreek werd ook zijzelf steeds onvriendelijker behandeld door de Franse politie. Toen ook vanmiddag, na de ontvangst van de gevraagde papieren, niets leek te gebeuren, hebben we contact opgenomen met de Nederlandse ambassade in Parijs. Hierdoor (of om andere onnavolgbare redenen) kwam toch wat schot in de zaak. Els en Melvin zijn inmiddels onderweg naar Amsterdam en worden zo dadelijk (het is nu 19:00) verwelkomd door onze Gerben Nab en door projectleider Jan Franssen. Iedereen gelukkig dus weer heelhuids thuis.
29.11.2002 19:44 GMT
Kok Taco wordt gestoord van het storen; hij is al een paar dagen onafgebroken bezig onwaarschijnlijke hoeveelheden voedsel, frisdranken, schoonmaakspullen en wat dies meer zij naar het schip te brengen, wat dan na een kakkerlak-inspectie en -behandeling naar allerlei verborgen hoekjes in het schip afgevoerd wordt. Het is ook allemaal zo goedkoop hier dat hij zijn geld gewoon niet opkrijgt. Inmiddels is de gasolie ook weer opgetopt dankzij de geweldige hulp van de Tocorime die ons leven hier enorm veel makkelijker maakt met hulp van velerlei aard. Waar is wat te vinden hoe heet dat in het Portugees etc. Het drinkwater wat hier uit de slang komt schijnt niet echt voor consumptie geschikt te zijn maar we hebben nog meer dan 12 ton, dus met het kleine aantal mensen op het volgende traject moet de watermaker het gebruik gemakkelijk kunnen overtreffen. Kapitein Hank Mijnlieff heeft het gezag inmiddels volgens de geldende ISM-procedure overgedragen aan Eliane de Vilder. Hank laat weten terug te kijken op een goede reis en een aangename tijd.
Jan Franssen meldt: “In snikheet Rio beleven we vandaag onze laatste dag; ieder ziet uit naar huis, na een toch wel lange tijd op zee. Gisteravond hadden we nog een barbecue op het schip met een buitentemperatuur van 32 graden, na de middag in een favela doorgebracht te hebben. Met muziekvoorstelling van de kinderen en vervolgens een rondleiding. Hoe gevaarlijk het is, werd duidelijk toen we plotseling omgeven waren door een twintigtal zwaarbewapende politie-agenten met mitrailleurs en al. Zij waren op zoek naar iemand, en snel zijn we teruggekeerd naar veiliger oorden. Maakte diepe indruk op ons allen! Tot zaterdag allemaal in Schiphol.”
Melvin meldt: “Vandaag zijn we voor de laatste dag in Rio de Janeiro. We nemen het vliegtuig naar Parijs en daarna Schiphol Amsterdam en daar verwacht ik mijn oom met de auto. Ik heb twee leuke maanden gehad en nu gewoon verdergaan waar ik gebleven was. Oké mensen, Melvin komt weer naar huis, tot zo. Home sweet home. Peace.”
28.11.2002 12:39 GMT
Aankomen in Rio is natuurlijk altijd spectaculair. De wind liet het voor de laatste mijlen helemaal afweten, wat ons de tijd gaf om het schip nog even helemaal op te poetsen. Het bekende Christus-beeld is al van verre te zien en ook de suikerberg is al snel herkenbaar. We kregen maar moeizaam radiocontact met de haven, dus na een half uurtje wachten zijn we maar gewoon naar binnen gevaren. Verwelkomd door Eliane en Sep en de mensen van de ‘Tokorime’, meerden we met de kont naar de kant af op hetzelfde plekje als 3 jaar geleden. Na zoveel tijd op zee was niemand meer gewend aan de drukte en de veelheid van de indrukken van de stad, dus op de eerste sight-seeing dag was iedereen al voor vieren weer terug aan boord. `s Avonds nam Kit ons mee naar Lapa, een uitgaanscentrum en organiseerde ter plekke een live-optreden van een 14 man sterke Afrikaanse drumband, echt schitterend en dat voor zes biertjes.
Kapitein Hank heeft alle noodzakelijke autoriteiten bezocht wat altijd veel tijd kost. Lijdzaam wachten, zij kunnen de regels ook niet veranderen en zijn wel bereid oplossingen te improviseren bij oprijzende problemen. Lijsten werden ter plekke gemaakt, gele koorts-inentingsbewijzen een beetje slordig geteld en zo werden alle vakjes toch weer ingevuld. Het is hier echt erg warm overdag, 38 tot 40 graden, zelfs `s nachts koelt het niet verder af dan 32 graden, jullie zullen wel jaloers zijn maar in het echt is het een beetje te. Gisteren overdag voeren we een dagtochtje in de baai, met een aantal kinderen uit een sloppenwijk, begeleider
s en bemanning van de Tocorime. Het contact met deze organisatie was 3 jaar geleden gelegd via Jan Franssen. De kinderen hadden trommels en andere muziekinstrumenten bij zich waarmee de tocht muzikaal opgeluisterd werd. Ditmaal bleven de tafels gespaard. We zeilden onder vol tuig door de baai en gingen een paar keer overstag, grappig was dat de jongeren meehielpen als bemanning met uitleg en instructies (“dat doen we hier altijd zo”). Vanuit de rubberboot konden de liefhebbers een foto maken van de ‘Oosterschelde’ onder vol tuig met Rio en het karakteristieke Christus-beeld op de berg op de achtergrond. Morgen volgt verslag van het tegenbezoek aan de sloppenwijk, aan de favelas, van Jan en de jongens.
25.11.2002 18:15 GMT
22°55.02′ S, 043°10.11′ W. Kompas 239.
Sinds een half uurtje gemeerd op boeien en anker in Marina del Gloria in Rio de Janeiro. 3805 mijlen afgelegd sinds Las Palmas, met een gemiddelde snelheid van 6,3 knopen. Alles wel.
Van de rederij (25.11.2002)
De groep jongeren van Villa Lobos II komt op Schiphol aan op zaterdag 30 november, met vlucht 1940 G van Air France. Zij maken een tussenstop in Parijs, dus daar komt deze vlucht vandaan. Vertrek Parijs is om 14:50 en aankomst Amsterdam is 16:05 uur.
24.11.2002 19:50 GMT
23°01.37′ S, 041°29.59′ W. Kompas 264.
Met 8 knopen zeilen we met het complete langstuig op naar Rio de Janeiro. Op dit moment is het nog zo’n 100 mijl te gaan. Gisteren kregen we het eerste teken van de aanwezigheid van de mensheid: een olievlek. Gelukkig hadden we de watermaker al niet meer aan staan. Vanmorgen zeilden we door het Pampa Oilfield, met vele olieplatforms, boortorens en alom activiteit van schepen. Sinds enkele dagen is het weer al wat minder standvastig, met vooral ’s nachts buien onder invloed van de Vitoria Trinidade bergketen, een onderzeese bergrug, die ook de zo comfortabele Brazilië-stroom verstoort. Naast 5 zwartvin-tonijnen leverde dit gebied ons een schedevis op, die normaal alleen in zeer diep water voorkomt.
We hebben de zon ingehaald op onze weg naar het zuiden, d.w.z dat deze op vrijdag recht boven ons stond. Iedereen verlangt naar de wal en enkele jongeren waren al een paar keer in de fokkemast om land te ontdekken. Morgen overdag lopen we Rio de Janeiro binnen.
Vlak voor het zenden van deze tekst ontstaat opwinding aan dek: land in zicht!
20.11.2002 18:57 GMT
17°12.28′ S 034°30.71′ W. Kompas 192.
Al een paar dagen aan een moeiteloze eindsprint bezig met daggemiddeldes van bijna 200 mijl. Zojuist voor de wind gaan varen, met breefok op. De snelheid zakt dan wat in. ETA Rio de Janeiro lijkt de 25ste te worden.
Gisteren een spectaculair springende walvis gezien, en zonet nog een geelvin-tonijn gevangen, groot genoeg voor de lunch, zo’n 80 cm. De sfeer a/b is prima, soms blijken duidelijke afspraken prettiger dan touw- en lijnentrekkerij. Het nieuwe boegsprietnet is bijna klaar.
De deelnemers hebben inmiddels de meeste testen achter de rug. Veilig werken, sociale hygiëne, Engels en rijbewijs werden succesvol getest op het niveau waarop zij straks terug in Nederland examens zullen doen.
Jan Franssen trekt een week voor Rio een aantal conclusies: “In een groep van 6 deelnemers heb je geen middenmoot waardoor het qua begeleiding net zo intensief is als een grotere groep. Ik betreur het zeer dat er geen animo voor de scheepvaart boven water is gekomen. Zoals het zich laat aanzien gaan 4 deelnemers terug naar het reguliere onderwijs, één wil gecombineerd werken en studeren in het schildersvak en één wil de dienstverlenende sector in, misschien ooit wel op een passagierschip. Uit de andere projekten bleek al dat het moeilijk is om aan boord vast te stellen wat de effecten op langere termijn zijn.”
Jilali meldt: “Dag allemaal. Over 6 dagen kom ik in Brazilië aan en eind november weer de kou in, bah. Er wordt flink aan dek gewerkt omdat het schip vanuit Rio verder gaat naar de Zuidpool en alles moet tiptop in orde zijn. Het is erg mooi weer en we worden allemaal hartstikke mooi bruin. Als de kapitein van de ‘Oosterschelde’ mij zou vragen als bemanningslid mee te gaan, zou ik zo ja zeggen; ik zal het in Nederland erg gaan missen. Groeten aan iedereen.”
17.11.2002 19:47 GMT
08°31.07′ S, 031°33.08′ W. Kompas 196.
Evenaar op 14.11 om 08:45 LT op 027°22′ W.
Eindelijk twee fraaie dorade’s gevangen, van ongeveer 1 meter. We hebben de SE lopende Brazilië-stroom te pakken. Na een paar dagen aan de wind, kunnen we nu weer met een knik in de schoot zeilen. Prachtig weer. ’s Nachts enorme hoeveelheden sterren. We hebben de teugels wat aangetrokken met betrekking tot het opstaan van de jongeren; dat was nodig. Dit bracht wat spanning, maar nu is iedereen er tenminste om 08:00 uit. Het onderhoud aan dek en van de tuigage is weer in volle gang na enige dagen op een lager pitje door hevige schuinstand (term van Jan Franssen) en door sproeinevel over dek en luiken. Gisteren hebben we voor de derde keer deze reis de boordtijd een uur teruggezet.
Opstapper Jan meldt: “De dagen lopen voort onder een goed gesternte. Poetsen en boenen, bikken en verven, zeilen hijsen en strijken. Vanavond weer een heerlijke maaltijd van kok Taco met twee zelfgevangen dolfijnvissen; dat is smullen. Waarna de wacht de wacht in gaat en de andere wachten voldaan de rust ingaan.”
13.11.2002 20:45 GMT
00°49.02′ N, 027°00.93′ W. Kompas 212.
We zijn bijna door de doldrums heen. Vandaag weer voor het eerst serieus aan het zeilen. Niet dat de windflauwtes altijd vervelend waren; zo gaf het maandag aanleiding om eens lekker te gaan zwemmen waarbij we bezoek kregen van een aantal nieuwsgierige en ongevaarlijke walvissen. Nu nog maar een paar mijl tot aan de evenaar. We zijn heel blij dat Neptunus, die gisteren een paar uurtjes aan boord was, iedereen wil laten passeren. Voor sommigen van ons was het moeilijk de test te doorstaan en de vragen van Neptunus te beantwoorden. De gangway lag klaar naar overboord voor de afvallers, maar iedereen kwam er doorheen.
Een opvarende meldt: “Het is dinsdag 12.11 rond 16:00. Daar gebeurt het allemaal op dek maar ik was onder mijn bed gekropen. Maar toen even later kapitein Hank naar me toe kwam, zei hij tegen mij: ‘Neptunus verwacht je boven.’ Ik zei: ‘Ik voel me niet lekker’, en ik wilde gewoon onder mijn bed blijven liggen maar daar ging de kapitein niet mee accoord. Even later dacht ik bij mijzelf: ‘Laat ik toch maar naar boven gaan’, en plotseling stond daar een pinguïn voor me die zei: ‘Je bent aan de beurt bij Neptunus’. Ik dacht: ‘Laat me maar gaan, dan heb ik het achter de rug’. Neptunus vroeg of ik de Vlaamse achtknoop wilde maken omdat ik een keer een puts verloren heb. Toen moest ik op schoot komen bij Neptunus voor de foto en toen ging hij me zoenen. Daarna heb ik nog een rijtje visjes (haringen) gekust en toen was ik er doorheen en kreeg ik mijn certificaat met de naam ‘zeeaal’.
10.11.2002 17:40 GMT
06°10.05′ N, 024°30.54′ W. Kompas 166.
Na een paar prachtige zeildagen met vol tuig kregen we gisteravond de eerste doldrumbui. Dit viel samen met de door de bemanning georganiseerde Caribbean dance party. Hoewel de muziek onverstoorbaar voortspeelde, viel de party toch een beetje in het water. Vannacht nog geprobeerd te zeilen, steeds meer moeite voor steeds minder mijlen, dus vanochtend de hoofdmotor gestart. We missen het verkoelende windje, binnen is het erg benauwd met alles dicht. Hopelijk zijn we snel door de doldrums heen. Verder alles goed.
Zojuist 5 walvissen gezien, vermoedelijk bultruggen.
8.11.2002 18:44 GMT
10°08.05′ N, 024°12.76′ W. Kompas 168.
Vanmiddag man-over-boord geoefend met onze nieuwe dinghy. Nieuwe boegsprietnet en schilderonderhoud vorderen gestaag. Een aantal van de jongeren krijgt aardigheid in het werk aan dek. Nog 600 mijl tot de evenaar. Met de visvangst gaat het maar matig. Gisteren zagen we wel vlakbij het schip een zeilvis. De sfeer a/b is goed en a
angenaam stabiel.
Begeleider Jan Franssen meldt: “Alweer meer dan een week onderweg sinds Las Palmas. De groep heeft het ritme van studie en werk weer goed te pakken, er wordt flink gestudeerd op vakken als veilig werken, sociale hygiëne, Engels, Nederlands en individuele studiepakketten van Chiljon en Rasta. Daarnaast doet Nienke de lessen voor het rijbewijs. Na afloop zullen in Nederland examens voor diverse certificaten worden afgelegd waarmee een nieuwe start op de arbeidsmarkt mogelijk wordt. Sommige deelnemers willen weer terug naar de schoolbanken en dit juichen we zeer toe. Kortom, nieuwe impulsen, nieuwe kansen en reactivering alom. Dat de hitte a/b hierop niet altijd een positief effect heeft, wordt dan maar even voor lief genomen. Naast de lessen en het werk wordt veel op de piano gestudeerd en veel opnames met de videocamera gemaakt. Veel groeten aan iedereen in het waarschijnlijk koude Nederland.”
Rasta Hunswijk meldt: “Gekkenhuis. Ik heb vandaag een stukje Bach geleerd (met 2 handen); wie had dat ooit gedacht? Als ik weer terug ben in Nederland, laat ik wel een stukje horen. En de hitte blijft maar erger worden. Vandaag vanuit de rubberboot foto’s gemaakt van het schip met alle zeilen, heel mooie. Groetjes voor de heren, kusjes voor de dames.”
5.11.2002 20:41 GMT
Land in zicht, alle mobieltjes verschijnen aan dek. We passeren Ilha do Sal ten W, het is het noordelijkste van de Kaapverdische eilanden. Gisteren werd het hele schip bedekt met een laag woestijnstof, gelukkig was de lak op het kajuitdak al droog. De eerste schavielplek ontdekt in het grootgaffeltopzeil, het zeil ligt nu in het entresol ter reparatie. Verder druk maar gezellig met onderhoud bezig. Ankerlier en ingang krijgen een grote schilderbeurt en we doen divers klein werk. De jongens hadden vandaag een proefexamen veilig werken, er wordt serieus gestudeerd en ze komen er ook aan dek steeds meer bij. In een groepsgesprek vandaag werd de hoop uitgesproken nog meer één team te vormen.
Van één van de jongens: “Ik heb iets bijzonders meegemaakt. Op maandag 4 november gebeurde het allemaal. Ik zat aan de studie en opeens hoorde ik het brandalarm afgaan. Van schrik holde ik door de salon, langs de keuken, ik kijk naar binnen en wat zie ik daar: de kok ligt op de grond met bloed op zijn hoofd. Ik haastte me naar boven en zag stuurman Els aankomen met een brandblusser. Iedereen pakte een reddingvest en ik pakte vlug die van mij en dacht wat is er aan de hand. Gelukkig was het maar een oefening en het bloed van de kok was ketchup.”
3.11.2002 16:23 GMT
21°41.53′ N, 020°41.33′ W. Kompas 209.
We zijn nu 3 dagen onderweg en hebben al helemaal het ritme van de lange deining te pakken. We lopen zweedse wachten (6 uur overdag, 4 uur ’s nachts) in 3 ploegen, met 4 uur extra onderhoud overdag. Naast lak- en schilderwerk zijn we begonnen met het vervangen van het net onder de boegspriet, een megaklus. We hoeven het werk nog niet te zoeken. Na 2 ruimwindse slagen, eerst zuidelijk toen westelijk, zijn we langzaam naar het voordewindse tuig gegroeid, en met alleen groot- en gaffeltopzeil en het vierkante spul lopen we gemiddeld met meer dan 7 knopen de goeie kant op. Er is een systeem van baaldagen ingevoerd om te legaliseren dat sommigen niet altijd uit hun bed komen, de bemanning is gelukkig hiermee nog niet besmet. Zon, zee, dolfijnen, vliegende vissen en lopende winden, wat wil je nog meer?
Rasta Hunswijk meldt: “Vandaag voor het eerst vliegende vissen gezien. Da’s echt grappig. Zover ik heb gehoord liggen we een beetje voor op schema, da’s mooi want dan kunnen we wat langer genieten van ons verblijf in Rio. De warmte hier is heerlijk, lange broeken niet meer nodig. Missen jullie me al een beetje? Nou, ik jullie wel hoor maar ik heb geen heimwee. Het is wel vermoeiend, ik slaap veel, ga meestal om 9 uur al naar mijn hut. Ik kan nog wel effe doorgaan maar ik moet het kort houden; volgende keer schrijf ik wel weer. Tot dan, ate breve.”
Van de rederij (1.11.2002)
Eén van de Maatwerk-deelnemers aan het Villa Lobos-project is op Las Palmas van boord gegaan. Hij is inmiddels terug in Amsterdam. Ahmed had het niet goed naar zijn zin op zee en aan boord. Daardoor functioneerde hij niet goed wat tot spanningen in de groep zou kunnen leiden; bovendien is hij er zelf al helemaal niet mee geholpen. Vandaar dat de groepsleiding heeft besloten in te stemmen met zijn vertrek.
De ‘Oosterschelde’ is vandaag (31.10) vertrokken voor het tweede deel van de reis naar Rio de Janeiro. Op de Canarische eilanden zijn verse voorraden ingenomen, is er dieselolie gebunkerd en heeft een kapiteinswissel plaatsgevonden. Peter Borsboom heeft plaats gemaakt voor Hank Meinlieff, die het schip de oceaan over zal varen. De sfeer aan boord is goed en er zijn geen technische problemen, dus we hopen op een aangenaam vervolg van de reis.
31.10.2002 18:10 GMT
28 oktober om 17:30 lieten wij het anker vallen in de puerta interior van Las Palmas na een roerige tocht van iets meer dan 2500 mijl. Inmiddels zijn we alweer onderweg. Een uur geleden verlieten we de haven van Las Palmas onder zonnige omstandigheden en met en zwakke NE-wind.
De afgelopen dagen werden gebruikt om de benen te strekken en het eiland te verkennen. De jongeren en de bemanning genoten van het avond- en nachtleven in de vele gezellige kroegjes in het centrum van Las Palmas, met een avondtemperatuur van zo’n 25 graden. Kapitein Peter Borsboom droeg het bevel over aan Hank Mijnlieff. Hank was in 1999 als stuurman aan boord tijdens het eerste Villa Lobos-projekt.
Onze kok kocht aan de wal verse groenten, fruit en zuivel in. Om het afscheid van Spanje te vieren eten we vanavond paella. Net voor vertrek bunkerden we water en gasolie. Het vroeg weer heel wat organisatorisch en bureaucratisch doorzettingsvermogen voordat de slangen bij ons in de vuldoppen hingen. Autoriteiten van jachthaven en overslaghaven stuurden ons alsmaar heen en weer. We zeilen nu met een matige NE-wind in zuidelijke richting langs de oostkust van Gran Canaria. Zo’n 3500 zeemijlen scheiden ons van ons eerstvolgende reisdoel: Rio de Janeiro.
Jilali meldt: “Ik heb het echt top gehad op Las Palmas. De reis met de ‘Oosterschelde’ zal ik nooit van mijn leven vergeten. En vooral het weer was echt geweldig. Ik zou het liefst in Las Palmas willen blijven wonen. We zijn vandaag eindelijk weer op zee en ik moet er wel aan wennen dat ik geen blokje om kan lopen. Vandaag ben ik ook weer met Moh begonnen met les, ik hoop dat we veel kunnn opsteken tot Rio. De groeten aan iedereen en mijn moeder en zussen en een aai voor Gizmo.”
28.10.2002 19:29 GMT
Twee berichten van opvarenden:
Rasta Hunswijk: “Hé hallo mensen, lekker koud daar in Holland zeker? Hier is het al 25 graden. Effe in mijn vrije tijd liggen zonnen, veel in de mast hangen, leren, lezen en aan het roer staan. Maandag 28 oktober zijn we dan in Las Palmas, lekker effe grond aan me voeten. Ik mis me vrienden en familie een beetje. Al veel mooie dingen gezien en een witte tonijn zelf gedood en gevild (dat wil ik vaker doen). Nog vier-en-halve week te gaan en dan Rio. Groetjes en vergeet me niet (ik jullie ook niet dus). Ate breve.”
Melvin Marengo: “Goedendag mensen in Amsterdam. Ik heb het hier lekker naar mijn zin. Ik wil aan iedereen de groeten thuis doen. Met mij gaat het uitstekend maar maandag 28 oktober zijn we in Las Palmas en daarna gaan we naar Brasil en daarna over 4 weken zijn we terug in Amsterdam. Op Schiphol verwacht ik me oom met de auto maar dat zien we dan wel. Groetjes aan me familie, only love. Mazzel mensen, peace and be cool.”
27.10.2002 18:49 GMT
30 °45.69′ N, 014°50.69′ W.
Vergeleken met ons stormachtige avontuur verleden week, is er met dit moment geen groter contrast denkbaar. Bij 25 graden met bakstagwindje 5 scheuren wij onder vol tuig en een zonnetje over een vlakke zee met 7-8 knopen recht op Las Palmas af. Na het passeren van de kern van dat enorme lage drukgebied (968 mb!) bleek het voo
r ons inderdaad ‘down hill, all the way’.
Vaak manifesteert stormschade zich pas enige tijd later. Onder vrij rustige omstandigheden scheurde plotseling ons vierkante topzeil van onder tot boven op de naad kapot, nadat die nacht ervoor de zoutwaterhydrofoor van zijn fundatie losgekomen was. Alle schade is inmiddels hersteld en alle wonden gelikt.
Ook door de opvarenden. Ieder leeft op van het mooie weer en de rustige zee. Overdag wordt flink geklust en/of hard gestudeerd door onze jonge helden en ieder verheugt zich op een uitstapje in Las Palmas. Ineens nog maar 160 mijl te gaan.
22.10.2002 18:51 GMT
43°55.23′ N, 017°58.24′ W. Kompas 168.
Inmiddels zitten we naast Cabo Finisterre. De afgelopen anderhalve dag hebben we zo’n 300 mijl weggezeild. De storm luwde vrij plotseling toen de kern van de depressie vlak bij ons kwam te liggen. De zee was echter nog lang niet bedaard. Rollend en halend van boord naar boord deed bijna niemand een oog dicht. Sinds een paar uur varen we weer onder vol tuig; dat is lang geleden. De zeeziekte is inmiddels eindelijk van boord. Nienke bleef last houden. De meest vreselijke acute ziektes en kwalen steken bij de jongens de kop op op het moment dat er wat gedaan moet worden maar gelukkig kan het meeste zonder doktersbehandeling afgedaan worden.
Opvallend verschijnsel is dat de frisdrankconsumptie vandaag is blijven steken op 2 stuks sinds de administratie hiervan via Jan Franssen loopt. Deze maatregel was het gevolg van het feit dat we regelmatig te maken hadden met een lege koelkast en een lege turflijst en we unaniem van mening waren dat tenminste 1 van de 2 vol moet zijn. We beginnen langzaam toe te leven naar Las Palmas ook al is er nog zo’n kleine 900 mijl te gaan.
Reacties op de storm:
Jilali: “Ik werd wakker omdat ik uit mijn bed gevallen was en ik niet meer wist waar ik was. Een uur later viel ik weer uit bed. Daarna ging het goed maar ik was wel geschrokken.”
Matroos Pieter, wiens eerste zeereis dit is: “Aanvankelijk was ik wel wat angstig, op een gegeven moment kwam er water tot kniehoogte op het achterdek. Ik wist niet dat er zoveel natuurgeweld bestond maar het schip gaf me wel vertrouwen.”
Stuurman Els: “Het was voor mij niet helemaal nieuw. Als bemanning kunnen we ons zeker nog verbeteren maar dat ze daar in Zwartsluis destijds een formidabel goed schip gebouwd hebben, wordt voor mij steeds weer bevestigd.”.
20.10.2002 18:56 GMT
49°26.94′ N, 018°37.43′ W. Kompas 240.
Een reusachtige depressie heeft het gehele oostelijke deel van de noordelijke Atlantische Oceaan in zijn greep. Wat gisterochtend begon met een SE-lijk briesje, nam gisternamiddag toe tot een zeer zware storm uit ESE met uitschieters tot 11 Bft, toen een buienfront over onze hoofden trok. De tactiek om eerst zo veel mogelijk W te maken teneinde N-lijk van het centrum te blijven en niet aan lager wal in de Golf van Biscaje, blijkt meer dan succesvol. Sinds gisteren nog eens 180 onbedoelde mijlen naar het W geblazen. Momenteel trekt het oog over ons heen, de barograaf loopt bijna van zijn papiertje, zo laag staat hij. Omdat we het geval van verre op de weerkaarten zagen aankomen, waren we goed voorbereid en zijn we zonder noemenswaardige problemen onder fok en topzeil de storm afgereden. Maar het geweld was indrukwekkend. Hopelijk draait de wind nu snel naar NW; dan kunnen we eindelijk eens koers zetten richting Las Palmas.
Jilali meldt: “Het gaat goed met mij. Het stormt maar we slaan ons er wel doorheen. Groeten aan iedereen.”
Melvin meldt: “Fawaka, mama en Derrel, doe de groetjes aan oma; ik ben binnenkort weer thuis. Ik bel je als ik in Las Palmas ben ja? Doei, groetjes aan de rest.”
Van de rederij (19.10.2002)
Veel nieuwe details van ons programma van 2003 zijn geplaatst op de pagina Programma.
Van 1 tot en met 3 november zijn de rederijen van zowel de ‘Oosterschelde’ als de ‘Helena’ in Enkhuizen op de Vakbeurs Klassieke Schepen aan te treffen. De beurs vindt plaats in een botenhal ten zuidwesten van de Krabbersgatsluis in Enkhuizen, op de Krabbersplaat. U bent van harte welkom om ons in onze stand te bezoeken.
Van de rederij (16.10.2002)
Via de pagina Programma zijn twee nieuwe reisbeschrijvingen te bereiken. Het betreft de reis naar South Georgia in december en die naar Antarctica in januari 2003.
16.10.2002 19:42 GMT
49°46.52′ N, 003°27.04′ W. Kompas 264.
Een storm raasde gistermiddag en -avond inderdaad met de verwachte SW 9-10 Bft over het Engelse Kanaal. We waren blij met de beslissing om beschutting te zoeken in Cherbourg. Vanmorgen vertrokken we weer, we varen nu pal W onder standaard tuig, bij een NE-bries. Ieder is uitgebreid aan wal geweest gisteren. De jongeren kwamen met enthousiaste verhalen terug a/b. Vanmorgen was er een praktische zeilles aan dek, vanmiddag was er theorieles voor het autorijbewijs. De routine begint er lekker in te komen.
Melvin meldt: “Vanmorgen bericht gehad dat er een beetje wind bij zou zitten als we zouden vertrekken bij de kust van Cherbourg, en we hadden windkracht 3-4 mee en nu zijn we onderweg naar Las Palmas en als het weer met ons mee is zijn we ongeveer de 26e al daar volgens mijn beoordeling, maar wanneer het zover is zullen we wel zien. Groetjes aan iedereen in Amsterdam.Peace.”
Frans meldt: “Als opstappers kunnen we de groep jongeren en hun begeleiders goed volgen. Heerlijk enthousiast. Ondanks de aanvankelijk heersende zeeziekte, zetten ze zich als groep in om samen te leren en te werken. Het is alsof ze elkaar al jaren kennen. Wij genieten ervan en zijn blij met hen te reizen.”
15.10.2002 15:00 GMT
Op dit moment liggen we verwaaid in Cherbourg.
13.10.2002 19:22 GMT
50°44.78′ N, 001°21.56′ W. Kompas 243.
Vanaf Rotterdam met 18 opvarenden. Flink veel gezeild sinds het vertrek en iedereen was tevreden. Al de tweede dag werd met de studie begonnen. Gisteren, zaterdag, nam de wind toe tot 6-7 Bft en verdwenen de aanvankelijk joelende jonge zeehelden alras bleekjes benedendeks. Groepsleiders Jan en Nienke, en de ook de bemanningsleden, zijn heel tevreden over de sfeer en de motivatie van de jongeren.
Jilali meldt: “Het gaat prima met mij. Af en toe wat duizelig, maar ik ben er nu wel overheen. Voor de rest gaat het goed. De groeten”.
10.10.2002 16:45 GMT
Prachtig de Waterweg afgezeild. Het laatste stukje voer een cameraploeg van de Wereldomroep mee; ze zijn bij de uitgang van de Waterweg aan boord van een loodstender gestapt en terug aan wal gegaan. De sfeer is goed, de jongeren hebben al stevig aan de touwen getrokken en ze zijn aangenaam nieuwsgierig. Om 18:15, zo’n half uur geleden, kwamen we op open zee. We verwachten deze fraaie E-lijke wind nog zeker 24 uur te houden.
10.10.2002 13:00 GMT
Om 14:45 zijn we vertrokken. Meteen de zeilen omhoog. Het is zonnig en er staat een stevige E. Prachtige omstandigheden om naar het SW te varen, naar het Nauw van Calais. Bij vertrek was SBS6 met een cameraploeg; waarschijnlijk zijn we te zien in hun programma ‘Hart van Nederland’ om 22:30.
8.10.2002 17:56 GMT
Vanmiddag zijn we te water gegaan; alles is voorspoedig gelopen, ook de nieuwe waterstag is geplaatst. Rond deze tijd komen we aan in Amsterdam. Morgenvroeg gaan we hier storen en daarna gaan we naar Rotterdam terug. We verwachten mooi zeilweer op een E-windje. Onderweg kunnen we de stores alvast stouwen. Het vertrek blijft staan op 10.10 om 14:00. De bemanning bij het vertrek zal bestaan uit Peter, Jip, Els, Bertus, Maarten, Taco, Pieter en Arno. Aan boord zijn verder onder meer 7 jongeren en 2 begeleiders; ze gaan mee tot Rio de Janeiro in het kader van ons nieuwe jongerenproject, iets als ons Villa Lobos-project van enkele jaren geled
en, ook nu weer in samenwerking met Jan Franssen.
2.10.2002 22:00 GMT
Vanmiddag is de ‘Oosterschelde’ drooggezet bij scheepswerf Metz in Urk. Het duurde wat langer dan gepland omdat een paar dokblokken toch niet op de juiste plek stonden, maar uiteindelijk liep alles goed. Een surveyor (keurmeester) van Register Holland kwam om het jaarlijks survey af te maken. Er waren wat kleine puntjes: het kompas moet opnieuw gecompenseerd worden en wat heel kleine puntjes (zo moeten er bijvoorbeeld plastic dopjes op de accupolen), maar met de keuring van het onderwaterschip was hij in een kwartiertje klaar. De boegschroef, die onlangs was losgeraakt, zal worden gecontrôleerd op passing en goed worden vastgezet. Het roer, dat geregeld rammelt, bleek behoorlijk wat ruimte op de vingerlingen (scharnieren) te hebben. Dat vermoedden we al en daarom was ontwerper Olivier van Meer, die destijds de tuigage van de ‘Oosterschelde’ heeft getekend, uitgenodigd. Hij heeft alles ingemeten en zal een werktekening maken voor een nieuw roer, dat we dan bij een volgende werfbeurt kunnen plaatsen. Natuurlijk hopen we daarbij de originele gegoten en geklonken onderdelen van het oude roer in het nieuwe te integreren en te bewaren.
Morgen gaan we de speling van de schroefas nog meten en beginnen we met het schilderen van de buitenkant. We hopen dinsdag weer te water te gaan en we zullen dan meteen doorvaren naar Rotterdam, vanwaaruit we donderdag 10.10 om ongeveer14:00 hopen te vertrekken voor de reis naar Zuid-Amerika.
29.9.2002 15:35 GMT
Morgenvroeg vertrekken we rond 06:00 voor een reis buitenom naar Amsterdam. Dinsdag varen we door naar Urk, waar de ‘Oosterschelde’ de werf op gaat voor inspecties en onderhoud.
22.9.2002 13:02 GMT
Vorig weekend tijdens een dagtocht bleek de boegschroef van het ene op het andere moment geen schroefwater meer te geven. Motor en hydrauliekpomp leken gewoon te functioneren, wat een monteur deze week bevestigde. Het probleem zit dus onder water. Omdat we niets gehoord en gemerkt hebben, lijkt het niet voor de hand liggend dat het de overbrenging is of dat het probleem veroorzaakt is door iets in de schroef. Kapitein Eliane heeft 3 jaar geleden de schroef er na reparatie onder gezet in Portugal. We nodigden haar nu uit om weer eens even in duikpak de boel te checken. Zij kwam met de schroef boven water die los in het beschermingsrooster bleek te liggen. In Urk zullen we de schroef weer bevestigen. Inmiddels hebben we al een aantal dagtochten gevaren zonder boegschroef, waarbij we de lastige manoeuvre de Veerhaven in doen met behulp van ankers en trossen in plaats van de boegschroef.
17.9.2002 20:00 GMT
Inmiddels zijn het kotje en de reling op het achterdek grotendeels hersteld van de schade die de logger ‘Midsummer’ had veroorzaakt (zie 6.9). Tegelijkertijd werken we hard aan de voorbereidingen voor de grote reis naar het zuiden en aan het algeheel onderhoud van het schip. Nu we af en toe weer stil liggen, halen we bijvoorbeeld alle blokken uit elkaar. Van buiten worden ze gekrabt, geschuurd en weer gelakt, van binnen in de olie en het vet gezet. De zeilen worden afgeslagen en een voor een naar de zeilmaker gebracht voor onderhoud en reparatie. Kapotte onderdelen worden vervangen en voorraden opnieuw aan boord gebracht. Kortom, we benutten de dagen in Rotterdam goed. Inmiddels is de reis naar Antarctica zo goed als volgeboekt.
6.9.2002 12:00 GMT
Gisteren zijn we naar Willemstad gevaren. Vlak voor vertrek uit Rotterdam voer een binnenkomend Brits schip, een voormalige Nederlandse logger uit 1910, met de boegspriet ons achterdek binnen. De bakboordreling ter plekke is deels vernield en het kotje is rond de deur beschadigd.
Vandaag hier in Willemstad een dagtocht, morgen terug naar Rotterdam en zondag is het schip een tijdje open voor het publiek, in het kader van de Wereld Havendagen.
Van de rederij (30.8.2002)
Wegens verschuiving van de opnamedata van de film ‘Savage’, zal de ‘Oosterschelde’ eerder dan verwacht terugkeren van haar reis naar het zuiden. Direct na afloop van de expeditie naar Antarctica zulen we teruggaan naar Rotterdam, waar we naar verwachting rond 1 mei 2003 zullen aankomen. Het reisschema op de pagina Programma is inmiddels aangepast en het nieuwe schema zal ook in Oosterschelde-Nieuws van oktober worden gepubliceerd.
De openlucht-film gisteravond was een succes; zo’n 300 kijkers en het weer was perfect.
26.8.2002 21:00 GMT
51°54.4′ N, 004°28.7′ E.
Sinds vanavond 20:00 zijn we weer in onze thuishaven, de Rotterdamse Veerhaven. We hopen u bij de film van donderdagavond 29.8 (zie boven) te zien.
25.8.2002 16:36 GMT
51°20.7′ N, 003°11.8′ E.
Op 20.8 kwamen we om 17:00 aan in Oostende, 10 gasten zijn daar vertrokken en de volgende dag kwamen we om 17:30 in Zeebrugge aan, voor een sail van enkele dagen. Heel druk, mooi weer, maar ook tamelijk ongezellig door de uitgestrektheid van het sail-terrein en de afstand tussen de schepen. Vandaag hebben we de parade naar buiten gezeild, met 35 gasten en in perfecte omstandigheden met een lichte N. We hebben de hele dag gezeild en liggen nu weer in Zeebrugge voor de kant, aan de Leopold II-dam. Morgenochtend vertrekken we naar Rotterdam en dan zijn we morgenavond weer thuis.
19.8.2002 11:35 GMT
51°23.0′ N, 003°0.1′ E. Kompas 220.
Vanochtend om 09:00 zijn we uit Vlissingen vertrokken met 19 gasten; weer geen wind. Het was een druk en warm weekend met open schip, en een avond- en een dagtocht. Gisteren was het mooi vlootschouwweer met tropische temperatuur en een kleine SE-windje. De vlootschouw werd afgenomen door de veerboot Prins Johan Friso, in verband met de spoedige opheffing van de Provinciale Stoomschepen Dienst na het gereedkomen van de nieuwe tunnel onder de Westerschelde.
16.8.2002 20:00 GMT
51°26.5′ N, 003°35.6′ E. Kompas 299.
Het meeste moesten we op de motor doen; geen wind. Om 17:00 gingen we door de sluis in Vlissingen de Binnenhaven in, alwaar het komende weekend een Minisail wordt gehouden. Na het diner zijn de laatste gasten van boord gegaan. Morgen is het de hele dag open schip en ook doen we morgenavond en zaterdag enkele korte vaartochten in charter vanuit Vlissingen. Zondagavond varen de schepen een vlootschouw en maandag vertrekken we richting Oostende.
15.8.2002 17:28 GMT
50°40.3′ N, 000°1.0′ W. Kompas 087.
Na een heel drukke dag in Portsmouth, met veel mensen van de wal die allemaal iets van de kapitein of bemanning willen, zijn we nu weer op zee. Alle Britse en Spaanse gasten zijn afgestapt en met Nederlandse gasten zijn we vanmiddag om 14:00 vertrokken. Prachtig weer, al is er nauwelijks wind. Met motor bij maken we goede voortgang. We hopen morgenavond in Vlissingen aan te komen.
13.8.2002 18:34 GMT
50°24.3 N, 003°30.9 W. Kompas 112.
Na een prachtige middag en avond gisteren, is de wind geheel gaan liggen. Ook de golven, die eerst nog hoog waren, werden minder en ’s avonds besloten we de motor te starten. De wind kwam niet terug en vanmorgen ‘werden we wakker’ in een potdikke mist om met de woorden van onze Deense stuurman Martin te spreken. We hebben besloten om een bezoek aan Brixham te brengen, waar we om 13:40 ten anker zijn gegaan. De hele verdere dag hebben we aan land doorgebracht en nu, na het diner, vertrekken we voor het laatste traject naar Portsmouth, waar we morgenmiddag hopen aan te komen.
12.8.2002 15:20 GMT
48°34.5′ N, 005°11.6′ W. Kompas 032.
De voorspoedige wind was van korte duur. Hoewel we urenlang meer dan 10 knopen hebben gelopen, was dit niet genoeg om ons naar het in de race opgenomen waypoint te brengen. Eerst liepen we schade op aan ons waterstag, waardoor we niet alle zeilen meer konden voeren. Na reparatie van het stag draaide de wind terug naar NW. We moesten steeds hoger aan de wind
varen en belandden uiteindelijk vanmorgen vlak onder Île d’Ouessant in de ingang van het Engelse Kanaal. Gezien de richting en kracht van de wind, hebben we besloten niet meer naar het waypoint te gaan en daarmee dus uit de race te stappen. We hebben korte tijd de motor gebruikt om tegen de sterke stroom Ouessant te ronden en nu varen we, voor het eerst met een lekker zonnetje, heel langzaam het Kanaal binnen. We zijn niet de enige en zeker niet de eerste die het opgeven, maar jammer is het wel. Gelukkig is de stemming prima en geniet iedereen van deze lekkere namiddag. Heel in de verte zijn alweer de tekenen van de volgende depressie te zien.
9.8.2002 20:25 GMT
46°10.7′ N, 003°43.5′ W . Kompas 228.
Het is hollen of stilstaan hier. De afgelopen dag en vandaag hebben we veel wind gehad, maar alles recht op de kop, dus kruisen. Ook met veel wind gaat dat niet goed. Op de een of andere manier wil de ‘Oosterschelde’ niet hoog aan de wind varen en we verliezen flink terrein op de anderen. Hoge golven en een paar zeezieken. Het heeft natuurlijk ook wel iets romantisch om in de pikzwarte nacht (nieuwe maan) met man en macht de kluiver te bergen terwijl bakken zeewater over ons heenslaan en we ons met moeite staande kunnen houden. Er zijn veel dolfijnen om ons heen. Vandaag veel tijd in de mast doorgebracht omdat de gordingen van het topzeil gebroken waren. Eerst heeft Martin het hevig slaande zeil manhaftig geborgen, daarna moest er natuurlijk gerepareerd worden. Taco de kok doet zijn best voor ons en de sfeer is goed, maar we hopen allemaal op een bezeilde koers binnenkort. De weersverwachting belooft anders…..
8.8.2002 11:38 GMT
44°35′ N, 003°16′ W. Kompas 035. Middagpositie: 44°28′ N, 003°24′ W.
Na 2 dagen dobberen is er nu eindelijk wind. Op de een of andere manier hebben we het niet zo goed gedaan tot nu toe. Waar een aantal andere schepen blijkbaar nog een beetje wind had, hadden wij vaak zelfs te weinig vaart om te kunnen sturen. Ondanks alle inzet en goede wil van de bemanning zijn we dus nog niet echt opgeschoten. Dat geldt gelukkig niet alleen voor ons. Inmiddels is er wel wind, al komt die nog steeds niet uit de goede richting. We sturen nu een NE-koers, richting Franse kust, terwijl we eigenlijk meer NW moeten. We hopen maar op beter. Wel hopen we de prijs voor de beste vissersboot in de wacht te slepen, de vangst staat nu op 2 tonijnen.
6.8.2002 23:01 GMT
43°42′ N, 003°26′ W. Kompas 047.
Na lang wachten, eerst tot alle schepen losgemaakt waren, toen op de vorming van de Parade, toen weer op het saluutschip etc. etc., zijn we dan gestart voor de STA tall ships’ race. Door een uitwijkmanoeuvre hadden we niet echt de goede start die we hadden gewild. De wind viel kort daarna geheel weg en daarmee is de ‘Oosterschelde’ stuurloos geworden. Door de bezaan geheel te loevert te trekken en de kluivers te strijken, proberen we op koers te blijven. De lichtere schepen lopen nu wel wat uit. Vanaf morgen staat elke dag de positie van alle schepen op de site van STA.
Van de rederij (5.8.2002)
Op de pagina Programma zijn veel nieuwe details van de winterreizen geplaatst, ook enkele prijzen.
3.8.2002 12:38 GMT
43°27′ N, 003°49′ W.
Van Castro Urdiales vertrokken we vrijdag om 15:30 en ’s avonds om 20:30 waren we na 33 mijl varen in Santander. Eindelijk is het mooi weer. Tot laat in de avond zijn er veel mensen op de kade, we krijgen veel complimenten over het schip. Vandaag gaan de gasten van boord. De bemanning schildert het dek en maakt schoon schip. Morgen is het bezoekdag voor het publiek en dan komen ook de gasten voor de STA Race aan boord.
2.8.2002 07:18 GMT
43°23′ N, 003°13′ W. Kompas 295.
Zojuist zijn we aangekomen in Castro Urdiales in Noord-Spanje. De overtocht was onrustig, veel buien met wind en regen. Castro Urdiales is een erg mooi dorp met een oud kasteel op de kop van de haven. In de haven komt overigens een hoge deining binnen. Vanavond of vannacht gaan we weer verder.
1.8.2002 19:07 GMT
43°54′ N, 003°02′ W. Kompas 181.
We zijn na het vertrek uit Douarnenez op dinsdag naar Belle-Île gevaren en daar woensdag voor anker gegaan. Diezelfde dag, om 14:30, gingen we anker op, NW 5-6 Bft en zonnig. Na enkele uren nam de wind toe en kwamen er buien. Dat bleef zo de hele nacht doorgaan en ook vandaag grotendeels. Op dit moment is de wind afgenomen maar de zee is nog onrustig. Naar verwachting zijn we vannacht voor de kust van Spanje.
Van de rederij (30.7.2002)
JUBILEUM
Op 26 augustus 1992, bijna 10 jaar geleden, werd de ‘Oosterschelde’ na restauratie in gebruik gesteld door HKH Prinses Margriet. Op de avond van donderdag 29 augustus 2002 zullen we dit op een bijzondere wijze vieren, in onze Veerhaven te Rotterdam. Op die avond zal de Veerhaven het decor vormen voor een bijzondere openlucht-voorstelling. Op een groot scherm in de masten van de ‘Oosterschelde’ zal de film ‘Windjammer und Janmaten, die letzte Segelschiffe’ (Duitsland, 1930) worden vertoond. De film gaat over de laatste reis van de viermastbark ‘Pamir’, een van de grootste windjammers, onder meer in stormachtig weer rond Kaap Hoorn. Deze (stomme) film is ter beschikking gesteld door het Filmmuseum te Amsterdam; de projectie wordt begeleid door Charles Janko op de vleugel. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. De voorstelling begint om 21:30 uur en zal ongeveer 70 minuten duren. Na afloop is er gelegenheid om aan boord van de jubilaris een drankje te drinken. De openbare voorstelling bieden we bovendien aan de inwoners van onze thuishaven Rotterdam aan; de ‘Oosterschelde’ is en blijft immers Het Rotterdamse Zeilschip.
WINTERPROGRAMMA
De rederij heeft een zeer belangrijk contract gesloten: de ‘Oosterschelde’ is gecharterd ten behoeve van filmopnames die in maart 2003 in het Beagle-kanaal (Vuurland, Zuid-Amerika) worden gemaakt; het gaat om een film over een Franse expeditie in de 19e eeuw.
Hierdoor zijn we in staat in de komende winter een paar bijzondere reizen te maken. In oktober zal de ‘Oosterschelde’ naar het zuiden vertrekken. Vanaf de Falkland-eilanden maken we in januari 2003 een reis heen en terug naar het sub-antarctische paradijs South-Georgia. Vanaf de Falklands gaan we vervolgens naar het Argentijnse Ushuaia aan het Beagle-kanaal. Vandaaruit maken we in februari 2003 een reis naar Antarctica. Vervolgens, in maart 2003, vinden de filmopnames plaats in het Chileense deel van het Beagle-kanaal. Na afronding hiervan zeilen we terug naar Nederland.
Op onze website zullen we meer details plaatsen zodra deze zijn bepaald; op dit moment hebben we nog geen definitieve data en prijzen. In oktober zult u deze details in de normale najaarseditie van Oosterschelde-Nieuws aantreffen. Mocht u alvast een plek willen reserveren op een van deze reizen, of wilt u in een later stadium de details toegestuurd krijgen, neemt u dan contact met ons op.
28.7.2002 13:55 GMT
Heel druk, lekker rommelig en heel gezellig hier Douarnenez. Morgen komen de passagiers aan boord en dinsdagochtend vertrekken we naar Santander in Noord-Spanje.
24.7.2002 05:24 GMT
Op maandag 22.7 gaan we om 10:00 ten anker in St. Mary’s baai bij Hugh Town op de Scilly-eilanden. We strekken de benen in het plaatsje. Om 17:30 vertrekken we weer want we hebben nog een 160 mijl te gaan naar onze Bretonse bestemming. We hebben het tij mee en het is alweer goed bezeild. We worden verwend met W-NW 4-5 Bft. 17 uur later gaan we zeilend ten anker voor Douarnenez, het is zwaar bewolkt. Vandaag, 24.7, gaan de gasten van boord. Het is nog steeds zwaar bewolkt met een NW 4-5 Bft. We maken ons klaar voor het komende festival hier, het Fêtes Maritime de Douarnenez.
21.7.2002 00:04 GMT
Op 19.7 zijn we vertrokken uit Oban, helemaal vol met 8 bemanning en 24 passagiers. In een blakte met lichte regen gaan we op de motor door het Kerrera Sound en de Firth of Lorn. Later komt er een W-briesje en met de stroom mee gaan we met 6 knopen onder vol tuig door de Sound of Islay. De wind blijft daarna op N-NW 4-6 Bft en we schieten lekker op. Het Isle of Man laten we toch maar links liggen wegens het schitterende zeilweer.
Nu zitten we op een vlakke Ierse Zee, op weg naar de Scilly-eilanden. Een bakstagwindje 4-5 Bft, alle zeilen strak en roerloos in het maanlicht, 10-11 knopen gang. Life’s a bitch.
18.7.2002 08:46 GMT
Op 13.7 zijn we om 16:30 vertrokken van Fetlar. Eerst hadden we een SE 5-6 Bft en we konden met een lekker gangetje van 9 knopen in de goede richting zeilen. Later werd het S en SW en we moesten verder naar de Hebriden met de motor bij, in de regen. Op 15.7 kwamen we in de Minch aan, schitterend weer met een W-NW 4 Bft, we konden toen weer heerlijk zeilen onder vol tuig, de Little Minch in. Helaas geen walvissen gezien. Op 16.7 gingen we ’s morgens om 08:25 ten anker in Loch Scresort, een beschutte baai aan de oostkant van Rum. Beetje miezerig maar perfect voor een lange bergwandeling. Op 17.7 vertrokken we om 09:00 en we hebben een onvergetelijke zeiltocht gemaakt door de Sound of Mull, stralend zonnig met een NW 3-4 Bft. Gisteravond om 21:30 kwamen we aan in Oban. Vanochtend nemen we afscheid van onze gasten en maken we ons klaar voor de volgende reis, naar de Ierse Zee, het eiland Man en Douarnenez (Bretagne), weer met een vol schip.
13.7.2002 18:33 GMT
Op het middaguur van donderdag zijn we afgemeerd in het Albert Dock in Lerwick, het hoofdstadje van de Shetland Islands. ’s Middags hebben we het stadje bekeken, ook het fort dat destijds door de Hollanders werd platgebrand. De volgende morgen werden we verrast door de komst van het tall ship ‘Statsraad Lehmkuhl’ uit Bergen; voor onze gasten hebben we er een rondleiding geregeld. Daarna hebben we een prachtige zeiltocht naar het eiland Fetlar in het noorden gemaakt. We gingen hier om 20:30 ten anker in de baai Wick of Gruting; er was nog ruimte voor een avondwandeling. We hadden het mooiste weer tot nu toe. Ook de volgende dag, zaterdag, hebben we dit schitterende eiland verkend, tot 16:00. Het bezoek aan Papa Stour, aan de westkant van Mainland, hebben we afgelast in verband met de verwachting van een SW 7 Bft. In plaats daarvan gaan we nu rechtstreeks naar de Hebriden. Het zal helaas voorlopig wel SW blijven.
11.7.2002 08:44 GMT
Maandagavond kwamen we aan op Fair Isle; geen wind. North Haven bleek te klein voor ons en we gingen voor de deur ten anker. In alle opzichten een adembenemende ankerplek. Woensdag vertrokken we naar Mousa, een eilandje aan de oostkant van Mainland, Shetland-eilanden. Nog steeds geen wind. We liggen nu ten anker aan de westkant van Mousa in de baai Burgi Ayre, met voor onze neus de Broch of Mousa, een 13 meter hoge donjon uit de Pictische tijd. Zodra het donker wordt, komen er duizenden stormvogels overnachten. We vertrekken aanstonds naar Lerwick, 10 mijl verderop. Nog steeds geen wind maar wel een prachtig vaargebied.
8.7.2002 11:28 GMT
Sinds hedenmorgen liggen we ten anker in Otterswick Bay bij het eiland Sanday (Orkney). E 6-7 Bft met regen; 12 graden en troosteloos. Vandaag komen er opklaringen en dan vertrekken we naar Fair Isle.
7.7.2002 00:21 GMT
Na een korte ankerstop in Stonehaven, kwamen we vrijdagmiddag in Aberdeen aan. Zaterdagochtend gingen de gasten van boord, we maakten schoon schip en ’s middags kwamen 24 nieuwe gasten aan boord. Nog dezelfde avond zijn we naar Orkney vertrokken, plat voor de lap met de breefok bij op een SW 3-4 Bft, een mooi begin. De eerste tuimelaars zijn al gesignaleerd.
3.7.2002 08:40 GMT
Na een voorspoedige reis door het Kieler-kanaal, werden we in de Duitse Bocht verwelkomd met SW 7 Bft, voldoende dus om er zo snel mogelijk weg te wezen. Het was voor sommige passagiers een forse vuurdoop, er zijn wel wat zeezieken. Tot afgelopen nacht voeren we hoog aan de SW-wind met 1 rif. Nu zijn we ter hoogte van de Vissersbank en er is geen wind. We gaan op de motor recht op Aberdeen af, nog 200 mijl. Voor vanmiddag wordt NW 5-6 Bft verwacht.
1.7.2002 11:50 GMT
De Kieler Woche is voorbij. We hebben de laatste dagen veel gevaren, met veel wind en regen. De laatste dagtocht was een beetje sneu voor de Duitse gasten, wegens het niet goed werken van de grote schermen en de disco-installatie, de vele regen en het verlies in het wereldkampioenschap voetbal. Gisteravond was er wel het gebruikelijke spectaculaire vuurwerk.
We zijn vanochtend met de nieuwe passagiers vertrokken naar Aberdeen; we varen nu in het Kieler-kanaal.
28.6.2002 07:27 GMT
De Kieler Woche is in volle gang. 4 dagtochten gevaren en nog 6 te gaan. De bemanning is goed ingewerkt, het is hard werken in een goede sfeer. Het weer was tot nu aardig maar vandaag is er wat regen. Zondag is het afsluitingsfeest en dan vertrekken we al snel naar Aberdeen.
22.6.2002 19:28 GMT
Om 05:30 maakten we los in Brünsbüttel voor de tocht door het Kieler-kanaal; het is bewolkt met af en toe wat regen. Om 10:00 maken we een korte stop in Rendsburg voor wat inkopen. Om 14:10 komen we aan de andere kant uit de sluis bij Holtenau. Een E-lijk windje brengt ons, kalmpjes zeilend, tot in de haven van Eckernforde voor de overnachting. Om 06:00 vertrekken we voor het laatste stuk naar Kiel; de wind is nu W-lijk en dus is het weer mooi bezeild. Om 12:00 komen we daar aan, we nemen afscheid van onze gasten en maken het schip gereed voor de Kieler Woche. Zaterdag om 10:00 maken we de eerste dagtocht van de komende week, met108 gasten varen tussen 1001 bootjes. Bemanning en schip zijn goed in vorm.
19.6.2002 21:35 GM
T
Peter Borsboom is voor het eerst kapitein op de ‘Oosterschelde’ en hij laat weten het een hele eer te vinden en ook een geweldige uitdaging.
Bij het vertrek uit Rotterdam op zondagavond was er geen wind, we moesten op de motor de Waterweg af en de noord in richting Texel. Dankzij een S-briesje en de inlopende stroom, gaan we de volgende ochtend met 10 knopen het Schulpengat in. Ook aanwezig de ‘Stad Amsterdam’, de ‘Eendracht’ en de ‘Astrid’. Schitterend weer. Er is een vlootschouw van platbodems langs onze ankerplek. De replica ‘Duyfken’ speelt uiteraard een grote rol. ’s Middags voeren we naar binnen en we hadden veel bekijks.
Op dinsdagochtend was er weer geen wind. Op de motor door het Molengat naar zee. daar stond een SE-bries. Wisselende winden en dreigende onweersbuien zorgden voor veel werk aan dek. We zijn voorspoedig door de nacht gezeild tot 10 mijl voor de Elbe. De rest moest weer op de motor. Om 20:30 maakten we vast in Brünsbüttel, voor de sluis van het Kieler-kanaal.
16.6.2002 19:54 GMT
Vanochtend waren we om 07:45 thuis. En inmiddels zitten we alweer op zee, we zijn om 20:45 vertrokken naar Texel, waar we morgen deelnemen aan festiviteiten in het kader van het VOC-jaar. Ook de ‘Duyfken’ zal hieraan deelnemen. We worden morgen met andere schepen op de rede van Oudeschild verwacht en om 12:00 varen we allemaal naar binnen. Morgenmiddag houden we open schip.
We zitten vol; het meerendeel van de passagiers stapt in Texel af, en zo’n 8 passagiers vergezellen ons daarna op dinsdag naar Kiel; hier zijn we vrijdag.
Eliane is inmiddels afgestapt; Peter Borsboom is nu de kapitein.
15.6.2002 15:16 GMT
Donderdag kwamen we om 13:00 aan in Lowestoft. ’s Middags was er een borrel van 200 personen aan boord. Op vrijdag was er voor alle race-deelnemers traditiegetrouw een groot feest, op een prachtig Engels landgoed. Vandaag was de start voor de terugreis om 12:00. Blauwe lucht met mooie wolkjes, en een SW 4-5 Bft. Wat wil een mens nog meer. Voor kapitein Eliane de Vilder, die afgelopen maandag alvast haar afscheid van vele jaren ‘Oosterschelde’ vierde met een feestje aan boord, is dit traject een prachtige laatste reis.
12.6.2002 12:27 GMT
Vanmorgen om 08:30 gingen de trossen los voor de ABN Amro Race, waar we start- en begeleidingsschip zijn. De starts waren op zee rond 11:30. We varen nu bij het Goeree-platform op de motor met wat steunzeil tegen de dikke SW in. Na het ronden van de SE-Noordhinder kunnen we volledig zeilen. We verwachten komende nacht in Lowestoft aan te komen. Het is droog en grijs.
4.6.2002 18:38 GMT
We zijn weer even thuis na 3 dagtochten op zee vanuit Scheveningen. In Rotterdam wachtten ons de certificaathouders van de ‘Oosterschelde’ en van de ‘Helena’ na hun jaarlijkse vergadering. En om 17:45 kwam de ‘Helena’ aanzeilen, voor het eerst onder zeil in de vaart. Wat een prachtig schip!
De komende dagen varen we enkele dagtochten vanuit Rotterdam en dan vertrekken we voor de ABN Amro-race.
31.5.2002 11:39 GMT
Donderdag hebben we geankerd bij Dover om 08:45. Om 13:30 zijn we daar vertrokken. We hebben prachtig langs de Belgische kust omhoog gezeild. Nu varen we voor Scheveningen, waar we nu rondjes rond de ‘Stad Amsterdam’ zeilen; onze kapitein-directeur Gerben Nab is daar aan boord om foto’s van ons te maken. We gaan nog even voor de kust langs zeilen en dan meren we rond 15:00 in Scheveningen af.
29.5.2002 10:30 GMT
Zeilend met de motor bij van Belle-Île naar Bénodet, een mooi en rustige plaats, temidden van veel groen. De wind bleef maar tegen. We voeren langs spannende rotsen waarop de golven prachtig stuksloegen. We hebben gewacht tot tij en wind gunstig waren. Op maandagavond 20:00 weer op pad, langs de vuurtorens van Point de Penmarc naar de Raz de Sein, die deze keer wel erg heftig was. Eindelijk hadden we stroom en wind mee en we scheurden onder vol tuig naar Wight. SW 7 Bft met hoge golven, waar de ‘Oosterschelde’ met 10 knopen doorheen denderde in een volle zon. Vanochtend om 09:00 ankerden we bij Bembridge op het eiland Wight. Via een heel klein geultje, met boeien groter dan de dinghy, die half droogvielen, voeren we naar het stadje.
Vanavond om 17:00 vertrekken we naar Scheveningen. Komende zondag, maandag en dinsdag maken we vandaaruit dagtochten op zee voor geïnteresseerden; er is nog plaats. Zie ons Programma.
26.5.2002 19:09 GMT
Zaterdag was een erg leuke dag. Nadat we de hele week de race-jachten achter ons hebben zien liggen, zagen we ze nu bij de start ook echt zeilen. Wat gaan die hard en hoog! Samen met 1000 bootjes eromheen, was het mooi gezicht.
Na hen een stukje te hebben gevolgd, hebben we passagiers gewisseld in La Pallice en we zijn meteen door gegaan met een SWtW 7/8 Bft, wat mooie en hoge golven gaf. Er waren veel Wilson’s stormvogeltjes te zien.
Na aankomst bij het eiland Belle-Île, liggen we nu sinds 18:00 voor anker bij Le Palais.
25.5.2002 12:16 GMT
Elke dag hebben we open schip gehouden, waarop de Fransen in groten getale af kwamen. Op dit moment varen we met een vol schip naar de start van de eerste van de twee laatste etappes van de Volvo Ocean Race, om 17:00. Vanavond komen in La Rochelle de passagiers aan boord en dan vertrekken we voor de reis naar Scheveningen, waar we 31 mei worden verwacht. Het is prachtig weer en er waait een gunstige SW.
20.5.2002 18:13 GMT
Vanaf het vol in bloei staande Belle-Île zeilden we langs Île d’Yeu naar La Rochelle waar we vandaag onder vol tuig het Volvo Ocean Race-feest invoeren. We liggen in het bassin met de ‘Stad Amsterdam’ en 6 van de 8 deelnemers van de race, echt een luxe plekje. Morgen houden we open dag.
19.5.2002 09:22 GMT
Met een lange oceaandeining en veel regen naar Chenal du Four gevaren. De zon bescheen de Franse kust met zijn vele vuurtorens, waarop de golven zo spectaculair breken. Met SW Bft 4-5 hard zeilen (9 knopen) door de Raz de Sein naar het eiland Belle-Île, waar we zaterdagavond om middernacht ankerden bij Le Palais. Vandaag, zondag, vertrekken we om 15:00 naar La Rochelle.
17.5.2002 11:30 GMT
Binnendoor zijn we via Veere, alwaar we een paar uurtjes de stad hebben bekeken, door het Kanaal door Walcheren tussen de koeien en bloeiende
meidoorns naar Vlissingen gevaren. We gingen vroeg weg en hebben prachtig gekruist tussen de Belgische banken door.
7 mijl van Calais (51 01,8 N; 001 58,7 E op 15 mei om 18:45 GMT) hadden we even feest met champagne voor het passeren van de 100.000 zeemijl sinds we op 12.10.96 met de telling begonnen. Daarna met 9 knopen langs Cap Griz Nez, zonder wind maar met helder weer. Rond 15:00 uur mooie SE wind, zon, en onder vol tuig naar Guernsey. Met de stroom mee deden we 12,7 knopen in de Alderney Races; we voeren tussen prachtige, ruige eilanden in een fraaie zonsopkomst, en kwamen in Guernsey aan om 07:30 vanochtend. Zojuist zijn we vertrokken naar Bretagne.
14.5.2002 16:21 GMT
Vanmorgen hebben we in Veere rondgekeken en om 15:30 kwamen we in Vlissingen aan. De harde SW gaat wat liggen. Morgenvroeg om 06:30 gaan we naar buiten.
13.5.2002 16:19 GMT
Vanavond rond 19:00 vertrekken we naar La Rochelle, aan de Franse Atlantische kust. Wegens de harde tegenwind op zee (SW 7 Bft) en omdat de passagiers nog niet ingeslingerd zijn, houden we het even rustig en we gaan binnendoor richting Vlissingen.
11.5.2002 12:15 GMT
We vertrokken uit Rotterdam op de avond van 8 mei. Op 9 mei gingen we om 17:15 ten anker bij Osea Island, een eind de rivier Blackwater op. Naar Maldon zelf kun je met de ‘Oosterschelde’ niet komen, het is te ondiep. Maar met de bijboten zijn we er wel geweest.
Op 10 mei vertrokken we ’s middags naar Ipswich, waar we om 22:15 afmeerden. Hier kwam nog iemand een foto v
an het schip uit 1930 tonen, toen ook afgemeerd in Ipswich.
Op dit moment vertrekken we voor de terugweg naar Rotterdam.
6.5.2002 13:30 GMT
We zijn terug in Rotterdam, na fraaie dagtochten vanuit Willemstad op het Hollands Diep, met veel zeilen.
Woensdagavond vertrekken we voor de Hemelvaart-reis naar Engeland; we willen graag richting Maldon aan de rivier Blackwater, er liggen daar veel Thames-barges en het is er mooi.
30.4.2002 13:30 GMT
Zondagavond zijn we nog teruggevaren richting IJmuiden; daar liggen we nu nog (in Beverwijk). De voortdurende forse wind uit de verkeerde richting (SW 7-8 Bft) leidt ertoe dat we hier nog steeds zijn, betere omstandigheden afwachtend. We denken morgen te vertrekken, naar Willemstad.
28.4.2002 13:00 GMT
De start in Oostende werd uiteindelijk pas donderdag want de zeemist, die zelfs het Journaal haalde, ging niet weg. We hebben mooi gezeild, af en toe weinig en af en toe veel wind; de etappe eindigde in Lowestoft, waar we vrijdag als eerste aankwamen. ’s Avonds was er een feest in de Royal Yacht Club.
Zaterdag om 09:00 werd er opnieuw gestart, voor de etappe naar IJmuiden. Dikke SW-lijk 6 in de kont, vol tuig en een goede gang. De zee was tamelijk rustig. Ook in IJmuiden waren we de eerste, zaterdagavond al. Er was dus een uitgelaten stemming aan boord.
Vanochtend om 11:00 zijn we allemaal samen naar binnen geschut en in convooi naar Amsterdam gevaren, waar we zojuist hebben vastgemaakt aan de Javakade.
24.4.2002 12:25 GMT
Allemaal lichte wind. Op weg naar Oostende hebben we 3 uren moeten motoren toen de wind wegviel en de vloed naar het noorden begon te lopen. In Oostende veel activiteiten rond de schepen. We hebben een groep leuke, vriendelijke studenten uit Amsterdam aan boord.
De start die 25 minuten geleden zou plaatsvinden voor de kust, is wegens de mist uitgesteld naar 15:00. De komende etappe leidt ons naar Ramsgate.
22.4.2002 13:15 GMT
De open dag in de Veerhaven gisteren is een groot succes geworden. Het weer werkte natuurlijk mee en gedurende de dag kwamen veel geïnteresseerden een kijkje aan boord nemen. Natuurlijk begroetten we ook veel oude bekenden. Met de hele deelnemersvloot van de Race of the Classics bijeen, bood de Veerhaven een fantastisch schouwspel voor de bezoekers. Op veel schepen hingen zeilen ’te drogen’. Op de ‘Oosterschelde’ werd aan het eind van de dag de bovenste ra, die de afgelopen dagen aan wal vers gelakt was, weer in de steng gehesen. Zojuist om 14:00 klonk vanaf de KZ&RV ‘De Maas’ het startschot voor de Race door minister Netelenbos. Alle 19 schepen gaan op de rivier onder zeil, wat een prachtig gezicht is. Helaas is de wind (WSW 3) tegen en we zullen op de motor naar zee gaan. Om 18:00 is de echte start, bij Hoek van Holland. De etappe eindigt dinsdag in Oostende. Woensdagmiddag om 13:00 wordt vandaar gestart voor de volgende etappe.
De race eindigt komende zondag in Amsterdam.
16.4.2002 12:14 GMT
We genieten van de voorlopig laatste ‘vrije’ dagen dit jaar. Duurde de winter eerst wel erg lang, inmiddels komen we bijna tijd te kort om alles zomerklaar te maken. Vorige week hebben we van het mooie weer geprofiteerd om het houtwerk aan dek te lakken en het dek zelf te schilderen. De paal waarop de radarscanner stond, is definitief weggehaald; de scanner draait nu bovenin de bezaansmast. Tussen de dagtochten door leggen we ook de laatste hand aan het interieur, het bijwerken van de zeekaarten etc.
Van de rederij (2.4.2002)
Op zondag 21 april vindt in de Veerhaven de Seaport Classics Show 2002 plaats, van 10:00 tot 17:00. Een aantal schepen is te bezichtigen, zo ook de ‘Oosterschelde’. Houd u er rekening mee dat de Marathon van Rotterdam dan ook plaatsvindt; openbaar vervoer is dan het beste middel om bij het schip te komen.
29.3.2002 15:05 GMT
We zijn enkele minuten geleden (16:00) afgemeerd in de Veerhaven. Vannacht en vanmorgen hebben we, opkruisend vanaf Westkapelle, nog veel gezeild. Na de volle maan van gisteren, stonden vanochtend zon en maan allebei op de horizon, een fraai gezicht. Het was helder en er zijn veel zonnetjes en sterretjes geschoten tijdens oefeningen met de sextant.
28.3.2002 18:32 GMT
We zijn dinsdagavond inderdaad nog vertrokken uit Woolverstone, maar uiteindelijk naar Oostende gegaan. Na kruisend tussen de Belgische banken door geslalomd te zijn, met vele malen overstag, kwamen we daar woensdagavond aan. ‘s-Avonds gezellig de stad in geweest en vanochtend weer de zee op.
Zojuist, om 18:30 GMT zijn we, wegens de kentering, voor Walcheren ten anker gegaan; bovendien is er weinig wind. Om middernacht, wanneer de stroom weer de goede kant opgaat, varen we verder. We willen morgen rond 16:00 afmeren in de Veerhaven.
26.3.2002 14:20 GMT
De lichte E ging later naar S. We hebben veel flauwte gehad, vooral voor de Engelse kust. In de nacht ging de wind naar N en toen zijn we bij Felixstowe naar binnen gezeild, de rivier Orwell op. vanmorgen om 09:00 meerden we af in Woolverstone, vlak voor Ipswich. Waarschijnlijk wegens de vlakke zee hebben we geen zeezieken gehad. Sfeer nog steeds uitstekend, iedereen druk bezig met de lesstof.
Het plan is om vanavond rond 23:00 te vertrekken naar de Franse kust.
Van de rederij (25.3.2002)
De pagina Programma heeft een nieuw uiterlijk en een nieuwe functionaliteit.
En, in de reisbeschrijving van de STA tall ships’ race van dit jaar staat een bijzondere aanbieding.
24.3.2002 21:05 GMT
We zijn toch nog vanavond, zondag, vertrokken. Afvaart om 20:15 en meteen zeil gezet. Lichte E-wind. De breefok staat bij en we schuiven met de eb mee de Waterweg af naar zee. We zitten nu dwars van de Botlek. Wellicht gaan we naar Chatham, en anders naar een andere rivier op de Engelse oostkust.
De sfeer is prima en het is heerlijk om weer te varen.
Van de rederij (13.3.2002)
De ‘Oosterschelde’ zal eind maart een praktijkweek verzorgen voor de eindexamenkandidaten van de Enkhuizer Zeevaartschool. Deze Zeevaartschool leidt onder meer mensen op voor het diploma Grote Zeilvaart.
Op zondagmiddag 24 maart zal worden ingescheept en maandagochtend vroeg zal worden vertrokken. Uiteraard naar zee, maar de bestemming is nog onbekend en zal in overleg met de kapitein worden vastgesteld. Vrijdagnamiddag 29 maart zal de ‘Oosterschelde’ weer afmeren in de Veerhaven.
Van de rederij (11.2.2002)
We hebben details aan het Programma toegevoegd, details zoals reisbeschrijvingen, data en prijzen.
Van de rederij (8.2.2002)
Wegens annulering is er een verandering in ons Programma. De ‘Oosterschelde’ is tengevolge hiervan vanaf heden weer beschikbaar voor dagtochten en meerdaagse reizen vanuit Rotterdam en omgeving.
29.1.2002 15:27 GMT
Volgens planning zouden we morgen vertrekken naar de Middellandse Zee. Aangezien enkele technische problemen nog niet zijn opgelost, zal het vertrek worden uitgesteld tot (naar alle waarschijnlijkheid) de tweede week van februari.
8.1.2002 21:47 GMT
De ‘Oosterschelde’ ligt nog op haar vertrouwde plek in de Veerhaven. De laatste weken hebben we het rustig aan gedaan, maar inmiddels is een groot deel van de bemanning weer aan boord en we proberen de rest-klussen af te maken. Helaas zijn er ook een tegenvaller: het radar is kapot. Het defect betreft het af en toe wegvallen van het beeld. Zelfs na een aantal (achteraf blijkbaar mislukte) reparaties blijft het euvel aanwezig. Op dit moment wordt het apparaat helemaal uit elkaar gehaald in de werkplaats van de dealer.
We hebben ook ons oudste
zeil vervangen. De stagfok was het laatste zeil dat nog resteerde van de restauratie in 1992. Inmiddels bijna 10 jaar en twee keer rond de wereld later is het doek zo goed als op. Ab Schulp, dezelfde zeilmaker als destijds, heeft nu een nieuwe gemaakt. Hopelijk net zo sterk.