31 dec Nieuws archief 2000
Nieuws archief 2000
31 december 2000
31.12.2000 GMT
Van de rederij (25.12.2000)
Wij, Bertus, Caroline, Eliane, Els, Gerben, Hakan, Hylke, Jip, Martin, Peter en Sep, wensen u heel vriendelijke feestdagen en een behouden vaart in het nieuwe jaar.
21.12.2000 15:18 GMT
Afgelopen zaterdag was het Open Schip. Veel bezoekers kwamen naar de Veerhaven. Mensen die ooit hebben meegereisd kwamen om aan vrienden en familie het schip te laten zien en veel Rotterdammers die nog niet eerder aan boord waren, namen de gelegenheid te baat om op en in het schip rond te kijken.
Aan boord is de bemanning bezig enkele houten vloeren te vervangen. De ‘Oosterschelde’ ligt nu in de Leuvehaven waar we een nieuwe generator in de voorste machinekamer takelen.
3.12.2000 16:55 GMT
Er komt langzaam weer wat leven in het schip. Woensdag varen we een korte dagtocht in de Rotterdamse haven. Inmiddels zijn de meeste hutten vers geschilderd en gelakt en zijn we meteen man of vier bezig met het onderhoud.
In de Veerhaven hebben alle schepen hun masten verlicht, wat een mooi gezicht is in deze donkere dagen. Op zaterdag 16 december is de ‘Oosterschelde’ geopend voor het publiek. Zegt het voort en komt allen.
Van de rederij (26.11.2000)
Vorig weekeinde werd in England de jaarlijkse conferentie van de ISTA (International Sail Training Association) gehouden. Natuurlijk was de ‘Oosterschelde’ ook vertegenwoordigd. Op de conferentie werd onder meer gesproken over wat de internationale vloot tall ships nodig heeft om een wedstrijd en de aansluitende ontvangst in de haven, tot een succes te maken. Havens die vorig jaar een evenement organiseerden (w.o. Amsterdam) vertelden wat goed en wat niet zo goed ging. Havensteden die in de toekomst graag een evenement willen organiseren presenteerden zich. Kortom, een weekend om contacten op te doen en om ide‘en te vormen over reizen in de volgende jaren.
Het werk aan boord ligt om een aantal redenen een beetje stil. We hebben moeite om bepaalde onderdelen te vinden voor het ankerspil; deze moeten uit Denemarken komen. Ook is een groot deel van de bemanning ofwel vrij ofwel geveld door de griep. Verschillende staaldraden zijn inmiddels wel klaar; dus vanaf maandag gaan we hard aan het werk in de tuigage als het weer het toelaat.
En: op 16 december open schip in Rotterdam (Veerhaven), van 11:00 tot 16:00. U bent welkom.
Van de rederij (11.11.2000)
Aan Pieter Blussé van Oud Alblas is gisteren, bij de opening van de vakbeurs Klassieke Schepen in Lelystad-Haven, de Gerard Doncker-prijs uitgereikt. De jury koos hem uit 5 genomineerden. De prijs van 300.000 gulden is toegekend wegens zijn grote betekenis voor de historische scheepvaart van Nederland. Niet alleen de ‘Oosterschelde’ heeft van zijn grote inzet geprofiteerd. Ook het tweede schip van onze stichting Het Rotterdamse Zeilschip, de stevenaak ‘Helena’, heeft veel aan hem te danken. Pieter heeft eveneens grote betekenis gehad voor de museumhaven Oude Haven, de daar gelegen antieke scheepshelling Koningspoort en voor de voormalige blusboot Jan van der Heyden. Al deze werkzaamheden heeft hij gedaan tijdens zijn drukke werk als zeerecht-advocaat bij Nauta Dutilh; enkele jaren geleden is hij met de advocatuur gestopt maar zijn inzet voor de “oude bootjes waar wij allen zo verliefd op zijn” gaat nog elke dag voort.
Van de rederij (30.10.2000)
We hebben een stand op de beurs Klassieke Schepen op 10, 11 en 12 november. De beurs is te bereiken via de ingang van het ÎNieuw Landâ Poldermuseum, direct naast de Batavia-werf in Lelystad-Haven. U bent van harte welkom.
Op vrijdag 10 november om 11:00 uur wordt aldaar de Edgar Doncker Cultuurprijs uitgereikt. De prijs is voor een persoon die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor het behoud van Nederlands varend erfgoed en bestaat uit Hfl 50.000 vrij te besteden en Hfl 250.000 die in overleg met de winnaar wordt besteed aan een initiatief op het terrein van het varend erfgoed. Eén van de 5 genomineerden is Pieter Blussé van Oud Alblas. Hij is degene die het privé-initiatief van Dick van Andel tot restauratie van de ‘Oosterschelde’ een dragend kader heeft gegeven; bovendien heeft hij verreweg het meeste geld voor de restauratie bij elkaar gehaald, zo’n 3 millioen gulden. Inmiddels heeft hij hetzelfde gedaan voor het tweede schip van onze stichting, de Rijn-stevenaak ‘Helena’.
30.10.2000 08:46 GMT
De ‘Oosterschelde’ ligt nog steeds in haar thuishaven. Hoewel het op kantoor druk is, is er aan boord nu een beetje rust. Het weer is er niet naar om in de tuigage te werken of te schilderen. Een aantal dingen is in bestelling (generator, kachel) of wordt gemaakt (nieuwe vloerdelen). Volgende week beginnen we met schilderwerk binnen in het schip. Stuk voor stuk zullen alle hutten worden schoongemaakt, geschilderd en waar nodig opgeknapt.
22.10.2000 20:10 GMT
We hebben drie heerlijke vaardagen vanuit Hellevoetsluis gehad. Schitterend herfstweer, aangename temperatuur, aardig windje en veel nieuwe en oude belangstelling aan boord. Zaterdag voeren we met zo’n 70 belangstellenden, vrijdag en zondag waren de aantallen wat lager. Oude bekenden kwamen langs en sleepten allerlei vrienden en familieleden mee. Nieuwe belangstellenden waren bijvoorbeeld via de website op het idee gekomen een dagje mee te gaan.
Maandagmorgen gaan we via de sluis van Stellendam naar zee en dan zijn we die middag terug naar Rotterdam.
Van de rederij (19.10.2000)
Het grote nieuws is dat gisteren Dick van Andel koninklijk is onderscheiden!
Loco-burgemeester Luteijn van Werkendam (Dick woont officieel nog in zijn geboorteplaats Dussen) spelde hem gistermiddag in Rotterdam aan boord van de ‘Oosterschelde’ de versierselen op behorend bij het Ridderschap in de Orde van Oranje-Nassau.
Dick is door zijn privé-aankoop van de toenmalige ‘Sylvan’, met geleend geld, de initiatiefnemer van de restauratie geweest. Ook heeft hij de hele restauratie als projectleider gedragen, was hij de eerste kapitein en heeft hij als eerste directeur van de rederij het ganse bedrijf rond het schip opgezet.
Dit alles heeft hij in de afgelopen 12 jaar voor de ‘Oosterschelde’ gedaan en deze prestatie, die van grote betekenis voor de Nederlandse scheepvaart is, is nu koninklijk beloond.
16.10.2000 11:29 GMT
Vrijdag zijn we vertrokken uit Urk. We meerden af in Amsterdam om 22:00 uur in de IJhaven. Heerlijk weer en een mooie avond. We zijn zaterdag blijven liggen en zondag om 09:10 uur vertrokken naar de sluizen van IJmuiden. Het was potdicht van de mist. Gelukkig klaarde het later wat op en we hadden een aangename dag op zee. De stroom liep mee en de wind kwam uit het Noorden en liep dus ook mee. Hierdoor hadden we een vlotte reis en om 18:00 uur meerden we af in Rotterdam op onze vaste ligplaats in de Veerhaven.
Vanochtend hebben we de nieuwgemaakte leidingen in Urk opgehaald en naar het schip gebracht. Als alles meezit, functioneert alles vanavond (maandag) weer.
Donderdag vertrekken we naar Hellevoetsluis, voor de 3 vaardagen met belangstellenden.
10.10.2000 19:26 GMT
We zijn druk bezig op de werf. De onderwaterverf, destijds in Nieuw-Zeeland geheel nieuw opgebracht, komt hier en daar los. We proberen nu al deze kleine plekjes goed te ontroesten en er voldoende lagen primer op aan te brengen, voordat de antifouling eroverheen gaat. Een deel van de ankerketting is vervangen en talloze leidingen zijn gedemonteerd om nagemaakt te worden. Hopelijk werkt het weer wat mee deze week; dan kunnen we ook het schilderwerk buitenom goed aanpakken.
5.10.2000 19:55 GMT
Na twee heerlijke dagen varen – het leek wel zomer – kwamen we aan in Urk. We hoopten nog dezelfde woensdag de helling op te kunnen, maar het werd toch de dag erop, donderdag. Altijd een griezelige gebeurtenis, wanneer het schip, ogenschijnlijk slechts in wankel evenwicht, zich druipend van het water losmaakt. Vanavond staan we dan hoog en droog. Na het schoonspuiten kunnen we morgen zien hoe het schip er onder water uitziet.
2.10.2000 08:25 GMT
We zijn vertrokken uit Rotterdam, varen nu ter hoogte van Maassluis en gaan naar Urk voor de dokbeurt. Vanavond liggen we in Amsterdam. Op 5.10 gaat het schip op de helling en we verwachten rond 16.10 in Rotterdam terug te zijn.
Van de rederij (29.9.2000)
We houden open schip op 16 december van 11:00 tot 16:00 uur. U bent van harte welkom aan boord. De ‘Oosterschelde’ ligt dan op haar vaste ligplaats in de Veerhaven te Rotterdam.
Van de rederij (27.9.2000)
Er zijn in de rederij twee vacatures die we hier willen noemen.
We zoeken een parttime medewerker, waarschijnlijk voor niet meer dan 1 dag per week, die ons helpt de administratie van het kantoor op te zetten en uit te voeren. Bijvoorbeeld iemand die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is, al gepensionneerd is en niet wil stilzitten, of een herintredende huisvrouw of huisman. Ons kantoor is aan de Veerhaven in Rotterdam, vlakbij de vaste ligplaats van de ‘Oosterschelde’.
Ook zoeken we nog een goede scheepskok voor het seizoen van 2001.
Heeft u interesse, neem dan contact met ons op.
24.9.2000 15:48 GMT
Deze week zijn we aan boord bezig geweest met het voorbereiden van de grote keuringen, die binnenkort zullen plaatsvinden rond de werfbeurt. Enkele kleine keuringen, zoals die op de brandblusmiddelen, zijn al uitgevoerd. Ook doen we, vanwege het fraaie najaarsweer, verfwerk buiten. Verder maken we voorraadruimtes leeg en schoon.
Tussendoor worden dagtochten gemaakt. Gisteren voeren we nog op zee met een heerlijke zon; het gezelschap vierde het huwelijk van een Appelo, nazaat van de werffamilie uit Zwartsluis die de ‘Oosterschelde’ in 1917/1918 bouwde.
Van de rederij (18.9.2000)
Al een week geen nieuws op de site! We moeten wat wennen aan een schip dat thuis is en niet op de baren.
We zullen u minstens een maal per week laten horen hoe het met het schip staat en wat er allemaal gedaan wordt aan boord, want het bedrijf gaat door. Zo gaat de ‘Oosterschelde’ binnenkort uit het water, als vanouds bij Metz in Urk.
Iets anders: sommige reizen van volgende zomer raken al aardig vol. Wees er optijd bij; als u het nog niet zeker weet, reserveer dan vast.
11.9.2000 21:00 GMT
We gingen de volgende dag, woensdag, om 06:00 uit Scheveningen weg. Tijdens de komende dagen zou de ‘Oosterschelde’ fungeren als start-, finish-, begeleidings- en organisatieschip van de jaarlijkse ABN Amro Race op de Noordzee, voor jachten. Een étappe van Scheveningen naar Ramsgate en eentje andersom. Er woei een SW 6 en er was een waarschuwing voor NW 7-8. De race-leiding besloot de start uit te stellen en we weken allemaal uit naar Rotterdam, waardoor de ‘Oosterschelde’ plotseling na een jaar weer eens in de Veerhaven verscheen. De volgende dag zijn we gestart bij Hoek van Holland; het was prima weer met een NW 3-4. In de avond werd het SW 6 en veel jachten lieten zich uit de race vallen. We waren in Ramsgate op vrijdag rond 09:30. Na het gebruikelijke feest aldaar, viel op zaterdagochtend de start voor de retourrace. Bij gebrek aan wind werd de baan ingekort en we waren finish-schip ergens halverwege. Zondagmiddag om 14:00 uur lagen we afgemeerd aan de Veerhaven.
De ‘Oosterschelde’ is weer eens een tijdje thuis. Dat was ook lang geleden.
5.9.2000 12:00 GMT
We zijn zondag na de Parade vertrokken uit Bremerhaven. Na een mooie tocht over de Noordzee, zijn we vanochtend om 05:00 in Scheveningen aangekomen. We hebben nagenoeg alles kunnen zeilen, met wind vooral uit N en NW. Morgenvroeg vertrekken we naar Ramsgate (GB).
Van de rederij (31.8.2000)
PTT Post heeft op 21.8 een blok van 10 postzegels van 80 cent uitgebracht, elk met een schip dat aan Sail Amsterdam deelnam. De ‘Oosterschelde’ is er een van.
30.8.2000 19:15 GMT
Om 18:00 uur zijn we in Bremerhaven aangekomen, na een prachtige tocht vanaf IJmuiden. Het kon niet beter. We hebben alles gezeild, alleen maar prachtige wind, half en ruim, schitterende luchten, zon, en dan ook nog eens al die andere grote schepen om je heen. Steek je je hoofd boven dek, ligt daar zomaar de ‘Krusenshtern’ naast je.
We zitten weer helemaal bomvol. Nu zijn het 24 Duitse gasten, die allemaal op deze manier, op de ‘Oosterschelde’, de start willen meemaken van ons volgende grote evenement. Sail Bremerhaven is in onze ervaring een aardige combinatie van een grote sail aan de ene kant en een zekere intimiteit aan de andere kant; bovendien biedt het de bemanning veel gelegenheid tot contact met de andere schepen; te vaak komt dit er niet van.
(Het is dus weer genieten voor de dame van 82.)
ETD naar Rotterdam 4.9 (ETA 5.9).
28.8.2000 15:16 GMT
Met zo’n 75 gasten aan boord naar IJmuiden gevaren in de Parade vanaf Amsterdam; we waren het leidende schip. We zijn door de sluizen en liggen nu in de Haringhaven. Vanavond beginnen we aan de tocht naar Bremerhaven voor een volgend sail-evenement.
ETA Bremerhaven 30.8.
24.8.2000 13:05 GMT
Tijdens de Parade was het ontzettend druk met schepen en bootjes, op de oevers van het Noordzee-kanaal honderdduizenden mensen, schitterend weer erbij, wij alle zeilen erop en een licht windje in de rug. Voormalig kapitein en rederij-directeur Dick van Andel kwam langsvaren en ons begroeten in zijn schitterend gerestaureerde zalmschouw.
De ‘Oosterschelde’ ligt nu in Amsterdam aan de Oostelijke Handelskade (gedeelte Veemkade). Elke dag is er open schip, in elk geval van 12:00 tot 16:00 uur. U bent van harte welkom.
ETD Bremerhaven is 28.8.
24.8.2000 07:10 GMT
We zijn zojuist door de zeesluis van IJmuiden geschut en gaan spoedig met de andere tall ships in de Parade naar Amsterdam.
22.8.2000 08:00 GMT
We zijn zojuist (10:00) aangekomen in Scheveningen, terug in Nederland na 11 maanden ‘Tour of the Americas’. Morgen vertrekken we naar IJmuiden en donderdag is vandaar de Parade naar Amsterdam, voor het deelnemen aan de sail-evenementen daar.
(Meevaren tijdens de Parade aan het eind van Sail Amsterdam? Zie de rederij-mededeling hieronder, bij 14.8).
21.8.2000 11:14 GMT
Bij vertrek van Fécamp werd nog veel wind afgegeven, maar die heeft ons nooit bereikt. Al snel werd duidelijk dat we Ostende niet zouden halen. Na een werkelijk heel bijzondere zonsondergang, zeilden we met 2 à 3 knopen de nacht in. De volgende ochtend besloten we besloten Dover aan te lopen. Het is waarschijnlijk de laatste rustige dag voor het schip.
ETA Scheveningen 22.08 om 09:30 uur.
19.8.2000 23:33 GMT
18.08: Aankomst in Fécamp was spectaculair door de bijzonder harde stroom dwars voor haven. Erg spannend. We zijn afgemeerd in het dok, buiten de dokdeuren een verval van bijna 8 meter. Het is een heel mooi gelegen stadje met hoge krijtrotsen. Velen van ons hebben een lange wandeling door prachtig gebied gemaakt en sommigen bezochten een Benedictijner klooster.
19.08: Om 15:00 uur zijn we vertrokken uit Fécamp. Langzaam gaan we richting Nederland. Ons volgende doel is Ostende. We hoorden dat veel andere schepen al in Scheveningen en in andere havens zijn gearriveerd. Wij proberen nog wat van Europa te zien; vooral voor onze Amerikaanse gasten a/b is dit bijzonder.
16.8.2000 23:58 GMT
Liggen sinds 15.8 in Weymouth. We gaan morgenvroeg (17.8) weg en we zijn van plan naar Fécamp op de Franse kust te gaan, alwaar we verwachten vrijdagochtend aan te komen.
14.8.2000 19:05 GMT
12.08. Ontzettend veel regen, maar we vliegen over het water. Het laatste waypoint Bishop Rock passeren we om 17:33. We zijn nu echt op het Engelse Kanaal. Verbazend weinig golven.
13.08. Bijna tropische stortregen, maar weer goede vaart. Vieren Steven’s verjaardag. Onze vrees is niet bewaarheid: we waren bang dat de wind zou wegvallen, maar het laag trekt toch verder naar het oosten. Daardoor veel regen maar goede wind. Hebben nu de tijd wat leuke plekjes aan te lopen. Finish was om 19:09.
14.08. Brixham zijn we vanmorgen aangelopen. Iedereen wat vreemd na ruim 3 weken zee. Gelukkig is het voor het eerst weer eens droog.
Van de rederij (14.8.2000)
U kunt met ons meevaren tijdens de Parade Out aan het eind van Sail Amsterdam 2000. De schepen gaan op 28 augustus via het Noordzee-kanaal naar zee. We vertrekken om 09:00 uit Amsterdam en rond 15:00 komen we aan in IJmuiden.
U kunt tot IJmuiden meevaren tegen betaling van 135 gulden. 35 gulden is voor het schip, inclusief koffie, thee en lunch aan boord en 100 gulden wordt gestort in de pot voor ons volgende jongerenproject, ‘Hora di bai’, dat in 2001 zal plaatsvinden.
Aanmelden kan – uitsluitend – door 135 gulden p.p. over te maken op rekening 54.51.82.298 van BV Reederij Oosterschelde, onder vermelding van “Parade”. Er zijn maximaal 100 plaatsen beschikbaar. Wie op tijd betaalt, krijgt een bevestiging van ons, met gegevens over de ligplaats (aan boord tussen 08:00 en 09:00); in andere gevallen storten we het bedrag terug.
14.8.2000 12:27 GMT
Het schip is inmiddels de finish gepasseerd en vaart op dit moment Brixham op de Engelse zuidkust binnen. Later vandaag meer nieuws.
Middag-posities & GPS-log (zeemijlen) van Halifax tot Wight:
26.07: 43 42 N & 061 55 W
27.07: 41 26 N & 060 02 W
28.07: 29 42 N & 058 17 W
29.07: 29 42 N & 058 16 W – 592
30.07: 42 31 N & 057 39 W
31.07: 41 52 N & 055 19 W – 763
01.08: 41 37 N & 051 54 W
02.08: 42 18 N & 048 32 W – 1089
03.08: 43 28 N & 044 16 W
04.08: 44 37 N & 042 00 W – 1430
05.08: 45 34 N & 038 37 W – 1573
06.08: 46 16 N & 034 38 W – 1759
07.08: 47 06 N & 029 32 W – 1965
08.08: 47 54 N & 024 17 W – 2183
09.08: 48 15 N & 020 54 W – 2324
10.08: 49 26 N & 018 19 W – 2455
11.08: 49 29 N & 013 15 W
12.08: 49 10 N & 007 48 W – 2868
13.08: 50 10 N & 002 39 W
13.08: finish om 19:09 GMT
12.8.2000 20:20 GMT
ETA finish nu 24 uur, maar het gaat erg van de ontwikkeling van het laag afhangen. Nu bijvoorbeeld ziet het ernaar uit dat het bij de finish ten zuiden van Wight een NE-wind wordt.
Na de finish gaan we bepalen waar we de tussentijd tot IJmuiden en de Parade naar Amsterdam zullen doorbrengen; mogelijkheden genoeg.
We begrepen dat we bij de Parade het 2e schip zullen zijn, na de nieuwe ‘Stad Amsterdam’.
12.8.2000 12:55 GMT
11.08: Prachtige zonsopkomst met twee volmaakte regenbogen. We worden weer urenlang gevolgd door grote groepen dolfijnen. We zien ook de eerste Jan-van-gent als teken dat we land naderen. ‘s-Avonds bereiken we het continentaal plat: we gaan van 4 km diepte naar 150 meter. Veel regen.
12.08: Nog steeds goede wind en vaart. Merkwaardig weinig zeegang. Nog 40 mijl naar Bishop Rock (bij de Scilly-eilanden). We zijn nu de oceaan echt bijna over en op de rand van het Engelse Kanaal. Heel veel regen.
10.8.2000 13:14 GMT
Gisteren bijna niets opgeschoten. Totaal geen wind. Hebben tegen het klapperen de zeilen moeten strijken. Veel opvarenden hebben de kans gegrepen te zwemmen midden op de Atlantic in zo’n 3,5 km diep water. Later in de avond wat wind en we hebben toen met iedereen een fotorondje rond het schip gemaakt met de MOB-boot. In het donker van de nacht een prachtig lichtende zee, met vissen die als vuurpijlen voor de boeg langs schoten.
Later in de nacht nam de wind verder toe. Nu 6-7 Bft met veel regen. Nog net niet op koers, maar we verwachten dat de wind verder gaat ruimen. Ondanks de regen veel plezier, want we gaan weer prima.
8.8.2000 15:53 GMT
Op 7 augustus zeilden we in dichte mist met een goede vaart van 7-10 knopen. Vandaag een frontpassage met opklaringen. Voor het eerst sinds tijden weer zon. Wind ruimend, dus gegijpt. Wind nu WNW, onze koers 075 graden, een vaart rond 9 knopen. We lopen wat uit op de rest van de tweede groep en we lopen in op de eerste groep, die nu minder wind heeft.
6.8.2000 13:31 GMT
Eerst nog aarzelend, maar allengs beter wordend weer. Gisteren met ruime wind en een zonnetje dat af en toe tussen de wolken doorkwam, lieten Doug en Joshua hun vliegers weer op. Zij hebben er een aantal mee, die ze achter elkaar aan dezelfde lijn oplaten. Toen het draagvermogen groot genoeg was, werd een camera vastgemaakt en ook opgelaten. Via een zelfgebouwde installatie kunnen ze de camera richten en bedienen. Zelfs is het mogelijk via een klein schermpje te zien wat de camera ziet. Het zag er heel mooi uit en we hopen op een mooie luchtfoto. Mocht dat tegenvallen, dan hebben de vliegers ons toch een beetje vooruit geholpen.
Vandaag is de wind meer gekrompen en we zeilen met een bestendige wind van rond 5-6 Bft. Alles van top. Al urenlang gaan we zo’n 10 knopen. Ontzettend veel dolfijnen, waaronder een groep van wel honderd, die al springend voor ons langs kruiste. Dit is echt fantastisch zeilen.
4.8.2000 15:54 GMT
De finishlijn van deze tall ships’ race is een lijn zuid vanaf St. Catherine’s Lighthouse op het eiland Wight (Groot-Brittannië).
Zeer buiïg weer met variabele wind kracht 0-3 Bft. We liggen vaak recht voor de wind. Hoge en verwarde deining, we moeten geregeld zeilen weghalen omdat ze te hard slaan. Er is een echte tweedeling in veld: voorste groep heeft nog steeds harde westelijke wind, de achterste groep (waarin wij) zeer licht weer. Vandaag voor het eerst wat zon. Tot nu toe veel bewolking, mist en motregen. We zitten nu met een tiental schepen, waaronder de ‘Europa’, vlak bij elkaar en we varen hierin onze eigen race.
3.8.2000 00:52 GMT
Weer eens echt goede dagen, al is het weer erg wisselvallig, met mistbanken en (regen)buien. We maken nu goede voortgang. Vanmorgen (2.8) passeerden we het meest zuidelijke (verplichte) waypoint in de route en vanaf nu kunnen we recht op Bishop Rock (bij de Scilly-eilanden) aansturen. Op dit moment valt de wind wat weg, maar we hebben de hele dag rond de 10 knopen gelopen. Vanmorgen (2.8) een radar-echo naast ons en we zijn wat afgevallen om te zien wie het was. Het bleek de Columbiaanse ‘Gloria’ te zijn. De hele dag zijn we mee opgevaren en nu zijn we zo’n 10 mijl op de ‘Gloria’ uitgelopen.
Iedereen geniet.
31.7.2000 22:04 GMT
Vlak na het verzenden van het vorige bericht ging de wind opeens liggen, van 7 Bft naar 1 Bft dus, maar met nog steeds de hoge zee. Er volgde een dag met slaande zeilen, brekende gaffelgaarden etc.; pas tegen de avond kwam er weer wind, nu uit goede richting. Inmiddels zeilen we pal voor de wind met zo’n 6 knopen.
Er zijn grote verschillen in het veld. Sommige schepen zijn dichterbij de depressie en lopen veel harder, anderen hebben minder wind. Wij zijn al erg blij dat we voor het eerst gewoon de goede kant uit gaan. Het verschil tussen sleeplog en GPS-log geeft aan dat we in de Golfstroom zitten. Iedereen is door de vele zeilwisselingen wel goed thuis op het schip. Ondanks onze achterstand goede sfeer a/b.
De ‘Europa’ zien we zojuist naast ons opdoemen.
29.7.2000 13:28 GMT
Zoals aan de positie te zien is, zijn we bijna op dezelfde plek als gisteren. We varen er wel veel mijlen voor. Nog steeds tegenwind. Opkruisen tegen steeds hogere zee. Vannacht en ook nu windkracht 7 Bft en golven van 5 meter. Na een lange slag over bakboord, ruimde de wind en we zeilen nu weer terug over oude koerslijn. Zelfs enige tijd achteruit gezeild. Schip is moeilijk overstag te krijgen in deze golven, soms lukt het niet, dat maakt het allemaal erg spannend. Iedereen is inmiddels doorweekt, dus we beginnen uit te zien naar de nadering van het front. Schepen zo’n 60 mijl verder zuidelijk hebben inmiddels windkracht 2 Bft en uit de goede richting.
Gisteren, in het warme water van de Golfstroom, wel een mooie tonijn gevangen. Deze hebben we gegeten.
27.7.2000 14:12 GMT
Sinds gisteren eindelijk wind. Weliswaar nog steeds vanuit het NE (waar we naar toe moeten) maar we gaan vooruit. Gisteren uren liggen drijven zonder stuurvaart.
We liggen nu over stuurboordboeg en hebben een zuidelijke koers. Dit brengt ons verder van het 2e waypoint dat we moeten passeren, maar gezien de verwachting dat de wind naar SE zal draaien en gezien de aanwezigheid van de Golfstroom hier, gokken we op deze taktiek. Of het de goede is zal moeten blijken.
Met zijn ouderwetse, zware tuigage en volle onderwaterschip is de ‘Oosterschelde’ nooit echt goed geweest in opkruisen. We bevinden ons in midden van het veld. De ‘Eendracht’ en de kleinere jachten doen het prima. Van de originele schepen is de ‘Pride of Baltimore II’ nog steeds de snelste. Wij vergelijken ons met Japanse schoener ‘Akogare’; die hebben we nog achter ons. Met de wind komt ook de zee: enkele mensen zijn beetje katterig, maar niks ernstigs. Op dit moment denderen we met meer dan 8 knopen over de oceaan. De zon en mooie wolkenlucht maken het plaatje compleet. Jammer dat we geen andere schepen meer in zicht hebben. Iedereen went aan het ritme en de sfeer is uitstekend.
Van de rederij (27.7.2000)
De AVRO maakte tv-portretten van vier tall ships; deze worden als aanloop van Sail Amsterdam uitgezonden; de ‘Oosterschelde’ is een van de vier. De uitzendingen zijn op zondagavond op TV1 (dus niet TV2) bij de AVRO om ongeveer 18:00 uur.
De data zijn: 30 juli: Amerigo Vespucci (18:01), 6 augustus: Oosterschelde (17:59), 13 augustus: Krusenshtern (17:55), 20 augustus: Christian Radich (18:01). De AVRO-ploeg was in 1999 aan boord tijdens de 3e Hebriden-reis.
24.7.2000 14:08 GMT
Het was een fantastisch sail-evenement in Halifax. Uitzonderlijk mooi weer en heel veel schepen. Halifax heeft een prachtige, natuurlijke haven en alle schepen lagen dicht bij elkaar. We werden uiteindelijk 3e in de race vanaf Boston. Een heel goede prestatie wanneer je de snelle visser-schoeners in onze klasse zag, maar stiekum hadden we op een plaatsje hoger gehoopt. Ongenaakbaar winnaar was de ‘Pride of Baltimore’. Inmiddels zijn we weer gestart, nu voor de race naar Amsterdam. De Parade of Sail was door de ideale omstandigheden een groot succes en ook het begin van de race was uitstekend. We hadden weliswaar een heel slechte start, maar liepen al snel op het veld in.
Nu, een klein etmaal later, is de wind bijna helemaal weggevallen. Naast ons drijft de ‘Krusenshtern’, die net als wij maar nauwelijks voldoende vaart maakt om te sturen. Natuurlijk maken de lichte schepen nu nog wat voortgang, maar voor ons zit er niets anders op dan te wachten op wind. Ons eerste waypoint is Sable Island, dat we zo’n 50 mijl ten zuiden zullen passeren. Via nog een waypoint wat meer naar het oosten, gaan we dan rechtstreeks richting het Engelse Kanaal. Het gebied hier bij Nova Scotia is berucht om zijn mist en ijsbergen. Afhankelijk van de wind- en weersverwachting zullen we misschien besluiten nog wat zuidelijker te gaan varen om de Golfstroom op te zoeken en de ijsbergen te ontwijken.
19.7.2000 21:20 GMT
Na een paar drukke dagen kwam er een eind aan Sail Boston. Veel feestjes, veel bezoekers en ook veel mooi weer. We hebben genoten van het slotvuurwerk dat overweldigend was. Only in America. Daarna maakten we ons op voor de race naar Halifax. Alle trainees kwamen aan boord en iedereen had er zin in.
Zondag 16 juli zijn we vertrokken uit Boston. Helaas voor de toeschouwers was de Parade of Sail geen succes. Een harde tegenwind verhinderde dat er al te veel zeil werd gevoerd en de dichte mist ontnam het zicht op de schepen. Wegens deze mist (200 meter zicht) werd de startlijn verlengd en de starttijden verruimd. De schepen konden nu iets meer de ruimte zoeken. De dichte mist hield de hele nacht aan. De vele echo’s op het radarscherm en het sinistere geluid van misthoorns overal, maakte het begin van de race erg spannend.
Inmiddels is de mist opgetrokken, maar de tegenwind is er nog. Veel schepen, waaronder wij, zijn nog niet veel opgeschoten en zijn nog dicht bij elkaar. We hopen op betere wind en blijven bezig met het steeds trimmen van de zeilen. De sfeer aan boord is uitstekend.
De mist was snel weer terug, nu al twee dagen potdicht van de mist. Vaak is het zicht minder dan 100 meter. Toch is iedereen fanatiek aan het racen. Na de eerste dag tegenwind, ruimde de wind en trok aan. Vannacht liepen we met een snelheid van 8 tot 10 knopen de zuidpunt van Nova Scotia aan. Het zicht was zeer slecht en de aanwezigheid van een paar vissersschepen en andere zeilschepen, maakte het behoorlijk spannend. Gezien de 8ste plek overall en de 3 plaats in onze klasse, doen we het uitstekend, maar we zijn nog niet bij de finish natuurlijk.
Nu trekt de mist iets op. Naast ons zien we de ‘Arung Samudera’, een indonesische driemastschoener en de nummer twee in onze klasse, naast ons. Die hebben we dan vannacht in ieder geval ingehaald.
13.7.2000 15:14 GMT
Tijdens de Parade hadden we mooi weer. Deze week zes varende recepties aan boord. Vandaag bemanningswissel. Prachtige ligplaats aan pier voor het Harbor Hotel in Boston.
10.7.2000 17:32 GMT
Na een grootse Parade of Sail, het vuurwerk van 4th of July en enkele dagtochten vertrokken we zaterdagmorgen naar Boston. New York was als een film, alles groot en veel.
East River op gevaren, door de stad. Langzaam werd alles groen en verdween de machtige skyline achter de horizon. Long Island Sound, duidelijk een rijke buurt, heel mooi varen met weinig wind uit het westen. Voor anker bij Peconic, Long Island.
9 juli vroeg weg, wegens geen wind op de moter, later prachtig zeilen. 3 uur later bij Cape Cod Channel waarna we weer ankeren. Cape Cod Channel bleek een waar feest, overal mensen die juichen. We zeilen nu vol tuig vlak voor Boston.
5.7.2000 02:12 GMT
Gisteren was het World Trade Centre onze eerste blik op New York, op 24 mijl. Geankerd in Sandy Hook Bay, 10 mijl ten zuiden van Coney Island. Vanmiddag aangekomen in New York. Nu al enorme drukte, ook veel grote oorlogsschepen. 36 tall ships klasse A uit 19 landen zal dit tot grootste sail-event ooit maken. Morgen Parade of Sail. Clinton zal deze afnemen vanaf het vliegdekschip ‘JF Kennedy’.
2.7.2000 18:41 GMT
Vanochtend vertrokken van Atlantic City, windstil. Aan het roer staat op dit moment de 78-jarige Jan Appelo uit Chattanooga TN, afstammeling van familie Appelo die in 1918 de ‘Oosterschelde’ bouwde.
Programma New York:
4 juli in de ochtend de Parade of Sail, wij meren af aan Pier 36, ’s middags varen met gasten en in de avond feest aan boord tijdens het vuurwerk van Independence Day. 5 juli ’s middags varen met gasten. 6 en 7 juli houden we open schip vanaf 12:00. Op de 8e vertrekken we naar Boston. Pier 36 is in Manhattan, East River, 400 meter ten oosten van Manhattan Bridge.
1 juli 2000:
Half gezeild, half op motor wegens weinig wind. Vrijdag rond het middaguur waren we de baai uit. ‘s-Middags drie grienden en enkele schildpadden gezien. We zijn vandaag om 14:20 ten anker gegaan voor het strand van Atlantic City, New Jersey’s Las Vegas. Brullende powerboats en jankende jetskis om ons heen. Baaien en havens waren alle te ondiep. Gaan morgen hier weg en dan naar Sandy Hook Bay, 8 mijl zuid van Coney Island. ETA 3 juli.
29 juni 2000:
Zojuist om 12:00 vertrokken. Varen nu in een grote Parade of Sail naar de Chesapeake Bay. Voor ons de ‘Guayas’ uit Ecuador, achter ons de ‘Capitan Miranda’ uit Uruguay. Varen naar het zuiden, de baai uit en dan naar New York. Ca. 400 mijl te gaan. ETA New York 3 juli.
27.6.2000 22:49 GMT
Om 16:00 aangekomen in Baltimore. Mooiste plek, in het centrum naast de oude ‘Constellation’. Heet. Maandagavond ontvangst wegens opening hier van een kantoor van het Havenbedrijf Rotterdam, met wederzijdse ambassadeurs en het Rotterdams Jongenskoor. ETD 29.6 om 11:30.
23.6.2000 23:16 GMT
Woensdag-ochtend zeilend vertrokken. Voornamelijk Amerikanen aan boord. Mooi gezeild naar de ingang van de Potomac River, die naar Washington DC leidt. Pelikanen om ons heen en af en en toe een visarend. Geankerd aan de zuidkant bij Smith Point. Vanmorgen windstil en warm. Op de motor naar Annapolis, waar we zojuist om17:00 het anker hebben laten vallen, precies voor de stad.
Van de rederij (22.6.2000)
Door grote belangstelling voor het meezeilen op de ‘Oosterschelde’ langs de Amerikaanse oostkust zijn we nu volledig volgeboekt.
21.6.2000 00:17 GMT
Afvaart met alle schepen vanochtend. Wij als een van de weinigen onder zeil. Hele dag rustig doorgezeild, de Chesapeake Bay in. Veel bekijks op wal en van bootjes. Om 17:00 ten anker voor nacht bij de vuurtoren ‘New Point Comfort’, in de ingang van Mobjack Bay.
19.6.2000 17:10 GMT
Op 15.6 vroeg anker op en in een Parade of Sail met alle schepen zeilend naar Norfolk. Veel mensen op wal. Het is heet en vochtig. ETD richting Baltimore 20.6. Zaterdagavond groot vuurwerk. Veel drukte, veel bezoek, veel uitnodigingen. Zondagavond spectaculair onweer met regen en wind boven 12 Bft. Pontons van Cisne Branco, Sagres en Gorch Fock deels losgeslagen. Schade beperkt, hier aan boord niets. Dinsdag 09:00 afvaart.
14.6.2000 13:01 GMT
Na een dagje windstil, nu een mooie SW 4 Bft, 11 knopen onder vol tuig. Afgelopen nacht passeerden we om 02:00 Cape Hatteras.
ETA ankerplaats op de rede van Lynnhaven vanavond 20:00. De Parade naar Norfolk (VA) vertrekt vandaar vrijdagochtend. Onze ligplaats in Norfolk is in de buurt van de NOAA, aan de voet van York Street.
Van de rederij (14.6.2000)
De AVRO maakte tv-portretten van vier tall ships; deze worden als aanloop van Sail Amsterdam uitgezonden; de ‘Oosterschelde’ is een van de vier. De uitzendingen zijn op zondagavond op TV1 bij de AVRO om circa 18:00 uur.
De data zijn: 30 juli: Amerigo Vespucci, 6 augustus: Oosterschelde, 13 augustus: Krusenshtern, 20 augustus: Christian Radich.
De AVRO-ploeg was in 1999 aan boord tijdens de 3e Hebriden-reis.
11.6.2000 14:05 GMT
Op 10 juni vertrokken met een parade van alle schepen uit Miami. Een aantal genodigden voer een stukje met ons mee; zij verlieten ons in Port Everglades. Ook hebben we voor dit traject 12 enthousiaste passagiers in Miami geworven. Door de Golfstroom van 3 knopen gaan we soms wel 11. Langzaam wennen we weer aan de wachten op zee. Wind ESE 5 Bft. Heerlijk rustig. ETA Norfolk 16 juni.
Van de rederij (9.6.2000)
De plannen voor 2001 beginnen wat meer vorm te krijgen. De ‘Oosterschelde’ zal in elk geval binnen Europa blijven. Waarschijnlijk worden de Kieler Woche (juni), Sail Antwerpen (juli) en het Festival of the Sea in Portsmouth (augustus) in het programma opgenomen. Verder zijn er uiteraard weer reizen voor individuelen, mogelijk naar Zuid-Engeland en Ierland, mogelijk ook naar Bergen (Noorwegen) of Rostock (Oostzeekust, Duitsland).
7.6.2000 22:22 GMT
We zijn aangekomen in Miami (VS) op dinsdagochtend 6 juni, vlak na middernacht. We lagen als eerste aan de kade. In de loop van de dag kwamen de andere tall ships een voor een binnen, vaak met de bemanning op de ra’s. Vandaag, woensdag 7 juni, was de eerste dag van het sailfestival. Veel bezoekers waren er al vroeg bij. Het weer blijft mooi. De vele formaliteiten zijn bijna achter de rug. Veel mensen maken gebruik van ons aanbod om mee te varen naar de volgende haven, Norfolk, in Virginia.
4.6.2000 06:16 GMT
We zijn bijna aan het eind van het Old Bahama Channel, tussen Cuba en de Great Bahama Bank. Al dagen de fraaie E-passaat, breefok staat continu bij. We hebben veel geschilderd dankzij het mooie weer. Zwembad gebouwd aan dek, foto-rondjes om het schip met de zodiac, drie tonijnen gevangen. Veel talen aan boord: Spaans, Nederlands, Frans en Engels. Nog 200 mijl naar Miami.
ETA Miami: ochtend van maandag 5 juni.
1.6.2000 01:23 GMT
Voor vertrek uit San Juan hebben we aan boord een informeel en gezellig diner aangeboden aan captains van allerlei tall ships.
Dan het vertrek op maandagochtend 29 mei. Overal mensen in tuigjes, een voor een maken de schepen los, onder vol tuig varen we langs El Moro, een fort op het puntje van het oude San Juan. Prachtige SE 3-4 Bft.
Op 30 mei passeren we de Dominicaanse Republiek, met 5 knopen in de passaat. Aan dek zijn we bezig met houtwerk lakken en aardappelen schillen. Wat een rust na San Juan.
Op de afgelopen avond (van 31 mei) voeren we met 8 à 9 knopen. Achter ons een modern wedstrijdjacht en, op 15 mijl, de 117 jaar oude houten barkentijn ‘Gazela’, het schip van de stad Philadelphia.
27.5.2000 20:17 GMT
San Juan. Na alle formaliteiten barstte het feest pas echt los. Overal crewparty’s en officiële captain’s meetings. We doen veel aan promotie van de ‘Oosterschelde’; tijdens de open dagen die we hebben, lopen honderden mensen vol bewondering over het schip. Het is dan ook een van de mooiste schepen hier. We hebben al 12 extra locale opstappers voor de reis naar Miami; deze begint met de Parade of Sail op maandag 29 mei om 13:00.
25.5.2000 01:05 GMT
Op Saint Martin (Franse kant, Marigot Bay) zijn we uiteindelijk de hele dag gebleven, naar het Nederlandse deel gezeild met de sloep of met bus, motor of voet het eiland verkend. Op 19 mei zijn we naar Prickley Pear Cays (Anguilla) gezeild, waar we gezwommen hebben in een heel hoge branding aan een parelwit strand. Bruine Genten met jongen keken toe. ’s Nachts zijn we door gezeild naar de Britse Virgin Islands, waar we in Spanish Town zijn ingeklaard. De volgende dag door naar The Bight op Norman Island, een echt pirateneiland, twee pubs en geen huizen. En vandaar gingen we naar San Juan waar we nu zijn en waar we voor het eerst aansluiten bij de tall ships-vloot en bij een reeks sail-evenementen en tall ships-races die onze zomer verder zal domineren.
Het is hier heel groots opgezet, niet al te veel schepen en erg gezellig. Elke middag hebben we open dag voor erg veel geïnteresseerden. Heel veel papier en rompslomp met de autoriteiten. Vanmorgen hebben we met de hele bemanning de drie veiligheidsoefeningen moeten opvoeren voor enkele heren van de US Coast Guard. Ook moesten alle 130 reddingvesten aan dek geteld en gecontrôleerd worden.
17.5.2000 22:43 GMT
14.5 aangekomen in Falmouth op Antigua, een dure haven met superjachten. ’s Avonds cocktails op het terras. De volgende ochtend snorkelen bij een wrak van een driemaster uit 1905, in Deep Bay aan de westzijde. Oversteek naar Nevis voor de wind, met breefok op. Aankomst op Saba met licht van bijna volle maan. Saba is steil en ruig. En zeer Nederlands. Via trap van 800 treden komen we in het dorp aan. Snorkelen, met schildpadden, kleine haaien en tunnels en grotten. Op 17.5 zetten we om 17:00 zeil naar St. Maarten.
Van de rederij (17.5.2000)
Op 15 juni komt het Engelse tijdschrift Traditional Boats & Tall Ships uit met de editie van juni/juli 2000. Hierin staat een artikel over de ‘Oosterschelde’, met foto’s van de Antarctica-reis van afgelopen februari.
14.5.2000 17:52 GMT
In Roseau, hoofdstad van (het eiland) Dominica, hebben we een dag gelegen en met een busje een eiland-toer gemaakt. Op 13 mei zijn we vroeg vertrokken, mooi gezeild langs de groene bergen van Dominica. Onderweg dolfijnen en grienden. Daarna voeren we de ëles-des-Saints binnen, een eilandengroepje in het zuiden van het gebied van Guadeloupe, met machtige rotspartijen en groene heuvels. ’s Avonds aangekomen in Bourg des Saints, een gezellig Frans plaatsje. Op 14 mei zijn we met volle zeilen langs de westkust van Guadeloupe gezeild, op weg naar Antigua. Alles is prachtig.
11.5.2000 20:09 GMT
Gisteravond aangekomen bij Martinique, 10 knopen en mooie zonsondergang. Tegen middernacht geankerd bij Grand Anse d’Arlet. ’s Morgens zien we de palmen over de witte stranden wuiven. Wandelen in een Frans dorpje en heerlijk snorkelen in glashelder water. Vliegende vissen springen bijna in de dinghy, zoveel zijn het er. Vanmiddag (11 mei) vertrekken we naar Dominica.
10.5.2000 23:53 GMT
We vertrekken nu uit Castries, waar het nog steeds groot feest is wegens een jazz-festival, naar Martinique.
Van de rederij (10.5.2000)
In de laatste editie van de Oosterschelde-Nieuws staan de uitzenddata van de RVU-rapportage van het Villa Lobos-project (Oosterschelde-reis Rotterdam-Rio de Janeiro, najaar 1999). De uitzenddata zijn echter gewijzigd. De 4 uitzendingen zijn op Nederland 3 (RVU) op 5, 6, 7 en 8 juni van 19:25 tot 19:50, met herhaling de volgende dag van 12:25 tot 12:55, ook op Nederland 3. Zegt het voort!
8.5.2000:
Op 8 mei om 11:00 zijn we Castries op St. Lucia aangelopen, een industriele stad, heel anders dan de betoverend mooie plekjes tot nu toe. Na het vertrek van St. George op Grenada op 4 mei, zijn we met een fraaie passaatwind naar de westkant van Grenada gevaren, waar we de volgende ochtend in Halifax Bay hebben gesnorkeld. Ook de volgende dag, op Tobago Cays, hebben we lang kunnen snorkelen en we hebben gezeild met de sloep. Op Union Island werden we uitgenodigd door de locale bevolking voor een steelband-concert en een rumpunch. We genieten.
Van de rederij (6.5.2000)
Dagtochten voor onze ondersteuners en voor hen die eens willen kennismaken met de ‘Oosterschelde’ onder zeil: op 20, 21 en 22 oktober, vanuit Hellevoetsluis op het Haringvliet.
5.5.2000:
Op 3 mei kwamen we op Grenada aan, na een snelle zeilreis met mooie, constante winden. Iedereen is op excursie geweest om het prachtige eiland te bekijken. In de middag van 4 mei (16:00, 20:00 GMT) zijn we vertrokken. We proberen een stil strandje te vinden voor een barbecue. Daarna naar Tobago Cays om wat in de riffen te snorkelen en dan naar St. Lucia.
1.5.2000 01:52 GMT
Meer dan 1000 mijlen in 5 dagen. Constante ENE 4-6 Bft. Middagpositie 30.4 08 54 N en 055 52 W. ETA Grenada 2 mei. Koninginnedag gevierd met vlag en wimpel en ook braderie aan dek met rommelmarkt, nautische quiz en waarzegster.
25.4.2000 21:06 GMT
Op 25.04.00 passeerden we de evenaar. Het schip is voor het eerst sinds 30.10.99 op het noordelijk halfrond. Neptunus heeft er vijf gedoopt. De afgelopen dagen is lekker gezeild. Buiïg weer en veel regen, typisch de intertropische convergentiezône. Nog 1300 NM tot Tobago, wat we graag willen bezoeken.
22.4.2000 16:54 GMT
We vertrokken uit Recife op 20 april om 16:00. Vanaf daar zeilden we noord, eerst wat kruisen en later op een comfortabele passaatwind. Vandaag passeerden we Kaap Calcanhar, we zijn om de hoek en we zeilen halfwind, met de overheersende stroom in de rug.
16.4.2000:
Op 13.4 zijn we vertrokken uit Salvador. Rond ons vertrek kwamen de tall ships ‘Sagres’ en ‘Cisne Branco’ binnen. De laatste is het zojuist aan de Braziliaanse marine opgeleverde zusterschip van de ‘Stad Amsterdam’. Na een rustige tocht zijn we op 16.4 in Recife aangekomen. Het is hier erg warm.
Van de rederij (12.4.2000)
Er zijn nog ongeveer 200 exemplaren van het boek van de wereldreis 1996-1998 gevonden in onze opslag. U kunt het boek dus weer bestellen (zie onze winkel).
11.4.2000:
We zijn aangekomen in Salvador (Brazilie) op 10.4, na een voorspoedige tocht.
Van de rederij (6.4.2000)
Tijdens de 3e Antarctica-reis heeft Hylke Tromp foto’s gemaakt. Hij biedt de geinteresseerde 12 hiervan in digitaal formaat (JPEG) aan. Wie ze wil hebben, hoeft hem slechts een e-mailtje te sturen op het adres van de rederij. Het is een pakje van ruim 4 Mb.
3.4.2000 17:35 GMT
Al 700 zeemijl gedaan, hele weekend prachtig gezeild in een S 5-6 Bft. Vliegende vissen, snaveldolfijnen. Yellow fintuna gevangen en gegeten. Op 1 april kwam er een mysterieuze oproep van de Uruguayaanse marine op de marifoon, maar het bleek uit de kombuis te komen en de kapitein trapte er fraai in.
1.4.2000 02:30 GMT
Na vele dagen wachten is de ‘Oosterschelde’ vertrokken uit Buenos Aires op 30 maart om 19:00 uur plaatselijke tijd. Een aantal belangrijke onderdelen en materialen (waaronder een nieuw grootzeil) was opgestuurd naar Buenos Aires. Het schip dat deze goederen vervoerde, werd opgehouden in Rio de Janeiro en Santos. Elke dag werd de aankomst van het schip (de ‘ECL-Rotterdam’) beloofd, maar het kwam maar niet. Gelukkig is alles nu (14 dagen na de beloofde datum) wel aangekomen en kon de ‘Oosterschelde’ vertrekken. ETA Recife blijft hetzelfde. Of en wanneer de ‘Oosterschelde’ onderweg havens aanloopt, hangt af van de voortgang de komende dagen. Op 31 maart was de middagpositie even ten Zuiden van Montevideo.
15.3.2000 15.34 GMT
Nog steeds zeer warm. Het onderhoud vordert, veel verfwerk. Verwacht vertrek naar Recife 25.3 (ETA 16.4). Tussenstops in Rio de Janeiro en Salvador niet zeker.
2.3.2000 19.32 GMT
Afgemeerd in Buenos Aires, Yachtclub Argentino, 2.3 om 13:00. Vochtig en zeer warm. Verwacht vertrek naar Rio de Janeiro 26.3.
1.3.2000 22.10 GMT
We varen sinds vanochtend 06:00 Rio de la Plata op maar nu (1.3 18:00) pas land in zicht. Alles dus erg groot. We denderen in de modderstroom naar binnen, forse bakstagwind. 1.3 middagpositie: 35 42 S 056 36 W. Rond middernacht ankeren op rede van La Plata. Morgenvroeg om 07:00 komt de loods aan boord voor het laatste stuk. Verwachte aankomst Buenos Aires 2.3 12:00, nu nog 69 mijl.
Oudere berichten werden niet gearchiveerd en zijn dus niet meer te raadplegen.